تاریخ انتشار : شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 14:58
کد خبر : 164416

دکتر محمد رسولی (وکیل پایه یک دادگستری و نویسنده ی کتب حقوقی)

بانکداری باز چه مزایایی دارد ؟

بانکداری باز چه مزایایی دارد ؟

 بانکداری باز (open banking)چیست؟ Open Banking یا بانکداری باز یکی از شکل‌های بانکداری مدرن است. بانکداری باز به این معنی است که بانک‌ها و سایر مؤسّسات مالی سنتی، اجازه‌ی دسترسی (دیجیتالی) به اطلاعات و داده‌های مالی را به مشتری‌ها و اشخاص ثالث می‌دهند. این فرایند شامل امکان دانلود و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به مانده

 بانکداری باز (open banking)چیست؟

Open Banking یا بانکداری باز یکی از شکل‌های بانکداری مدرن است. بانکداری باز به این معنی است که بانک‌ها و سایر مؤسّسات مالی سنتی، اجازه‌ی دسترسی (دیجیتالی) به اطلاعات و داده‌های مالی را به مشتری‌ها و اشخاص ثالث می‌دهند. این فرایند شامل امکان دانلود و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به مانده حساب، پرداخت‌ها، تراکنش‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود.

مزایای بانکداری باز کدام اند؟

بانکداری باز این امکان را به افراد می دهد تا به اطلاعات مالی شان از طریق بستر دیگری به جز بانک مربوطه دسترسی داشته باشند و از خدمات متنوعی برخوردار شوند . به عبارت دیگر داده های مفید مشتری درباره ی سپرده های مستقیم دوره ای ، اضافه برداشت ها و تأخیر پرداخت ها به پیش بینی خطرپذیری وام گیرنده کمک می کند . داده های مربوط به مانده حساب ها و معاملات به شرکت ها اجازه می دهد تا در مورد نیازهای مشتری اطلاعات کسب کنند و مشاوره های مالی و سایر محصولات متناسب را ارائه دهند . داده های تراکنش یک کسب و کار کوچک می تواند وام دهندگان را در مورد سلامت آن آگاه کند.
همچنین بانکداری باز ممکن است باعث ایجاد فرصت های جدیدی برای شرکت های فناوری و استارت آپ ها شود که بیشترین استفاده را از داده ها و اطلاعات بانکی ببرند و خدمات نوآورانه را به مشتریان خود ارائه دهند.حقوق اقتصادی 1 اقتصاددان نوشته
بر طبق یافته های محققان بریتانیایی بانکداری باز، به شرکت های کوچک و متوسط برای ایجاد روابط جدید مرتبط با فین تک کمک می کند.طبق مقاله ی این محققین ، بانکداری باز به طور جهانی رفاه را از طریق بهبود محصول ، هنگامی که برای مشاوره استفاده می شود ، بهبود می بخشد.هنگامی که بانکداری باز در بخش اعتباری استفاده می شود ،ورود و رقابت را با کاهش کژگزینی افزایش می دهد،اما قیمت های بالاتر برای مصرف کنندگان آگاه به حریم خصوصی تا حدی این مزایا را از بین می برد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....