تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اردیبهشت 1401 - 19:32
کد خبر : 86507

بحران آب و تشدید قومیت گرایی!

بحران آب و تشدید قومیت گرایی!

این روزها که آسمان بر ما قهر گرفته و بی تدبیری و ناکارامدی مسئولان، بحران کم آبی را تشدید کرده، شاید بیش از هر زمانی این ادعای منتسب به «ناسا» که، دو دهه دیگر جنوب و مرکز ایران امکان زیستن نخواهد داشت، برایمان بیش از پیش باورپذیر شده و فارغ از شایعه و صحت مطلب،

این روزها که آسمان بر ما قهر گرفته و بی تدبیری و ناکارامدی مسئولان، بحران کم آبی را تشدید کرده، شاید بیش از هر زمانی این ادعای منتسب به «ناسا» که، دو دهه دیگر جنوب و مرکز ایران امکان زیستن نخواهد داشت، برایمان بیش از پیش باورپذیر شده و فارغ از شایعه و صحت مطلب، در حال رخ دادن است!

اقتصاددان: اینروزها که تبعات کم آبی؛ از هجوم گرد و خاک تا خشک شدن آبگیرها و فرونشست زمین را به مشاهده نشسته ایم، در سوی دیگر، کشاورزانی را داریم که در برخی مناطق یکی دو ماه زودتر از موعد هر سال، اقدام به روشن کردن موتورهای آب و هدایت آب رودها و پشت آب بندها و سدها برای زمین های کشاورزی خود کرده اند. در نتیجه، به دلیل کم شدن خروجی و سهم آب، بروز اختلاف و درگیری بر سر سهم و شیوه انتقال این آب اندک، با نشر فیلم های درگیری در فضای مجازی، ضمن رقم زدن صحنه های تاسف بار، نمودی از وضعیت ماه ها و سال های هراسناک پیش روی ما را متجلی می کند!

سال ها پیش بین مردم یک پیشگویی شایع بود که؛ جنگ جهانی سوم، بر سر آب در خواهد گرفت! این مطلب هر چند از زبان هیچ دانشمند و نظریه پردازی جاری نشده ولی با وضعیت این روزهای کره زمین و برخی مناطق، خیلی پر بیراه نمی نماید! مثلا در همین منطقه غرب آسیا؛ اختلافات بر سر حق آبه رود هیرمند بین ایران و افغانستان، اختلافات آبی بین اردن و رژیم صهیونیستی، دست اندازی ترکیه به سهم آب بالا دستی از دو رود مهم عراق و سد سازی های گسترده ای که پدیده گرد و خاک امروز کشور بخش مهمی ناشی از آن است، نمود کوچکی از آتش زیر خاکستر سال های پیش روست!

در داخل نیز، هر از چندگاهی نزاع ها و درگیری های ی بر سر آب رخ می دهد که در یک نمونه، اقدامات تخریبی کشاورزان اصفهانی در قبال خط انتقال آب به شهرهای دیگر بود! حال با آغاز فصل کشاورزی، از گوشه و کنار کشور، خبرها نشان از تشدید اختلافات و درگیری هایی است که در چند مورد، زد و خورد بین روستاییان بر سر سهم آب، در فضای مجازی دست به دست می شود!

مسلما تشدید بحران کم آبی، در ادامه علاوه بر تبعات زیست محیطی و خطرات زیست انسانی، موجب بروز اختلافات بین روستاییان و شهرنشینان و فراتر از آن بین استان ها شده و مردم را مقابل هم قرار خواهد داد. خطری که در اعتراضات چند ماه پیش به کم آبی در خوزستان و اصفهان رخ داد و عملا هر کدام، علت وضعیت ناگوار خود را انتقال سهم آب خود به شهرها و استان های همجوار دانسته و در نتیجه به آن ها تاخته و اعتراضات رنگ و بوی اختلافات قومی و نفرت افکنی به خود گرفت!

بی شک در ادامه که تنش های کم آبی، مناطق بیشتری را درگیر خواهد کرد، اختلاف و در گیری بر سر سهم آب بیشتر خواهد شد. در این بین، مخصوصا لوله ها و خطوط انتقال آب به مناطق دیگر، توجه و حساسیت بیشتری یافته و هر گونه اقدامی، باعث تشدید اختلافات و نفرت افکنی بین خطوط دو طرف انتقال آب شده و در نتیجه تشدید واگرایی ها و دمیدن بر قومیت در جهت تهییج توده ها و همراهی آن ها خواهد شد، که هر چند برای برخی در جهت تسلط بر مردم و تامین منافع بیشتر خوشایند خواهد بود، ولی در درازمدت برای آینده تمدنی ایران، یک پسرفت در امر ملت سازی و ملی گرای ایرانی رقم خواهد زد!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....