تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1400 - 18:26
کد خبر : 80167

برجام بدون حل شدن مسائل پادمانی غیرممکن است

برجام بدون حل شدن مسائل پادمانی غیرممکن است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، حصول توافق احیای برجام بدون حل مسائل پادمانی را غیرممکن خواند این در حالی است که رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز از توافق برای تبادل مدارک با آژانس حداکثر تا خرداد ماه خبر داد. اقتصاددان: مدیرکل آژانس که به تهران سفر کرده این موضوع را

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، حصول توافق احیای برجام بدون حل مسائل پادمانی را غیرممکن خواند این در حالی است که رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز از توافق برای تبادل مدارک با آژانس حداکثر تا خرداد ماه خبر داد.

اقتصاددان: مدیرکل آژانس که به تهران سفر کرده این موضوع را در نشست مشترک مطبوعاتی با رییس سازمان انرژی اتمی ایران در روز شنبه ۱۴ اسفند مطرح کرد.
گروسی گفت تبادل نظر بسیار ثمربخشی با ایران داشته اما «هنوز هم مسائلی وجود دارد که ایران باید به آنها رسیدگی کند».
محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز گفت که مبادله مدارک بین آژانس و ایران برای حل مسائل باقی مانده حداکثر تا خرداد ماه انجام خواهد شد.
او افزود: «مسائل باید در روال طبیعی حل‌وفصل شود. امیدواریم روند همکاری غیرسیاسی باشد و ملت ایران آثار آن را در زندگی خود مشاهده کند.»
مدیرکل آژانس شامگاه جمعه وارد تهران شد و صبح شنبه با رییس سازمان انرژی اتمی ایران، دیدار کرد. تحلیلگران سفر او را به عنوان یکی از زمینه‌های حصول توافق احتمالی دانسته‌اند.
در همین حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، گفت: «انتظار می‌رود موضوعات بین ایران و آژانس در این مذاکرات به ‌طور کامل مرور شود و شیوه همکاری در آینده به‌طور کامل مشخص شود.»
گروسی پیش از سفر به تهران در توییتی نوشت: «این یک زمان حساس است اما یک نتیجه مثبت برای همه ممکن است.»
.
روز جمعه مذاکره‌کنندگان غربی به پایتخت‌های خود بازگشتند و از حصول احتمالی توافق خبر دادند اما علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد و تیم مذاکره ایران، در وین باقی ماندند.
نمایندگان بریتانیا و روسیه در مذاکرات وین نیز روز پنجشنبه از نزدیک بودن توافق سخن گفته بودند.
با این حال خبرگزاری ایرنا این سخنان را «بخشی از پروژه نخ‌نمای منصرف کردن ایران از پیگیری مطالبات» خود در وین خواند. این خبرگزاری اعلام کرد که «اختلافات باقی‌مانده در محدوده خطوط قرمز ایران و مشروط به تصمیم‌گیری آمریکاست.»
در همین حال روزنامه کیهان نیز نوشت: «آمریکا و اروپا هنوز در برابر شروط اصلی جمهوری اسلامی ایران نه‌ تنها ابتکار عملی از خود نشان نداده بلکه با موضوع تضمین‌ها مخالفت هم کرده‌اند.»
این روزنامه تاکید کرد: «توافق بدون تضمین معتبر و لغو کامل تحریم‌ها فریب است.»
در این حال برخی از کارشناسان رسانه ها همچنان با گمانه زنی حل و فصل این موصوع و توافق احتمالی را تا حدودی یحتمل نمی دادند و شماری نیز معتقدند توافق انجام شده و موارد اختلافی بسیار کم شده است ولی منازعه اوکراین این توافق را کمی پیچیده کرده است

ملاحطه:

در نهایت در این برهه حساس از تاریخ ایران باید منتطر روز های آینده باشیم هنوز هیچ مقام رسمی ایران در باره متن توافق ها اطهار نطری نکرده است
و فقط ایران امیدواری شده است

انشالله که خیر باشد و ملت ایران با صلابت و استواری بدون حرف و حدیث دشمنان این مرزو بوم پس از سالها استقامت در برابر زور گویی آمریکا و ادنابش به حقوق حقه خود دست یابند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....