تاریخ انتشار : جمعه 10 شهریور 1402 - 19:18
کد خبر : 137849

بررسی شعر کاوه یا اسکندر اخوان ثالث

بررسی شعر کاوه یا اسکندر اخوان ثالث

دکتر محمد رسولی عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : نشست تخصصی بررسی شعر اخوان ثالث با تکیه بر مفهوم و منطور کلی شاعر در شعر « کاوه یا اسکندر» در دفتر موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم برگزار شد. در این نشست خانم دکتر افرا روزبهانی راجع به شعر اخوان سخنانی گفت و

دکتر محمد رسولی عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

نشست تخصصی بررسی شعر اخوان ثالث با تکیه بر مفهوم و منطور کلی شاعر در شعر « کاوه یا اسکندر» در دفتر موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم برگزار شد.
در این نشست خانم دکتر افرا روزبهانی راجع به شعر اخوان سخنانی گفت و با ذکر خاطره ای از دوران نوجوانی خود به ویژگی شعر اخوان که جذب کنندگی دارد و شوق انگیز است اشاره نمودند. دکتر نورانی توضیحات ارزنده ای راجع به شعر به طور کلی و شعر اخوان بطور خاص ارایه نمودند.
اقای دکتر پیدا از دیگر باشندگان این نشست تخصصی بودند که منظور شاعر در شعر « کاوه یا اسکندر» را ایران و به ویژه سرایش این شعر را ناشی از وضعیت پس از کودتای ۲۸ امرداد ۱۳۳۲ دانستند.
مهندس مهرداد پورمند ،ضمن بیان نظر خود راجع به شادروان اخوان ثالث ، در خصوص بخشی از شعر مورد بررسی در جلسه ، اضافه نمودند شعر اخوان دارای عمق و زیبایی خاصی است که بیشتر باید به روح شعر ایشان توجه کرد و سعی کرد دانست که مراد اصلی ایشان در این شعر و اشعار مشابه چه بوده است؟

 

photo 2023 09 01 19 45 20 اقتصاددان نوشته

دکتر محمد رسولی نیز گفتند « شعر اخوان ثالث ،اغلب حاوی مضامین و معانی ژرفی است که دانستن دانش های جانبی از جمله تاریخ اساطیری به درک درست منظور شاعر کمک می کند. وی همچنین راجع به شعر کاوه یا اسکندر گفتند « روشن است که شاعر زیر تاثیر فضای بسته و غم گرفته ی کشور در آن سال ها ،نومید از رهایی، رنج دربند بودن کل جامعه را در این شعر بیان نموده است.

به دلیل اتمام وقت و بررسی ریزبینانه و دقیق شعر « کاوه یا اسکندر» توافق شد، بررسی این شعر در نشست بعدی هم تداوم یابد.
از دیگر باشندگان این نشست می توان از جناب اقای ایل بیگی ، پارسا ، و…نام برد‌. شاعر گرانقدر جناب اقای منوچهر سوری نیز علی رغم تلاش، نتوانستند به این جلسه برسند.
نشست تخصصی بررسی واژگان و عبارات خاص در شعر اخوان ثالث مدتهاست که در دومین پنجشنبه ی هر ماه به همت دکتر رسولی ،مدیر موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم برگزار می شود.
موسسه از حضور صاحب نظران علاقمند به شاعر شهیر و محبوب ؛ شاهمهدی اخوان ثالث؛ استقبال می نماید.
تلفن : ۰۹۱۰۲۲۲۱۴۰۹

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....