تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آذر 1399 - 13:08
کد خبر : 28347

بازگشت ۶ ماهه ایران به بازار جهانی نفت

بازگشت ۶ ماهه ایران به بازار جهانی نفت

رئیس مرکز مطالعات انرژی وین گفت: شرکت چینی ژ‌ن‌هوا، می‌تواند نفت خریداری شده از عراق را به هر شکلی که مایل است، معامله کند. می‌تواند همین نفت را در هرزمانی و با هر قیمتی به خریدار ثالث بفروشد. فریدون برکشلی ، درباره قرارداد وام در برابر نفت چین و عراق اظهار داشت: قرارداد پیش‌خرید یا

رئیس مرکز مطالعات انرژی وین گفت: شرکت چینی ژ‌ن‌هوا، می‌تواند نفت خریداری شده از عراق را به هر شکلی که مایل است، معامله کند. می‌تواند همین نفت را در هرزمانی و با هر قیمتی به خریدار ثالث بفروشد.

فریدون برکشلی ، درباره قرارداد وام در برابر نفت چین و عراق اظهار داشت: قرارداد پیش‌خرید یا در واقع پیش‌فروش نفت‌خام بین شرکت ملی نفت عراق،سومو( SOMO) با شرکت نفتی ژن‌هوا( Zhen Hua) از چین در تاریخ ۸ دسامبر امسال، به صورت مقدماتی به امضا رسید و اکنون در انتظار تایید نخست‌وزیر عراق است.

در اقتصاددان به نقل از اسکناس ،  براساس این قرارداد که به صورت اعلان عمومی بین‌المللی صورت می‌گیرد، عراق ماهیانه ۴ میلیون بشکه نفت‌خام برای مدت ۵ سال به چین صادر می‌کند ولی مبلغ آن را به صورت سالیانه پیشاپیش، دریافت می‌کند. این میزان معادل روزانه ۱۳۰ هزار بشکه در روز است که در قیاس با سطح تولید کنونی و برنامه‌های آتی توسعه صنعت نفت عراق، میزان کمی به حساب می‌آید.وی افزود: مبلغ یک‌ساله این میزان از صادرات عراق به چین معادل ۲ میلیارد دلار است. شرکت ژن‌هوای چینی، قبلا هم قراردادهای مشابهی با آنگولا، ونزویلا و اکوادور امضا کرده است. قراردادهایی هم با منطقه خودمختار کردستان عراق، کنگو و چاد و قزاقستان، در دست اقدام دارد. در واقع بیشتر کشورهای تولیدکننده نفت جهان و به خصوص خاورمیانه با مشکلات مالی جدی مواجه‌اند. رئیس مرکز مطالعات انرژی وین در ادامه گفت: ورود بی‌محابای نفت شیل امریکا به بازار از یکسو، بازار را از نفت اشباع کرد و از سوی دیگر بروز ویروس همه‌گیر کرونا، که تقاضای جهانی نفت را سخت تخریب کرد، بر روند قیمت و بازار جهانی نفت لطمات سختی وارد کرد و اقتصاد تمام تولیدکنندگان نفت، به درجاتی آسیب دیدند. عراق اما در خاورمیانه بیشترین آسیب را متحمل شد، اقتصاد این کشور در ۶ ماهه اول ۲۰۲۰، معادل ۱۲ درصد کوچک‌تر از دوره مشابه در ۲۰۱۹ شد. از همین‌رو، عراق تلاش زیادی برای جبران کسری در آمد و برقراری توازن در بودجه کشور به عمل آورد.

دیپلماسی ایران از جیب نفت به صحنه آمده است

رئیس مرکز مطالعات انرژی وین گفت: ایران تعداد زیادی میادین مشترک نفت و گاز با همسایگان جنوبی خود دارد. این امر در مورد عراق هم صادق است. بدیهی است که برنامه‌های جاه‌طلبانه توسعه ظرفیت بالادستی عراق، متوجه برداشت از منابع نفتی واقع در خاک ایران هم هست. ایران فرصت‌های زیادی را برای ظرفیت‌گستری در صنعت نفت خود را از دست داده است. این مسئله دلایلی داشته که قابل درک است. اما در عین حال در ایران، عموما نفت به مدد دیپلماسی آمده است. ما با نفت، دیپلماسی و سیاست خارجی خودمان را حمایت کردیم. دیپلماسی ما عمدتا از جیب نفت برای تقویت و حضور موثرتر به صحنه آمده است. البته این اصول جدید هم نیست. در نیم قرن گذشته ایران با نفت، دیپلماسی خود را پشتیبانی کرده است. هرچند در بخش گاز موفقیت‌های چشمگیری داشته‌ایم، جمهوری اسلامی ایران باید به کمک یک دیپلماسی انرژی فعال، وارد عمل شود و میادین مشترک را مورد توجه قرار دهد.وی تاکید کرد: برای بنده دردناک است که تمام ذهنیت ما حالا متوجه این است که تحریم نباشیم. نفت بفروشیم و پولی به دست آوریم و خرج کنیم. ایران با ۱۱۰ سال سابقه نفتی و یک عقبه قدرتمند از دانش و تجربه نفتی، اکنون باید در کشورهای مختلفی مشغول فعالیت باشد. البته اندک حضوری در برخی کشورها داریم، اما خرج کشوری با جمعیت و پتانسیل ایران نمی‌تواند معطل صادرات یک تا دو میلیون بشکه نفت در روز باشد.

ایران ۶ ماهه به بازار برمی‌گردد

برکشلی با اشاره شرایط بازار درصورت بازگشت احتمالی نفت ایران گفت: برای شرکت ملی نفت ایران بازاریابی و فروش۲٫۳  میلیون بشکه نفت خام، آنچنان دشوار نیست. البته آسان هم نیست. زیرا بازارهای سنتی از دست می‌روند، علاوه بر آن اعتماد مصرف‌کنندگان است که نمی‌توانند روی نفت ایران برنامه‌ریزی بلندمدت و باثبات داشته باشند. ا

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....