تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اسفند 1400 - 20:06
کد خبر : 78670

برات الکترونیک؛ روند کاهشی شتاب فزاینده نقدینگی

برات الکترونیک؛ روند کاهشی شتاب فزاینده نقدینگی

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: برات به عنوان یکی از اسناد تجاری محسوب می‌شود و امروزه یکی از ابزارهای اصلی و مهم جهت بهره‎‏مندی از فرصت‌های بازرگانی است، بطوریکه عده‎ای از کارشناسان آن را مهم‌ترین اسناد قابل تبدیل به پول نقد می‎دانند‎. برات الکترونیکی، که اخیراً توسط

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

برات به عنوان یکی از اسناد تجاری محسوب می‌شود و امروزه یکی از ابزارهای اصلی و مهم جهت بهره‎‏مندی از فرصت‌های بازرگانی است، بطوریکه عده‎ای از کارشناسان آن را مهم‌ترین اسناد قابل تبدیل به پول نقد می‎دانند‎.

برات الکترونیکی، که اخیراً توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد، یک ابزار قانونی تأمین و توزیع اعتبار برای خرید تجهیزات و مواد اولیه در کشور است و نقش موثری در کاهش هزینه‎های تأمین مالی بنگاه‎ها از طریق تخصیص اعتبار به جای وام نقد ایفا می‎نماید.

برات الکترونیک، بر این اساس، به طور گسترده در معاملات و روابط تجاری بین افراد و معاملات بی تو بی (B2B) – که معمولاً شامل معاملات کلان است – مورد استفاده قرار می‎گیرد. از جمله مزایای دیگر آن می‌توان به سرعت، امنیت، صدور تعداد نامحدود از نسخه اصل، کسب اعتبار و افزایش سرعت معاملات تجارت الکترونیکی اشاره نمود.

استفاده از برات الکترونیکی نقش بسزایی در کاهش حجم نقدینگی، افزایش تولید و اشتغال، کاهش سرعت گردش پول و در نهایت کاهش اثرات تورم میتواند داشته باشد.

همچنین، یکی از اثرات مهم استفاده از برات الکترونیکی در حوزه کسب و کارهای خرد، دانش بنیان و کمک نوآورها (استارت آپ ها) خواهد بود. این کسب و کارها نیازمند تامین مالی و ضمانتهای لازم هستند که با توجه به شرایط نقدینگی موجود در کشور و وضعیت بازار ارز منجر به بروز مشکلاتی نظیر عدم ثبات اقتصادی میشوند.

از این رو، با استفاده از برات الکترونیکی، شدت و شتاب فزاینده نقدینگی در بازارهای مختلف کاهش یافته و بالطبع تا حدودی از اثرات منفی آنها بر این کسب و کارها کاسته خواهد شد.

م.حاجی زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....