تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 - 11:36
کد خبر : 136707

بورس میخکوب شد!

بورس میخکوب شد!

بورس تهران همچنان کم حجم و بی‌رمق حرکت می‌کند و دستاورد قابل توجهی برای سهامداران ندارد. بازار حال و روز سختی دارد و هر روز به در حال پشت سر گذاشتن منفی‌های سنگین است. سومین روز کاری هفته برخلاف روزهای اخیر مثبت گذشت و به عقیده برخی از کارشناسان تالار شیشه‌ای با فرش قرمز به

بورس تهران همچنان کم حجم و بی‌رمق حرکت می‌کند و دستاورد قابل توجهی برای سهامداران ندارد. بازار حال و روز سختی دارد و هر روز به در حال پشت سر گذاشتن منفی‌های سنگین است. سومین روز کاری هفته برخلاف روزهای اخیر مثبت گذشت و به عقیده برخی از کارشناسان تالار شیشه‌ای با فرش قرمز به دیدار سهامداران در آخرین ماه تابستان خواهد رفت.   شاخص کل بازار سرمایه روز گذشته رشد ۲ هزار و ۴۱۱ هزار واحدی داشت تا در محدوده یک میلیون و ۹۵۶ بایستد. شاخص هم وزن نیز با رشد ناچیز ۶۴۰ واحدی به سطح ۶۷۴ هزار واحدی رسید.

شاخص فرابورس نیز به رشد ۳۹ واحدی بسنده کرد تا ۲۵ هزار واحدی شود. این اعداد و ارقام مختص شاخص است و هنوز تک سهم‌های بازار غرق در منفی هستند. البته نباید با افزایش یک روزها بازار انتظار تغییر و تحول داشت چراکه این سهم‌ها یک شبه نزولی نشده‌اند و حداقل یک ماه درگیر بوده‌اند و در نهایت سقوط کرده‌اند. درحال حاضر هیچ خبری در بازار نیست و بی‌خبری هم برای بازار خوب نیست چراکه اکنون سهامداران در انتظار لغو خبرهای منفی در بازار هستند و لغو می‌تواند به نفع بورس باشد.

محرک‌های بورسی

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، برای نمونه تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی به صورت رسمی و تعیین یک نرخ جدید با شرایط شرکت‌ها می‌تواند یک بمب خبری مثبت برای بازار سرمایه و سهامداران باشد. در اصل نرخ خوراک هفت هزارتومانی تعطیلی شرکت‌های پتروشیمی و متانول‌سازان را در پی دارد؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که پتروشیمی‌ها و متانول‌سازان در این شرایط کشور هم تا حدودی در برخی از ماه‌ها زیان می‌کنند و افزایش نرخ خوراک می‌تواند زمینه را برای زیان بیشتر شرکت‌ها فراهم سازد، درنتیجه کاهش نرخ هفت هزارتومانی و تعیین نرخ با توجه به شرایط شرکت‌ها می‌تواند به اقتصاد کشور، تولید و صادرات نیز کمک شایانی کند.

برای نمونه‌ای دیگر می‌توان عرضه خودرو در بورس کالا را مثال زد؛ زمانی که خودرو در بورس کالا عرضه می‌شد این محصول به تعادل قیمتی رسیده بود و همچنین کارخانجات نیز در حال کسب سود بودند و از سوی دیگر مردم با قیمت واقعی محصول خریداری می‌کردند اماشورای رقابت مانع این عرضه شد و همچنان شایعاتی درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد.

نگاهی به روند نرخ دلار در بازار آزاد نیز نشان می‌دهد که اصلی‌ترین محرک تورمی بورس تهران نیز این روزها مسیری کاهشی را طی می‌کند. قیمت دلار در بازار آزاد که پس از خبر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی روزهای پر فراز و نشیبی را طی کرده بود، بار دیگر به زیر مرز ۴۹ هزار تومانی رسیده و کمی نیز از آن فاصله گرفته به‌طوری که در زمان نگارش این گزارش در حوالی ۴۸۷۰۰ تومان در حال نوسان است.خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی مدعی شد که منابع بلوکه شده ایران در هفته گذشته از کره جنوبی به بانک مرکزی سویس منتقل شده تا در آنجا از وون به دلار و سپس یورو تبدیل و به ایران منتقل شود اما ذکر شده که قرار است این مبلغ ظرف ۵ هفته و به صورت روزانه عددی نزدیک به ۲۲۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار آن تبدیل و سپس به ایران انتقال داده شود. به هرحال انتشار هرگونه خبر مثبت در رابطه با توافقات و آزادسازی‌های منابع بلوکه شده در کنار تلاش بازارساز برای کنترل بازار ارز، می‌تواند به کاهش یا ثبات قیمت دلار در بازار آزاد کمک کند و همین موضوع نیز بر روند تمامی بازارها از جمله بورس تهران نیز اثرگذار است.

مشکل اینجاست که محرک‌های بورسی نیز در راستای تقویت بورس قدم بر نمی‌دارند و اکنون بازار سرمایه در بی‌خبری و فشار سر می‌برد. برخلاف گفته سهامداران اگر دخالتی در بازار نباشد و دولت مصوبه‌های ضد بورسی را لغو کند شاهد روزهای بهتری در بازار خواهیم بود. بازار سرمایه در انتظار اخبار خوب است و اگر خبری مثبت و واقعی باشد سهامداران در میان مدت واکنش مطلوبی نشان خواهند داد؛ اما متاسفانه شاهد روزهای بدی در بازار هستیم و دولت به جای حمایت با مصوبه و اخباری سعی در سرکوب بورس و تامین کسری بودجه خود دارد.

تعادل در گزارش روز اخیر به میزان و تاثیر کسری بودجه روی بورس اشاره کرده بود؛ باید مجددا تاکید کرد که کسری بودجه می‌تواند وضعیت تمامی بازارها بر هم زدند و دولت باید به فکر ترمیم واقعی بازار باشد چراکه با سرکوب بازارها سود چندانی نخواد برد و برعکس با رشد بازارها شرایط بازارها بهتر خواهد شد.

   بازار از دریچه معاملات

طی معاملات سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه شاخص کل بورس تهران ۲ هزار و ۴۱۱ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح یک میلیون و ۹۵۶ هزار و ۴۴۱ واحد رسید.شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش ۶۳۹ واحدی در رقم ۶۷۴ هزار و ۲۱۹ واحدی ایستاد.شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۳۹ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۵۲ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۴۰۰ واحد به سطح ۱۲۱ هزار و ۲۶۸ واحد رسید. روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای پنجمین روز کاری متوالی منفی شد و ۲۹۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این روز نماد وبملت همانند ۵ روز گذشته بیشترین خروج را داشت که ارزش آن ۴۶ میلیارد تومان بود.

در روزی که گذشت ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۲۱ هزار و ۲۷۹ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۱۵ هزار و ۳۹۹ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۲ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۵۴۱ میلیارد تومان رسید. در معاملات دوشنبه، ۳۵ نماد صف خرید داشتند و ۹۸ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۵۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۸۰ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۱۶ درصدی به ۵۳۱ میلیارد تومان رسید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....