تاریخ انتشار : جمعه 19 فروردین 1401 - 16:28
کد خبر : 83907

بررسی مشخصات سوزن انژکتور با تولیدی قطعات اکسون

بررسی مشخصات سوزن انژکتور با تولیدی قطعات اکسون

  انژکتورها از اجزای حیاتی سیستم سوخت‌رسانی در موتورهای احتراق داخلی محسوب می‌شوند. برخی از پارامترهای سوزن انژکتور مانند شکل هندسی آن، اندازه سوراخ سوزن و تعداد سوراخ‌ها بر ویژگی‌های احتراق، عملکرد، طول عمر موتور، دوام مکانیکی و همچنین میزان آلایندگی پیشرانه تاثیر می‌گذارند. طراحی سوزن انژکتور سوخت، در بازده و عملکرد بهتر موتور‌های دیزلی

 

انژکتورها از اجزای حیاتی سیستم سوخت‌رسانی در موتورهای احتراق داخلی محسوب می‌شوند. برخی از پارامترهای سوزن انژکتور مانند شکل هندسی آن، اندازه سوراخ سوزن و تعداد سوراخ‌ها بر ویژگی‌های احتراق، عملکرد، طول عمر موتور، دوام مکانیکی و همچنین میزان آلایندگی پیشرانه تاثیر می‌گذارند.

طراحی سوزن انژکتور سوخت، در بازده و عملکرد بهتر موتور‌های دیزلی مدرن بسیار مهم است. این طراحی باید به گونه‌ای باشد که الزامات موتوری که برای آن در نظر گرفته شده است را برآورده کند و از لحاظ مصرف سوخت و میزان آلایندگی تولید شده در شرایط ایده آل باشد. در این مطلب از اکسون پارت قصد داریم وظایف انژکتورهای سوخت را دقیق‌تر بررسی کنیم و به مشخصات فنی انواع سوزن انژکتور پراید بپردازیم.   انژکتور نیسان

انژکتور چیست و سوزن انژکتور چه وظایفی را بر عهده دارد؟

 تولید خودرویی قطعات اکسون انژکتور‌ها قطعاتی الکترومکانیکی هستند که سوخت را با اندازه‌های دقیق در بازه‌های زمانی مشخص به داخل موتور می‌فرستند. انژکتورهای سوخت بخشی از سیستم سوخت‌رسانی محسوب می‌شوند که در موتورهای احتراق داخلی به کار می‌روند. وظیفه این قطعات تامین سوخت مورد نیاز برای این نوع موتورها است.

روند کار بدین صورت است که ابتدا سوخت، تحت فشار قرار می‌گیرد و از فیلتر عبور می‌کند، بعد از آن به داخل یک بدنه تزریق می‌شود. این بدنه توسط یک فنر نگه داشته شده است و سوزن انژکتور در آن از نشت سوخت به بیرون از محفظه جلوگیری می‌کند. وقتی محفظه پر شد، یک سیم‌پیچ برقی پیستون را به عقب می‌برد و نوک انژکتور را باز می‌کند؛ بدین ترتیب سوخت پاشیده می‌شود. در واقع پس از اینکه جریان الکتریکی به سیم‌پیچ داخل انژکتور رسید، به آن خاصیت آهنربایی می‌دهد. درست در همین موقع سوزن انژکتور به سمت بالا هدایت شده، باز می‌شود و سوخت را از سر سوزن خارج می‌کند.

نشانه‌های خرابی سوزن انژکتور پژو ۴۰۵ چیست؟

انژکتورخودرو  سوخت در تمام ماشین‌ها و از جمله ماشین پژو ۴۰۵، معمولاً به دلیل تجمع آلاینده‌هایی مانند کربن از کار می‌افتند. تجمع کربن می‌تواند باعث گرفتگی سوزن انژکتور شود و از بسته شدن کامل آن جلوگیری کند. این اتفاق باعث احتراق ناقص در موتور خودرو می‌شود. در مواقعی که انسداد شدید است، با شستن انژکتور مشکل حل نمی‌شود و نیاز است که سوزن آن تعویض گردد.

انژکتور سوخت ماشین پژو ۴۰۵ می‌تواند به دلیل خشکی و ترک خوردگی درزگیرهای لاستیکی یا ترک در خود انژکتور هم، باعث نشت سوخت به بیرون شود. در چنین مواقعی، قسمت‌های الکتریکی انژکتور در برابر گرما و رطوبت نیز آسیب‌پذیر هستند.

سوزن انژکتور یک قطعه مصرفی است که پس از مدتی نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا می‌کند. میزان کارکرد خودروی پژو ۴۰۵ شما، نحوه رانندگی با آن و کیفیت سوخت مصرفی خودرو، در تعیین طول عمر این قطعه تاثیرگذارند. علائم خرابی سوزن انژکتور عبارتند از:

فرایند احتراق ناقص به دلیل کمبود سوخت

فرایند احتراق رویدادیست که هنگام کار کردن موتور رخ می‌دهد و تفاوت آن با احتراق ناقص با شنیدن صدایی شبیه انفجار ترقه تشخیص داده می‌شود. با این حال، هرچه موتور بزرگتر باشد احتمال احساس خطا کمتر خواهد بود و ممکن است که شما اصلا متوجه آن نشوید.

دور آرام

ممکن است هنگام توقف خودرو در تابلو ایست یا پشت ترافیک، احساس کنید که موتور در حال از کار افتادن و خاموش شدن است. این مورد می‌تواند نشانه‌ای از گرفتگی سوزن انژکتور باشد.

عملکرد ضعیف موتور و کمبود نیرو در آن

در چنین حالتی، موتور قادر به تولید نیروی کافی برای ادامه کار و روشن کردن ماشین نیست.

راندمان سوخت ضعیف

یک سوزن انژکتور معیوب، یا سوخت را با نشت از اطراف هدر می‌دهد یا مقدار زیادی از آن را برای ادامه کار مصرف می‌کند. علاوه بر این نمی‌تواند الگوی اسپری مناسبی برای سوختن ایجاد کند. اگر موتور مقدار مناسب سوخت مورد نیاز خود را برای احتراق دریافت نکند، تقاضای بیشتری از سوی انژکتور برای تامین سوخت اضافی ایجاد می‌شود. این موضوع مصرف سوخت را افزایش می‌دهد؛ زیرا ECU پژو ۴۰۵ فکر می‌کند که لازم است اما در واقع ضروری نیست.

روشن شدن چراغ چک

نیاز به سوخت زیاد از حد برای عمل احتراق یا سوخت ناکافی به دلیل نشت از اطراف، چراغ چک اتومبیل را روشن می‌کند و به راننده می‌فهماند که یکی از اجزای زیر کاپوت دچار مشکل شده است. در این مواقع برای بررسی دقیق‌تر و پیدا کردن مشکل اصلی، باید به یک تکنسین ماهر مراجعه کرد.

سخت استارت خودرن پژو ۴۰۵

یک سوزن انژکتور معیوب، سوخت زیاد و یا ناکافی را به موتور می‌دهد که هر دو مورد می‌توانند باعث از کار افتادن موتور بشوند و از روشن شدن خودرو جلوگیری کنند.

بوی سوخت به مشام می‌رسد

اگر سوزن انژکتور پژو ۴۰۵ معیوب باشد و انژکتور خودروی شما نشتی داشته باشد، ممکن است در حین کار بوی بنزین را احساس کنید. هر زمان که خودروی پژو ۴۰۵ شما دچار نشتی به خصوص نشت سوخت شد، باید هر چه سریع‌تر توسط یک تکنسین بررسی شود.

دلایل شایع و اصلی سوت زدن ترمز خودرو

شنیدن صدا از ترمز خودرو در کنار این که بسیار آزاردهنده است، می‌تواند شما را از مسائل بالقوه خطرناک آگاه کند؛ بنابراین رعایت ایمنی در این زمینه بسیار اهمیت دارد و بهتر است هر چه سریع‌تر توسط یک مکانیک حرفه‌ای بررسی گردد. این صداهای ناهنجار معمولاً به صورت سوت زدن، خراشیدن یا ساییده شدن هستند و خبر از یک مشکل مکانیکی در اجزای خودرو می‌دهند. خوشبختانه در بیشتر موارد این مشکل به راحتی قابل رفع است و می‌توانید قبل از آن‌که پیشامد ناخوشایندی رخ دهد، جلوی آن را بگیرید. در این مقاله از اکسون پارت قصد داریم به بررسی نحوه عملکرد ترمز خودرو بپردازیم و دلایل شایع و اصلی سوت زدن آن را بیان کنیم.

سیستم ترمز خودرو چگونه کار می‌کند؟

بسیاری از اتومبیل‌ها دارای ترمز‌های دیسکی در چرخ‌های جلو و ترمزهای کاسه‌ای در چرخهای عقب هستند. البته بسیاری از اتومبیل‌های مدرن و گران‌تر، برای هر چهار چرخ خود از ترمزهای دیسکی استفاده می‌کنند. هنگامی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، یک اهرم متصل، یک پیستون را به داخل سیلندر اصلی که با مایع هیدرولیک پر شده است فشار می‌دهد. این مایع هیدرولیک در امتداد سیستمی از لوله‌ها به سیلندرهای عریض‌تر دیگری که در کنار ترمزهای هر چرخ قرار دارند، سرازیر می‌شود و نیروی پای شما بر روی پدال ترمز را به نیروی کافی برای اعمال ترمز و توقف خودرو چندین برابر می‌کند.

ترمزهای دیسکی شامل دیسک ترمز، کالیپر ترمز و لنت ترمز هستند. هنگام فشرده شدن پدال ترمز، مایع هیدرولیک باعث می‌شود که کالیپر ترمز، لنت ترمز را روی دیسک فشار دهد. مالش لنت به دیسک باعث ایجاد اصطکاک می‌شود و انرژی جنبشی را به گرما در لنت تبدیل می‌کند. اما چه میزان حرارتی؟

استفاده از لنت‌های ترمز بی‌کیفیت

سیستم ترمز خودرو از یک سری قطعات متحرک متصل به هم تشکیل شده است و هنگامی که یکی از اجزای آن آسیب ببیند، به مرور زمان اجزای دیگر هم خراب می‌شوند. به عنوان مثال زمانی که شما از یک لنت ترمز بی‌کیفیت استفاده می‌کنید، ممکن است به روتورهای ترمز هم آسیب وارد کنید. هنگامی که پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌دهید، لنت‌های ترمز روتور را فشار می‌دهند تا خودرو متوقف شود؛ بنابراین زمانی که لنت از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد و یا اینکه فرسوده شده باشد، با هر بار ترمز کردن فلزی که روی لنت‌ها قرار دارد در برابر روتورها ساییده می‌شود و صدای ساییدگی یا سوت زدن از آن بلند می‌شود. همین عامل باعث آسیب رساندن به روتورها هم خواهد شد. علاوه بر این گرمای تولید شده از صدای سوت زدن ناشی از برخورد فلزات که هنگام فشار دادن لنت‌های فرسوده روی روتور اتفاق می‌افتد، می‌تواند روتور را متحرک کرده و شکاف دهد؛ بنابراین استفاده از لنت ترمز با کیفیت و یا تعویض و بازرسی منظم آن به شما کمک کند تا خودرویتان حداکثر بازده را داشته باشد و همچنین از هزینه‌های گران قیمت بعدی هم جلوگیری شود.

لازم است بدانید که رانندگی با لنت‌های ترمز بی‌کیفیت یا کهنه به مرور زمان باعث فرسودگی تایرها هم خواهد شد؛ زیرا هنگامی که با یک لنت ترمز، روتور یا کالیپر نامرغوب رانندگی می‌کنید، لازم است که فشار بیشتری به پدال ترمز واتر وارد کنید تا خودرو متوقف شود. همین عوامل باعث می‌شوند که لاستیک‌های شما سریعتر فرسوده شوند و سایش ناهموار پیدا کنند. در واقع مراقبت از ترمز به معنای مراقبت از لاستیک ها هم هست.

عملکرد نامناسب لنت ترمز با دیسک چرخ‌ها

یکی دیگر از عواملی که باعث شنیدن صدای سوت از ترمز خودرو می‌شود تماس نامناسب لنت‌های ترمز با دیسک چرخ است. این مشکل بیشتر در خودروهای کارکرده مشهود است؛ زیرا در خودروهای کارکرده که عمر دیسک‌های آن‌ها به پایان نزدیک شده است، معمولاً دیسک‌ چرخ سایش ناهموار دارد. همین عامل باعث می‌شود که لنت و دیسک تماس مناسبی نداشته باشند و به مرور زمان لنت هم آسیب ببیند. به طور مشابه یک لنت ترمز معیوب، توانایی برقراری یک تماس ایده‌آل با دیسک چرخ را نخواهد داشت و بنابراین ترمز گیری مناسبی حاصل نمی‌شود. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که هنگام تعویض دیسک، لنت‌ها را هم عوض کنید؛ زیرا بهینه نبودن شرایط یکی از آن‌ها در فرآیند ترمزگیری اختلال ایجاد می‌کند. به علاوه اینکه لنت‌ها به نسبت ارزان‌تر از دیسک‌ها هستند و مبلغ چشم‌گیری به هزینه‌های شما اضافه نمی‌کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....