تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آذر 1400 - 21:07
کد خبر : 68067

بهترین و بدترین صنایع بورس در آبان

بهترین و بدترین صنایع بورس در آبان

به آخرین ماه از فصل پاییز ۱۴۰۰ رسیده‌ایم و معامله‌گران بورس از روند نسبتا رکودی سهام خسته شده‌اند. آبان گرچه ماه پرنوسانی برای سهام بود اما در نهایت با بازدهی ۱.۵ درصدی شاخص کل به پایان رسید. در این میان صنایعی در مجموع دو بازار بورس و فرابورس وجود داشتند که نزدیک به ۱۶ درصد

به آخرین ماه از فصل پاییز ۱۴۰۰ رسیده‌ایم و معامله‌گران بورس از روند نسبتا رکودی سهام خسته شده‌اند. آبان گرچه ماه پرنوسانی برای سهام بود اما در نهایت با بازدهی ۱.۵ درصدی شاخص کل به پایان رسید. در این میان صنایعی در مجموع دو بازار بورس و فرابورس وجود داشتند که نزدیک به ۱۶ درصد رشد یا بیش از ۲۰ درصد افت را تجربه کردند. در این گزارش ۵ صنعت با بهترین و بدترین عملکرد دومین ماه پاییز ۱۴۰۰ بررسی شده است.

 در این گزارش نگاهی به برترین و بدترین بازدهی میان صنایع بازار سهام داشتیم. اساس مرتب‌سازی صنایع در این دسته‌بندی براساس بازدهی این صنایع بااحتساب افزایش سرمایه و سود نقدی است. یعنی در محاسبه این بازدهی افزایش سرمایه‌هایی که در این صنعت رخ داده و همچنین سود تقسیمی که شرکت‌ها طی این دوره یک‌ماهه به سهامداران خود پرداخت کرده‌اند نیز درنظر گرفته شده است (سود تقسیمی که شرکت‌ها در این دوره تقسیم کرده‌اند، در نماد پایه پس از بازگشایی، بازسرمایه‌گذاری شده است). باید توجه داشت که در این گزارش و محاسبات انجام شده تمامی نمادهای حاضر در بازار سرمایه اعم از بورس و فرابورس لحاظ شده‌اند.

در کنار بازدهی صنایع مذکور باید به این نکته توجه داشت که شاخص کل بورس اوراق بهادار در یک ماه اخیر ۱.۴۶ درصد بازدهی داشته است و دیگر نماگر مطرح بازار که نماینده سهام کوچکتر است یعنی شاخص هم‌وزن موفق به ثبت بازدهی ۰.۹۶ درصدی شده است.

جدول برترین بازدهی صنایع در ماه گذشته
29fe4f4a fa8f 4caa 939f a90cfe77412d MonNov222021 اقتصاددان نوشته

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  ۵ صنعتی که در یک ماه گذشته به طور متوسط بیشترین بازدهی را به سهامداران خود داده‌اند، عبارتند از صنعت خودرو با بازدهی ۱۵.۷۱ درصدی، صنعت اطلاعات و ارتباطات با بازدهی ۱۳.۷۶ درصد، صنعت غذایی با کسب بازدهی ۱۱.۲۶ درصدی، صنعت هتل و رستوران با بازدهی ۱۱.۱۲ درصدی و در نهایت گروه فعالیت‌های کمکی نهادهای مالی واسط مقام پنجم را در لیست برترین صنایع یک ماه اخیر به خود اختصاص داد و موفق به ثبت بازدهی ۸.۹۷ درصدی شد. خودرویی‌ها با لیدری سهام ایران خودرو و سایپا در مسیر صعودی قرار گرفتند و پس از نزول شدید عزم صعود دوباره کردند. در این میان اخبار از احتمال رفع قیمت‌گذاری دستوری و همچنین شایعات پیرامون برجام و بازگشت شرکای خارجی (بیش از شایعه رجوع بازار به حافظه تاریخی و تجربه سال ۹۴ بود) در شکل‌گیری موج صعودی موثر بود. طبق بازدهی‌های کسب شده، این صنایع در جریان یک ماه گذشته در مجموع بیش از ۵۳۰ هزار میلیارد تومان به کل ارزش بازار سرمایه افزوده‌اند.

جدول بدترین بازدهی صنایع در ماه گذشته
dce7c5a6 5a17 4414 be6f 132749b308ee MonNov222021 اقتصاددان نوشته

در سمت مقابل صنایع وجود داشتند که بیش از سایرین افت داشتند و ضعیف‌ترین عملکرد را میان صنایع فعال بازار سهام در آبان ثبت کردند. درمیان این صنایع، گروه وسایل ارتباطی رتبه اول بدترین عملکرد یک ماه گذشته را به خود اختصاص داد و به عملکردی بهتر از منفی ۲۷.۱۸ درصدی دست نیافت. صنایع محصولات چرمی با افت ۲۰.۰۹ درصد، صنعت فعالیت‌های هنری (نماد وهنر تنها نماد حاضر در این گروه است) با ثبت بازدهی منفی ۱۵.۹۵ درصدی، گروه صنعتی سایر حمل‌ونقل با افت ۱۴.۱۳ درصدی مواجه شدند. در پایان هم صنعت چاپ که رتبه پنجم این لیست را به خود اختصاص داده است نزدیک به ۹ درصد افت داشت.
لازم به ذکر است که این صنایع در مجموع حدود ۳ هزار میلیارد تومان از کل ارزش بازار کم کردند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....