تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردین 1401 - 12:44
کد خبر : 84940

برای کاهش تورم باید تلاش کرد

برای کاهش تورم باید تلاش کرد

دهه ۱۳۹۰، رکورددار نرخ تورم بود، دو سال پیاپی تورم تک ‌نرخی در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ و نرخ تورم ۴۹ درصدی در سال ۱۳۹۹ را می‌توان به ‌نوعی سردرگمی در مهار تورم دانست. بر همین اساس، چشم‌انداز نرخ تورم در نخستین سال قرن جدید در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما اقتصاددانان در ارزیابی

دهه ۱۳۹۰، رکورددار نرخ تورم بود، دو سال پیاپی تورم تک ‌نرخی در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ و نرخ تورم ۴۹ درصدی در سال ۱۳۹۹ را می‌توان به ‌نوعی سردرگمی در مهار تورم دانست. بر همین اساس، چشم‌انداز نرخ تورم در نخستین سال قرن جدید در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما اقتصاددانان در ارزیابی خود از چشم‌انداز تورم در سال ۱۴۰۱، به عواملی همچون کسری بودجه وافزایش نقدینگی اشاره کرده و در خصوص افزایش نرخ تورم هشدار می‌دهند.

رشد اقتصادی در دهه ۹۰ صفر بود

محمود جامساز، اقتصاددان در مورد افزایش نرخ تورم در کشور بر این باور است که سال‌هاست ایران با رشد نقدینگی بی‌رویه روبه‌رو بوده به گونه‌ای که معدل این رشد در کشور ۳۰ درصد در سال بوده و این یک فاجعه برای کشور محسوب می‌شود که نقدینگی به سمت تولید نرفته است.
این اقتصاددان با تاکید بر اینکه میانگین رشد اقتصادی در دهه ۹۰ صفر بود به «اعتماد» گفت: هر دولتی که بر سر کار می‌آید، معضلات اقتصادی و اجتماعی را متوجه دولت‌های پیشین می‌داند در صورتی که دولت‌های جدید نیز همان راه پیشینیان خود را ادامه می‌دهند، چراکه در ساختارهای اقتصادی دولت تغییری ایجاد نمی‌شود.
او با اشاره به سخنان رییس‌جمهور در سال گذشته که گفته بود تورم را به ۲۲ درصد خواهیم رساند و شیب تورم منفی شده است، افزود: این سخنان در حالی مطرح شده که اگر به آمارهای مرکز آمار ایران مراجعه شود، می‌بینیم نرخ تورم در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۸ درصد بوده و در پایان سال ۱۴۰۰ این نرخ به ۰۲/۴۰ درصد رسیده و این موضوع نشان‌دهنده شیب افزایشی است نه کاهشی .ضمن آنکه رشد تورم ۴۰ درصدی اعلامی، از سوی مردم پذیرفتنی نیست، زیرا با وجود این گرانی‌ها تورم ۴۰ درصدی ادراک نمی‌شود .

برخی کالاها تورم ۱۰۰ درصدی داشته‌اند

جامساز تصریح کرد: نرخ‌ها در حال حاضر ساعتی در حال تغییر هستند و به نظر می‌رسد در برخی کالاها تورم ۱۰۰ درصد و حتی بیشتر هم بوده است، در سه ماه گذشته نرخ بهای سبد معیشت مردم به ‌شدت رشد داشته و قیمت برنج در دو هفته اخیر از ۹۰ هزار تومان به ۱۴۰ هزار تومان رسیده و قیمت مسکن در سال گذشته تا ۳۰ درصد رشد و هزینه‌های دارو و درمان نیز افزایش چشمگیری داشته، حتی حق ویزیت پزشکان متخصص به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.
این اقتصاددان تصریح کرد: گرانی‌ها در زندگی مردم تاثیر بدی گذاشته و روز به روز مردم ایران در حال فقیرتر شدن هستند و نمایندگان مجلس به جای اینکه اقتصاد و معیشت مردم را اولویت اول‌شان بدانند دغدغه‌شان ممنوعیت گرداندن سگ‌ها و صیانت از فضای مجازی و محدودیت اینترنت و… است، این در حالی است که در حاشیه شهرها باید حضور پیدا کنند و فلاکت مردم را در این بخش‌ها ببینند و در جنوبی‌ترین نقاط تهران از افزایش شگفت‌آور اجاره‌بها حیرت کنند .

 

یارانه‌ها در کوره تورم ذوب می‌شود

این کارشناس اقتصادی گفت: تصمیم‌گیرندگان دولت اعلام می‌کنند که به ۶۰ میلیون نفر یارانه می‌پردازند این یعنی قدرت خرید این عده به اندازه‌ای کم شده که دولت به این تعداد باید یارانه بدهد اما زمانی که تورم دو رقمی در کشور وجود دارد، این یارانه‌ها به ضرر و زیان طبقه متوسط و حقوق‌بگیر است و این میزان یارانه در کوره تورم ذوب می‌شود.
جامساز با بیان اینکه هر ساله دولت در دام مارپیچ افزایش دستمزد کارگران و رشد تورم می‌افتد، گفت: با افزایش دستمزدها و افزایش قیمت خدمات دولتی میزان تورم در اصل رشد می‌کند، این در حالی است که اگر واقعا اراده‌ای وجود داشته باشد لازم است در جهت تغییر بنیادین ساختار معیوب اقتصاد دولتی اعمال شود، چراکه در وجود و استمرار این ساختار هیچ گونه اصلاحاتی قرین به موفقیت نخواهد بود و اقتصاد را بیشتر در باتلاق فروپاشی فرو می‌برد . همان‌طور که طی ۴۳ سال گذشته نیز این موضوع تجربه شد.

تجمیع پول‌های خرد مردمی در بانک‌ها به کجا می‌رود؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از اعتماد نیوز ، او ادامه داد: همان‌گونه که شاهد آن بودیم هر گاه هر موضوعی را به نام اصلاحات آغاز کردند، نتیجه مطلوبی حاصل نشد و به گفته رییس‌جمهور یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی حتی ۷ هزار تومان هم نیست، حال سوال اینجاست که آیا با وجود این اختلاس‌های کلان و ابربدهکاران بانکی که حتی اسامی آنها هم اعلام می‌شود اما سیطره عملکرد آنها گسترده‌تر می‌شود، می‌توان کاری از پیش برد؟
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از تجمیع پول‌های خرد مردمی منابعی برای اعطای تسهیلات به بخش خصوصی در جهت تولید و اشتغال در بانک‌ها به وجود می‌آید، گفت: چرا بانک‌های دولتی و خصوصی و شرکت‌های آنها این سپرده‌ها را به خودشان وام می‌دهند و این مافیای عجیب را در رشته‌های مختلف به وجود آورده‌اند و اتفاقا در بخش‌های مختلف با یکدیگر رقابت هم دارند و زمانی که جایی با مشکل روبه‌رو می‌شوند به کمک هم می‌آیند و ثروت مملکت را این‌گونه به باد می‌دهند.
جامساز خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۰ میلیون نفر از مردم فقیر شده‌اند و مابقی هم در حال فقیر شدن هستند و به اعتقاد بنده در این ساختار اقتصادی به هیچ عنوان نمی‌توان انتظار داشت تا این تورم مهار شود.
این کارشناس ارشد اقتصادی در ادامه گفت: این ساختار اقتصادی باید تغییر بنیادین داشته باشد و بخش خصوصی و بازار آزاد بدون انحصار و دخالت‌های دولت پدید ‌آید، بورژوازی ملی تقویت شود در غیر این‌صورت سرمایه‌گذاری که از مهم‌ترین عوامل تولید و ایجاد اشتغال و افزایش درآمد ملی و سرانه است، انجام نخواهد شد، این در حالی است که سرمایه‌ها در بخش غیر تولید در حال گردش است و باید پرسید این سرمایه‌ها از کجا پدید آمده است؟
او با اشاره به دستگیری متهمان پرونده رمزارز جعلی کینگ مانی افزود: این‌گونه کلاهبرداری‌ها برای چیست و چرا کنترل و نظارتی نیست. این موضوع تنها به معنی بی‌توجهی به اقتصاد است. با وجود این ساختار اقتصاددانان معتبر دنیا نیز در کنترل تورم و تامین کسری‌های هزاران میلیاردی بودجه کشور ما نیز اگر دعوت شوند در چنین مجموعه بی‌نظم اقتصاد دولتی سیاسی رانتی دست‌شان بسته خواهد بود.

 

هر زمان دولت اراده کند دست در صندوق بانک مرکزی می‌کند

جامساز تصریح کرد: با این ساختار امکان توسعه اقتصادی و رشد اشتغال وجود ندارد و میزان تورم در حال افزایش است و حجم نقدینگی ما از چهار هزار و ۶۲۴ هزار میلیارد تومان هم بیشتر شده اما سوال اینجاست که رشد اقتصادی ما در این مدت چقدر بوده است؟ بسیاری از ظرفیت‌های صنایع امروز خالی است و بانک مرکزی ما مستقل نیست و هر زمان دولت اراده کند دست در صندوق بانک مرکزی می‌کند و اسکناس‌های چاپ شده را برمی‌دارد و همین باعث تورم موجود شده است.
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: دردهای اقتصاد ما کم نیست که اکثرا این دردها بر اساس تفکرات واپسگرا و عقب‌مانده به وجود آمده است. با اعتقادات ایدئولوژیک نمی‌توان اقتصاد کشور را بسامان کرد . اخیرا گفته‌شده حوزه علمیه قم اقتصاد کشور را بسامان کند! این موضوع مانند این است که یک پزشک به مسائل دینی ورود کند و مثلا در حوزه درس خارج بدهد . چرا منطق و خردورزی را از یاد برده‌ایم . چرا عقل را در برابر خرافات به حاشیه رانده‌ایم .

 

سرمایه‌ها از بورس به بانک‌ها سرازیر شده است

او با بیان اینکه بورس به کازینویی برای شرکت‌های بزرگ و‌ کوچک دولتی و فرا دولتی مبدل شده است، افزود: اخیرا سرمایه‌ها از بورس به بانک‌ها سرازیر شده و بانک‌ها نیز از این سرمایه‌ها به نفع خودشان استفاده می‌کنند، کجا این منابع به اصناف و مردم عادی و تولیدکنندگان می‌رسد؟
این اقتصاددان تصریح کرد: با وجود این ساختار اقتصادی نمی‌توان امید داشت که تورم کنترل شود اما دولت مدعی است که تورم کنترل شده است اما باید دید چرا آدرس غلط به مردم می‌دهند، زیرا این امر باعث نابودی اقتصاد کشور می‌شود و بر این اساس تصمیمات غلط گرفته می‌شود.

رتبه ۸ ایران در شاخص فلاکت

او با بیان اینکه چرا در ایران که به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می‌شود اینقدر فقر غوغا می‌کند، گفت: مسوولان یک بار در بازارها بچرخند، ببینند ارزاق چقدر گران شده است، چرا شاخص فلاکت ایران از میان ۱۵۸ کشور در ردیف ۸ کشور فلاکت‌زده قرار گرفته است؟
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: درآمدهای ۷۰۰-۸۰۰ میلیارد دلاری زمان آقای احمدی‌نژاد امروز کجاست؟ با این حجم از درآمد چند کشور را می‌شد آباد کرد؟ امروز وضعیت به گونه‌ای است که با مفهوم ارقام بیگانه شده‌ایم و آن را درک نمی‌کنیم و به راحتی از اختلاس و کلاهبرداری‌های میلیاردی می‌گوییم و به سهولت از کنار آنها می‌گذریم. این میزان فساد اسفناک است.
او با بیان اینکه اقتصاد دولتی فساد‌انگیز است، گفت: اقتصاد دولتی مولد فساد است و ریشه فساد را اگر بخواهند قطع کنند باید این اقتصاد را از بین ببرند و اقتصاد آزاد رقابتی مبتنی بر بازار رقابتی با محوریت بخش خصوصی باید ایجاد شود و مشکل اینجاست که قوانین کشورهای توسعه یافته را مطالعه نکرده در دامن چین و روسیه افتاده‌ایم که بنا به گواه تاریخ در هر کشوری ورود کردند آن را در دام وام – بدهی انداختند و بخشی از دارایی‌ها یا حتی خاک و بنادر آنان را در اختیار گرفتند .
جامساز گفت: اقتصاد روسیه در سال ۱۹۹۱ فرو پاشید و امروز هم تولید ناخالص داخلی‌اش به یک تریلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار رسیده است و قابل اعتماد در سطح جهان نیست، اما چین اقتصاد را از سیاست جدا و بورژوازی ملی را احیا کرد، تولید ناخالص بسیار بالایی هم دارد که بین ۱۴ تا ۱۶ تریلیون دلار برآورد می‌شود، بخش خصوصی خود را تقویت و سرمایه‌های خارجی را وارد کشور کرد و با نگاه استثماری با سرمایه‌گذاری در کشورهای فقیر به ویژه آفریقایی بر ثروت خود می‌افزاید.
او در خاتمه گفت: تا زمانی که اقتصاد به یک روال علمی و بر اساس اصول مشخص بنا نشود، نمی‌توان رشد اقتصادی را تجربه کرد، بهره‌وری را بالا برد و درآمد ملی و سرانه نیز رشدی نخواهد داشت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....