تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1402 - 11:20
کد خبر : 136276

بوروکراسی اداری از موانع جدی سر راه تولید

بوروکراسی اداری از موانع جدی سر راه تولید

با بخشنامه و دستور، مشکلات حل نمی‌شود طولانی بودن بوروکراسی اداری و مراحل مختلف اعطای مجوزها و استعلامات یکی از عمده‌ترین مشکل صاحبان صنایع است که رییس‌جمهوری نیز به تازگی نسبت به وجود آن اذعان کرده و از تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با تولید خواسته است که در مساله تولید مباشرت کنند، اما همان‌طور

با بخشنامه و دستور، مشکلات حل نمی‌شود

طولانی بودن بوروکراسی اداری و مراحل مختلف اعطای مجوزها و استعلامات یکی از عمده‌ترین مشکل صاحبان صنایع است که رییس‌جمهوری نیز به تازگی نسبت به وجود آن اذعان کرده و از تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با تولید خواسته است که در مساله تولید مباشرت کنند، اما همان‌طور که خود ابراهیم رییسی نیز اعلام کرده، مشکلات بخش تولید با بخشنامه و دستور حل نمی‌شود. در واقع مشکلات موجود در کشور یک‌شبه به وجود نیامده و برای رفع آن باید زمان طولانی سپری شود، اما در این راستا عزم دولت برای رفع موانع و مشکلات و برون‌سپاری برخی از خدمات و وظایف دولت به بخش غیردولتی جدی است؛ موضوعی که متاسفانه با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری، هنوز از سوی هیچ دولتی اجرا نشده و همچنان بخش خصوصی در حوزه تصمیم‌گیری‌ها، در حاشیه قرار دارد. به همین دلیل صاحبان صنایع همواره با بخشنامه‌ها و دستوالعمل‌هایی روبه‌رو می‌شوند که چندان جنبه کارشناسی ندارد و حتی باعث می‌شود مشکلات آنها در شرایط سخت اقتصادی تشدید شود.
این در حالی است که اخیرا رییس‌جمهوری نسبت به دیدار رو‌در‌رو با برخی تولیدکنندگان اقدام کرده و خواستار رفع مشکلات خاص تولیدکنندگان در راستای تحقق شعار سال است؛ اقدامی که هرچند مثبت به نظر می‌رسد اما تاکنون دو جلسه از آن برگزار شده و حدودا ۱۲ تولیدکننده نسبت به بیان مشکلات خود در دیدار حضوری با رییسی اقدام کرده‌اند. آنچه در این خصوص قابل تامل است این است که آیا مشکلات واحدهایی که در جلسه اول دیدار تولیدکنندگان با رییس‌جمهوری مطرح شده، تاکنون حل شده و اینکه چند جلسه باید برگزار و چه زمانی سپری شود تا همه تولیدکنندگان بتوانند نسبت به بیان چالش‌های خود به دولت، اقدام کنند؟

بی‌توجهی به جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ، در حال حاضر اگرچه برخی واحدهای بزرگ تولیدی در کشور با مشکلات ویژه‌ای برای ادامه فعالیت روبه‌رو هستند، اما به طور کلی می‌توان گفت که تمامی واحدهای تولیدی در کشور از برخی مشکلات یکسان رنج می‌برند که اگر دولت عزم حل این چالش‌ها را داشته باشد و دستگاه‌های اجرایی را ملزم کند تا سیاست‌های خود را تغییر دهند، دیگر نیازی به برگزاری این جلسات نخواهد بود. بی‌توجهی به جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد و تمایل بیش از اندازه دولت و نهادهای دولتی برای دخالت در امور اقتصادی و جزئیات فعالیت بنگاه‌های تولیدی و خصوصی اکنون یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فعالان حوزه‌های مولد است. همچنین کمبود منابع مالی و سرمایه در گردش، ضررهای ناشی از قیمت‌گذاری دستوری، صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و بدون مشورت با تشکل‌های بخش خصوصی، بی‌توجهی به آماده‌سازی زیرساخت‌ها و… از دیگر مشکلاتی است که رییس‌جمهوری می‌تواند برای حل آنها، دستور قطعی صادر کند تا تمامی مدیران اجرایی دولت نسبت به تغییر سیاست‌های خود اقدام کنند.
متاسفانه با وجود اینکه سال‌های اخیر با شعارهایی برای حمایت از تولید از سوی رهبری تعیین شد و اکنون ۵ ماه از سال مهار تورم و رشد تولید می‌گذرد، هنوز تغییری در سیاست‌های دولت برای حمایت از تولید ایجاد نشده و تنها در اظهارنظرهای مسوولان شاهد توجه به بخش خصوصی و حمایت از بخش تولید هستیم. این در حالی است که در آستانه هفته دولت نیز، جلساتی با عنوان دیدار تولیدکنندگان با رییس‌جمهوری تشکیل شده که مشخص نیست تا چه اندازه بتواند به حل مشکلات بخش تولید منتهی شود. آنچه در این راستا باید مد نظر قرار داد این است که در طول تاریخ هیچ دولتی نتوانسته در بحث اقتصاد عملکرد خوبی از خود ارائه دهد و باید برای بهبود اقتصاد کشور صاحبان صنایع و فعالان عرصه اقتصاد وارد عمل شوند و تصمیم‌گیری کنند، دولت نیز تنها باید برنامه‌ریزی و نظارت کند.

عدم اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید دانش‌بنیان

در دومین جلسه رفع مشکلات خاص تولیدکنندگان در راستای تحقق شعار سال، رییسی ضمن پیگیری اجرای دستورات جلسه قبلی،‌ با مدیران ۵ شرکت تولیدی، صنعتی و تعاونی کشور به صورت جداگانه دیدار و دستور رفع مشکلات آنان را صادر کرد.
ابراهیم رییسی ظهر روز پنجشنبه در قالب «دومین جلسه رفع مشکلات خاص تولیدکنندگان» و به فاصله دو هفته از برگزاری جلسه اول،‌ میزبان مدیران ۵ شرکت تولیدی، صنعتی و تعاونی کشور بود و در نشست‌هایی جداگانه با مدیران این شرکت‌ها در جریان مشکلات این واحدهای تولیدی، صنعتی و تعاونی قرار گرفت.
در این جلسه مدیران شرکت‌های «هلدینگ پیشران الکتریک شریف (توسن خودرو)»، «کارخانجات صنایع کاغذی زاگرس»، «پروژه مسکن سبحان قرچک»، «شرکت سرجین بافت بهبهانی» و «شرکت ایران ترانسفو» در حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت، راه‌و‌شهرسازی و نیرو، معاون اجرایی رییس‌جمهوری، رییس کل بانک مرکزی،‌ رییس سازمان استاندارد و رییس سازمان تعزیرات حکومتی در دیدار با رییسی به بیان مسائل و مشکلات شرکت‌های تولیدی و صنعتی خود پرداختند.
در این جلسه مدیر «هلدینگ پیشران الکتریک شریف (توسن خودرو)» مشکلات خود در زمینه عدم اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید دانش‌بنیان، عدم توسعه زیرساخت ایستگاه شارژ و تعویض باتری موتورسیکلت و وجود استانداردهای سختگیرانه را در حضور رییس‌جمهوری مطرح کرد.
مدیر «کارخانجات صنایع کاغذی زاگرس» با ظرفیت اشتغال ۱۵۰۰ نفری و توان جلوگیری از خروج ارز و صرفه‌جویی اقتصادی از مشکل دریافت تسهیلات جهت اتمام پروژه این کارخانه سخن گفت.
«پروژه مسکن سبحان قرچک» با مساله مقاوم‌سازی ساختمان‌های پروژه، اجرای سیستم دفع فاضلاب واحدهای احداثی و تجهیز بلوک‌ها به آسانسور مواجه بود.

مسدود شدن حساب‌های تجاری

مدیر «شرکت سرجین بافت بهبهانی» در دیدار با رییس‌جمهوری مشکل مسدود شدن حساب‌های تجاری و کارت بازرگانی این شرکت به دلیل پرونده‌های مختلف تعزیراتی و تعطیلی ۹۰ درصد ظرفیت شرکت را مطرح کرد و مدیر «شرکت ایران ترانسفو» نیز ضمن گلایه از انباشت مطالبات این شرکت از شرکت توانیر، در زمینه مساعدت برای امکان ترخیص کالاهای غیر‌گمرکی خریداری‌شده و تجدیدنظر درخصوص تهاتر بدهی ارزی شرکت توانیر با این شرکت درخواست داشت.
رییس‌جمهوری پس از شنیدن صحبت‌های مدیران این شرکت‌ها، از وزرا و مقامات مربوطه توضیحات هر یک از این پرونده‌ها را اخذ کرده و با جمع‌بندی نظرات مطرح‌شده، دستورات لازم را با تعیین زمان اقدام صادر و مسوولان مربوطه را به پیگیری و رفع مشکلات آنان و همچنین گزارش اقدامات صورت گرفته به دولت مکلف کرد.
در اولین جلسه رفع مشکلات خاص تولیدکنندگان نیز مدیران شرکت‌های «کاله»، «بهیارصنعت اصفهان»، « مجتمع آهن و فولاد بافق»، « خودروسازی زامیاد»، «شیشه کاوه» و «آی تی‌ای شیراز» با رییس‌جمهوری دیدار کرده بودند که در ابتدای نشست روز پنجشنبه، مهندس محسن منصوری معاون اجرایی رییس‌جمهوری گزارشی از آخرین پیگیری‌ها نسبت به وضعیت آنها ارائه کرد.

هرگز مدیر پشت میزنشین نبوده و نخواهم بود!

رییسی همچنین طی سخنانی در پایان این جلسه، بوروکراسی اداری را یکی از موانع جدی بر سر راه تولید در کشور عنوان کرد و برگزاری نشست‌های مشترک، تعاملی و مستمر برای رفع این مشکلات را از مسوولیت‌های مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور دانست.
رییس‌جمهوری با بیان اینکه مشکلات شرکت‌های تولیدی و صنعتی کشور قابل حل است و راه‌حل آن نیز نه در خارج از مرزها، بلکه در دستان مدیران توانمند و جهادی کشور است، تصریح کرد: یکی از ملزومات حل مسائل کشور اکتفا نکردن به بیان مشکل و مواجهه میدانی برای حل آنهاست.
رییس‌جمهوری در ادامه با ضروری دانستن مباشرت همه دستگاه‌های اجرایی برای رفع موانع تولید و حل مشکل تولیدکنندگان، رشد تولید را نیازمند کار مداوم و مجاهدانه دانست و افزود: بنده به عنوان رییس‌جمهوری هرگز مدیر پشت میزنشین نبوده و نخواهم بود و مشکلات و مسائل کشور را تا حصول نتیجه در میدان پیگیری خواهم کرد. مدیران دستگاه‌های اجرایی و مدیران شرکت‌های تولیدی و صنعتی نیز باید مجاهدانه و پیگیرانه مسائل، وظایف و ماموریت‌های خود را در امر رونق تولید در کشور دنبال کنند.
وی اظهار کرد: تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با تولید باید در مساله تولید مباشرت کنند. با بخشنامه و دستور، مشکلات حل نمی‌شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....