تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402 - 15:45
کد خبر : 125823

بورس در صف سودآوری

بورس در صف سودآوری

شاخص کل بورس در این هفته به واسطه حقیقی‌ها به مدار رشد بازگشت و شاهد کل توانست تا حدود زیادی مثبت شود. بازار سرمایه در هفته‌های گذشته وضعیت چندان خوبی نداشت؛ اما انتظار می‌رفت شاخص و نمادها در این هفته با شروع انتشار گزارش صورت مالی‌ها مثبت شود ولی به واسطه تعطیلی وسط این هفته

شاخص کل بورس در این هفته به واسطه حقیقی‌ها به مدار رشد بازگشت و شاهد کل توانست تا حدود زیادی مثبت شود. بازار سرمایه در هفته‌های گذشته وضعیت چندان خوبی نداشت؛ اما انتظار می‌رفت شاخص و نمادها در این هفته با شروع انتشار گزارش صورت مالی‌ها مثبت شود ولی به واسطه تعطیلی وسط این هفته این مثبت چندان پررنگ نخواهد بود.

از ابتدای هفته رسما انتشار صورت مالی‌های جدید آغاز شده است و در این مدت شاهد سودآوری‌های مطلوب از شرکت‌ها بودیم و باتوجه به ارزندگی شرکت‌ها احتمالا شاهد ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه باشیم. از سوی دیگر یک عرضه اولیه در راه بازار سرمایه است و قرار است به زودی سهام شرکت بهار رز عالیس چناران عرضه اولیه شود.

نکته قابل توجه اینجاست که وضعیت فعلی بورس کاملا متفاوت است. در سال ۹۹ به دلیل بحران کرونا ابهامات زیادی وجود داشت و چشم‌انداز بازار سرمایه تیره بود و حتی ممکن بود سال‌ها این وضعیت ادامه داشته باشد؛ اما در حال حاضر کلیت بورس و به ویژه شرکت‌های بزرگ شرایط بنیادی مساعدی دارند. نکته تاثیرگذار دیگر این است که در سال ۹۹ با توجه به انتخابات امریکا انتظارات تورمی کاهنده بود و در حال حاضر شرایط متفاوتی را پیش‌رو داریم، بنابراین، با توجه به شرایط تورمی فعلی قیمت‌های سهام ارزنده است و ریزش اخیر بورس را نمی‌توان از لحاظ منطقی توجیه کرد.اگرنگاهی به وضعیت سودآوری صنایع در ۱۴۰۱ و مقایسه آن با سال ۱۴۰۰ داشته باشیم، در صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی به دلیل کاهش قیمت کامودیتی‌ها شاهد کاهش سودآوری آن بودیم و رشد دلار در فصل زمستان نیز نتوانست این کاهش قیمت در بازارهای جهانی را جبران کند اما به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۲ جهش سودآوری را در این صنایع داشته باشیم و این رشد متناسب با افزایش قیمت دلار خواهد بود.

   پیش‌بینی بورس امروز

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،   اگر به صحبت‌های کارشناسان طی روزهای اخیر و حتی در اوج شرایط منفی بازار طی هفته گذشته نیز نگاهی بیندازیم، اکثر فعالان بازار اعتقاد دارند که پس از شوک وارد شده به بورس تهران، این بازار برای بازگشت به مسیر صعودی خود نیاز به استراحت دارد و احتمالا بازار سهام چند روزی را با عملکرد متعادل سپری خواهد کرد. به گفته برخی کارشناسان و بر اساس آمار فردای اقتصاد با اشاره به آمار موجود در بورس تهران و اقتصاد کلان کشور از جمله نسبت قیمت به درآمد (P/E ttm) ۱۰.۹ واحدی بازار سهام، نرخ بهره بین بانکی بیش از ۲۳ درصدی و همچنین تورم بیش از ۵۰ درصدی اقتصاد کشور عنوان کرد که بورس تهران اکنون به محدوده‌ای رسیده است که نیاز به استراحت دارد و همین موضوع به روند متعادلی در بازار منجر می‌شود.

به نظر می‌رسد که طی روزهای آینده با انتشار گزارش‌های سالانه و ثبت عملکرد شرکت‌ها در فصل زمستان و در ادامه نیز فصل بهار، نسبت قیمت به درآمد تعدیل خواهد شد و سهامداران با توجه به شرایط سهام، خریدهای خود را انجام خواهند داد. به صورت کلی پیش‌بینی می‌شود که پس از یک توقف کوتاه‌مدت تا انتشار گزارش‌های فصلی و سالانه و به روز رسانی برآورد سودآوری شرکت‌ها، بورس تهران بتواند شرایط بهتری را مهیا کند. تاکنون برخی از شرکت‌های بزرگ و مهم بازار سرمایه گزارش‌های سالانه خود را منتشر کرده‌اند و شاهد جهش سودآوری خوبی برای آنها در سال ۱۴۰۱ هستیم و همین موضوع می‌تواند با انتشار کلیه گزارش‌ها تا اواخر هفته جاری، به محرک خوبی برای تداوم مسیر صعودی در هفته آینده تبدیل شود.

با این حال سیاست‌گذار باید تلاش کند تا این نسبت با توجه به شرایط کلان موجود، در محدوده‌ای بین ۷ تا ۱۰ واحد قرار گیرد که نقدینگی بتواند با آرامش به بازار سهام راهی شود و شاهد تکرار هیجانات مثبت و منفی همچون سال ۹۹ نباشیم. سرمایه‌گذاران در هفته آینده می‌توانند با بررسی نسبت‌هایی همچون قیمت به فروش (P/S) و قیمت به خالص ارزش دارایی‌ها (P/NAV)، گروه‌های مختلف را رصد کنند و با یافتن گروه‌ها و سهام پرپتانسیل به اصلاح پرتفوی سرمایه‌گذاری خود بپردازند.

   بورس از دریچه معاملات

در معاملات روز دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت شاخص بورس تهران ۱۵ هزار و ۴۶۸ واحد نسبت به روز کاری گذشته خود یعنی یکشنبه صعود کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۳۰۱ هزار و ۳۷۱ واحد بالا آمد. شاخص کل هم وزن بورس نیز با رشد ۳ هزار و ۸۳۷ واحدی در رقم ۷۵۲ هزار و ۴۴۱ واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۲۰۹ واحدی به رقم ۲۸ هزار و ۶۹۰ واحد رسید. شاخص هم وزن فرابورس هم روند صعودی داشت و با رشد هزار و ۵۴ واحد به سطح ۱۳۶ هزار و ۲۰۳ واحد رسید. روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و ۱۳۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

نماد خساپا (شرکت سایپا) بیشترین خروج پول را داشت که ارزش آن ۱۱۴ میلیارد تومان بود. پس از سایپا، نمادهای شپنا و وبصادر بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ثبهساز، حکشتی و بنیرو اختصاص داشت.نمادهای وامید، میدکو و شتران بزرگان سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل همراه، اپال و خساپا بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. در فرابورس نیز نمادهای شگویا، انتخاب و بپاس بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند و نمادهای دماوند، سرچشمه و خدیزل بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس نیز ثبهساز بیشترین تراکنش را داشت و خساپا و شتران در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز دی، فرود و کرمان بیشترین تراکنش را داشتند. ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۲۹ هزار و ۳۳۹ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۰۵ هزار و ۲۲ میلیارد تومان بود که ۸۱ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۸ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید. در معاملات روز دوشنبه نماد ثبهساز (بهساز کاشانه تهران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۴۷۱ میلیارد تومان بود.  پس از ثبهساز، خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشت و وبصادر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شپنا و شتران در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.معاملات سهام دی (بانک دی) با تعداد یک میلیارد و ۴۸۵ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۳۷۲ سهم در صدر قرار گرفته است.

ثبهساز در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وپاسار تعلق داشت. دو نماد وبصادر و پترول نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.در معاملات دوشنبه، ۱۲۱ نماد صف خرید داشتند و ۸۸ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۷۶ درصدی نسبت به روز قبل به ۶۸۰ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۷ درصدی به ۴۲۴ میلیارد تومان رسید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....