تاریخ انتشار : دوشنبه 2 آبان 1401 - 15:43
کد خبر : 105140

بودجه سال ۱۴۰۲به نفع کارمندان و کارگران و بازنشستگان

بودجه سال ۱۴۰۲به نفع کارمندان و کارگران و بازنشستگان

به گزارش اقتصاددان دکتر حسن خسروی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: پاییز هر سال فصل حساس و مهم بودجه ریزی سالیانه کشور است. بودجه سال ۱۴۰۱ به هیچ وجه حال و هوای حمایت از قشر شریف و زحمتکش کارگران؛ کارمندان و خصوصا بازنشستگان عزیز را بطور شایسته و بایسته نداشت و در حق آنان

به گزارش اقتصاددان دکتر حسن خسروی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

پاییز هر سال فصل حساس و مهم بودجه ریزی سالیانه کشور است. بودجه سال ۱۴۰۱ به هیچ وجه حال و هوای حمایت از قشر شریف و زحمتکش کارگران؛ کارمندان و خصوصا بازنشستگان عزیز را بطور شایسته و بایسته نداشت و در حق آنان بی مهری فراوان غیر قابل دفاعی صورت گرفت. دولتمردان نیک می‌دانند که هزینه ها و مخارج یک بازنشسته به مراتب بیشتر از یک فرد شاغل است اما اینکه چرا افزایش حقوق بازنشستگان را همچون شاغلین مثلا ۱۰ درصد اعلام می‌کنند نشانه قصد و غرضی خاص است که نتیجه آن نارضایتی عمومی و اعتراض و شیون میباشد . از سوی دیگر؛ دولت قصد دارد که از محل فروش اموال و دارایی های به اصطلاح مازاد برای افزایش حقوق ها و معوقات و… اقدام کند در حالی که اگر کسی به الفبای اقتصاد آشنا باشد  نیک می‌داند که از این بابت پولی به این سادگی و به این زودی‌ها نصیب دولت نمی‌شود؟!؟ وقتی صحبت از فروش دارایی و اموال می‌شود مشخص است که دولت آه در بساط ندارد و پولی در خزانه موجود نیست. امیدوارم این موضوع که قطعا با نگاهی دلسوزانه مطرح می‌شود؛ سیاه نمایی تلقی نگردد . تجربه نشان داده که متاسفانه هر گاه دولت‌ها با کسری بودجه مواجه می‌شوند به سرعت  سراغ هزینه های جاری میروند. هزینه های جاری چیست؟ حقوق و مزایای کارمند بی پناه. دولت از ترس سر و صدای نمایندگان مجلس و امام جمعه استان‌ها و طومارها و… سراغ کاهش هزینه های عمرانی نمی‌رود چون در نهایت متهم می‌شود به کم کاری و ناکارآمدی.
پس ساده ترین راه جبران بخشی از کسری و مشکلات بودجه ای؛ عدم توجه به معیشت و رفاه کارمندان و کارگران و بازنشستگان است ( بخشی از هزینه های جاری دولت). چطور ممکن است که نرخ تورم در جامعه ۴۰ تا ۶۰ درصد( کمتر یا بیشتر) باشد ولی افزایش حقوق ها ۱۰ درصد باشد. کدام کارشناس نا اهلی این رقم ها را استخراج کارشناسی کرده و مصوب شده است. آیا واقعا قصد و غرضی در کار نیست؟!؟ در بودجه ریزی سال ۱۴۰۲ می‌بایست دو موضوع مهم مد نظر قرار گیرد :
۱- گزارش های مالی و محاسباتی(  گزارش های زودتر از موعد تفریغ بودجه) دیوان محاسبات کشور.
۲ – ناکارآمدی بودجه سال ۱۴۰۱ در حمایت منطقی و عقلایی از قشر کارمند و کارگر و بازنشستگان عزیز و آبرومند.
چیز زیادی به پایان سال ۱۴۰۱ نمانده و متاسفانه نه مقصود و هدف از شعار و نامگذاری سال محقق شده ( سال تولید؛ دانش بنیان؛ اشتغال آفرین) و نه ماجرای برجام سرانجام خوشی برای رونق تولید و صادرات و رنگین کردن سفره مردم داشته و نه سخنرانی رئیس جمهور محترم در سازمان ملل و عضویت ایران در سازمانهای بین المللی و… نفع ملموسی برای مردم داشته و نه وزارتخانه های اقتصادی دولت سر و سامانی هدفمند دارند. برآیند اوضاع و احوال بودجه ای سال ۱۴۰۱ دولت با توجه به موضوعاتی نظیر : ضرر و زیان شدید مردم در بورس؛ اوضاع ناعادلانه یارانه ها ؛ افزایش افسار گسیخته نقدینگی و تورم ؛ بدهی سنگین دولت به بیمه ها و صندوق ها ؛ سیل ؛ زلزله ؛ خشکسالی و بحران های آب و هوایی و زیست محیطی و … نشان می‌دهد که سال ۱۴۰۲ احتمالا اوضاع بسیار بدتر خواهد بود که امیدواریم اینگونه نشود و با تعامل گسترده با جهان بتوانیم در حوزه صادرات و واردات و… به گونه ای فعال و منطقی و حساب شده به نفع مردم گام برداریم تا به سرعت شاهد افزایش درآمد سرانه و تولید ناخالص ملی باشیم. در عین حال ؛ بودجه سال ۱۴۰۲ می‌بایست تمام قد ؛ در خدمت رفاه و آسایش کارگران و کارمندان و بازنشستگان محترم باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....