تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1402 - 13:50
کد خبر : 146825

بازگشت گیشه سینمای چین به سطح قبل از پاندمی کرونا

بازگشت گیشه سینمای چین به سطح قبل از پاندمی کرونا

مجموع درآمد گیشه سالانه چین در ۲۰۱۷ به ۵۵٫۹۱ میلیارد یوان رسید و برای نخستین بار از نقطه ۵۰ میلیارد یوان عبور کرد. بازار فیلم چین سوار بر موج رشد پررونق در این صنعت، هم در سال ۲۰۱۸ و هم در سال ۲۰۱۹ شاهد این بود که به ترتیب در ۲۷۷ و ۲۷۶ روز به

مجموع درآمد گیشه سالانه چین در ۲۰۱۷ به ۵۵٫۹۱ میلیارد یوان رسید و برای نخستین بار از نقطه ۵۰ میلیارد یوان عبور کرد.

بازار فیلم چین سوار بر موج رشد پررونق در این صنعت، هم در سال ۲۰۱۸ و هم در سال ۲۰۱۹ شاهد این بود که به ترتیب در ۲۷۷ و ۲۷۶ روز به نقطه ۵۰ میلیارد یوانی رسید.

با این وجود، سال‌های بعد از آن به دلیل اثر پاندمی کووید-۱۹ آسیب دید و بازار فیلم چین وارد دوره چالشیِ تعطیلی سینماها و اکران‌های بسیار کمتری شد. درآمد گیشه سالانه چین در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ میلیارد یوان را به ثبت رساند.

به دنبال کاهش تدابیر کرونایی در چین در ابتدایی ژانویه سال جاری، بازار فیلم شروع خوبی داشت و علاقه‌مندان سینما در تعطیلات «عید بهار» استقبال خوبی به عمل آوردند. ۳۱ ژانویه امسال درآمد گیشه در سراسر چین از ۱۰ میلیارد یوان فراتر رفت که سریعترین جهش به سوی نقطه عطف ۵۰ میلیارد یوانی در تاریخ بازار فیلم چین محسوب می‌شود.

ناظران این صنعت با توجه به اینکه چندین فیلم بشدت مورد انتظار داخلی و خارجی هنوز اکران نشده‌اند، ارزیابی می‌کنند که گیشه چین برای سال ۲۰۲۳ به تواند به رقم ۵۵ میلیارد یوان برسد یعنی به سطح ۲۰۱۷ نزدیک شود.

داده‌های یک گزارش صنعت فیلم که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد، تا ۱۷ اکتبر، تعداد تخمینی سینماروها در سراسر چین در سال جاری حدود ۴۷۰ میلیون نفر بوده است. انتظار می‌رود این عدد تا پایان سال از سطح ۲۰۱۹ یعنی ۵۳۰ میلیون نفر عبور کند.

«شیه شی‌مینگ» یکی از ناظران صنعت سینما با خوشحالی از پیشرفت ثبت شده در بازار فیلم پس از سه سال پاندمی گفت این روند خوش بینی برای یک احیای کامل را نوید می‌دهد و نشان دهنده پتانسیل دستاوردهای جدید برای آینده بازار فیلم است.

صنعت فیلم چین علی‌رغم تحت‌تاثیر قرار گرفتن به وسیله پاندمی کووید-۱۹، با فیلم‌های متنوع و با کیفیت داخلی جنب و جوش و پتانسیل عالی از خود نشان داده است.

همانطور که داده‌های «چاینا مووی دیتابیس» نشان می‌دهد ۵۵ فیلم اکران شده در سال جاری بیش از ۱۰۰ میلیون یوان درآمد گیشه داشته که از این تعداد ۳۷ فیلم تولید داخل بوده‌اند.

«فو روچینگ» رئیس «شرکت فیلم چین» موفقیت تولیدات داخلی را به دلیل اعتماد به نفس فرهنگی قوی‌تر و توانمندی‌های حرفه‌ای در حال رشد فیلمسازان چینی دانست.

در عین حال جاذبه فیلم‌های پرفروش چینی به خارج از این سرزمین هم کشیده شده است. «زمین سرگردان ۲» در ۳۹ کشور و منطقه به نمایش در آمد و بیش از ۱۰۰ میلیون یوان گیشه خارجی داشت. فیلم «تیغه پنهان» با موضوع جاسوسی و کمدی-درام «یکه و تنها» نیز رکوردهای خوبی را در فیلم‌های زبان چینی در تایلند به ثبت رساندند.

آگاهان صنعت فیلم انتظار دارند که وضعیت به تدریج بهبود یابد چرا که بازار فیلم توان خود را باز می‌یابد و این امید وجود دارد که فیلم‌های چینی بیشتر به بازارهای خارجی صادر شود.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....