تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 آبان 1400 - 21:35
کد خبر : 64926

بازگشت بورس از کف بتنی

بازگشت بورس از کف بتنی

نماگر اصلی بازار سهام در لحظه پایان معاملات امروز ۰.۶۸ درصد (معادل ۹۴۷۵ واحد) رشد پیدا کرد و در سطح ۱.۳۹۳ میلیون واحدی قرار گرفت. روند بازار امروز این‌گونه بود که از همان ابتدا کار خود را متعادل آغاز کرد و کمتر شاهد رفتار‌های هیجانی در کلیت بازار بودیم. سهام از آغاز کار رفته‌رفته وضعیت

نماگر اصلی بازار سهام در لحظه پایان معاملات امروز ۰.۶۸ درصد (معادل ۹۴۷۵ واحد) رشد پیدا کرد و در سطح ۱.۳۹۳ میلیون واحدی قرار گرفت. روند بازار امروز این‌گونه بود که از همان ابتدا کار خود را متعادل آغاز کرد و کمتر شاهد رفتار‌های هیجانی در کلیت بازار بودیم. سهام از آغاز کار رفته‌رفته وضعیت مطلوب‌تری پیدا کردند و بازار رشدی یکنواخت را طی کرد. دیگر شاخص مطرح بازار سهام یعنی شاخص کل هم‌وزن ۰.۰۱ درصد افت را تجربه کرد و با توجه به روندی که این شاخص امروز داشت به‌نظر می‌رسد در روز آتی معاملاتی این شاخص هم وارد مدار مثبت خواهد شد.

نقشه بازار امروز
14dec70d e860 46ae adfd 9b0fe8b77058 WedOct272021 اقتصاددان نوشته

نمودارها به کمک‌ بورس آمدند

اکثر تحلیلگران بنیادی دلیل قاطع و محکمی برای اینکه چرا بازار سهام از این نقطه و نه پیش از این برگشته است ندارند، اما تحلیلگران تکنیکال ادله قوی دارند که چرا برگشت بازار که شروعش از روز گذشته آغاز شده است از این سطح رخ داده است. در ادامه به بیان دلایل تحلیلگران تکنیکال در خصوص تغییر جهت بازار از این سطح می‌پردازیم.

33cfe108 caa8 42c3 8f05 d099feca3938 WedOct272021 اقتصاددان نوشته
نمودار شاخص کل بورس ( لگاریتمی – روزانه )

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،   از نظر تکنیکالی شاهد این هستیم که بازار سهام تا به حال ۳ مرتبه از این سطح حمایتی تغییر جهت داده است، بنابراین حمایت استاتیک موجود در این سطح از اهمیت و اعتبار بالایی برای شاخص کل بورس برخوردار بوده است.
از سوی دیگر می‌بینیم که شاخص کل به موجب معاملات چند روز اخیر در اندیکاتور RSI با دوره ۱۴ روزه خط روند میان‌مدتی دیگری را از تاریخ ۳ خرداد امسال تشکیل داده و در جریان بازار امروز به این حمایت داینامیک برخورد کرده و واکنش نشان داده است.

حمایت سومی که در این ناحیه قرار می‌گیرد تراز ۳۸ درصد فیبوناچی است که سطحی بسیار مهم برای شاخص کل بورس محسوب می‌شود و در صورتی که این سطح به پایین شکسته می‌شد نمی‌توانستیم انتظار برگشت تند و تیز از بازار داشته باشیم، که خوشبختانه محقق نشد و بازار به سطح مذکور واکنش درخور نشان داد.

نمودار کوتاه مدت شاخص کل بورس ( روزانه – لگاریتمی )
26bc3d61 170b 4e08 b796 09681a4bfbce WedOct272021 اقتصاددان نوشته

با وجود اینکه این سطح حمایتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، نباید این نکته را فراموش کرد که هنوز تغییر روند رخ نداده و روند نزولی به قوت خود باقی مانده است. مادامی که روندهای نزولی ترسیم شده در قیمت و اندیکاتور RSI به بالا شکسته نشوند نمی‌توان در رابطه با تغییر روند شاخص کل بورس در کوتاه مدت اظهار نظر قاطع کرد.
اگر این تغییر روند محقق شود نخستین مقاومتی که بر سر راه شاخص کل بورس قرار دارد، میانگین متحرک توانی ۲۵ روزه است که بارها چالش‌های جدی را متوجه روند این نماگر بورس کرده است.

چاشنی بنیادی صعود بازار سهام

اما این تمام ماجرا نیست و شاهد این بودیم که وضعیت بنیادین بازار هم صعود کنونی بازار را پشتیبانی می‌کند. به طور خاص وضعیت رشد نقدینگی و پایه پولی قویا این سیگنال را صادر می‌کند که قیمت سهام سناریویی جز صعود را در میان‌مدت نمی‌تواند در پیش بگیرد. البته نباید این نکته را دور از چشم داشت که قیمت دلار هم دوباره روند صعودی به خود گرفته و حوالی ۲۸ هزار تومان در حال نوسان است. تمامی جنبه‌های مطرح شده سنگر مستحکم شاخص کل بورس را در این حوالی تقویت می‌کند.

بازار سرمایه به روایت اعداد

ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم با احتساب معاملات صورت پذیرفته در دو صندوق ETF دولتی (دارا یکم و پالایش) به ۳۸۱۸ میلیارد تومان رسید. از این میان شاهد خروج پول حقیقی به میزان ۵۰ میلیارد تومانی از گردونه معاملات بازار سهام بودیم که نسبت به روزهای قبل کاهش قابل‌ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

بررسی صنایع امروز حاوی این نکته بود که فلزات اساسی، شیمیایی و بیمه‌ای به ترتیب پر ارزش‌ترین صنایع امروز بازار بودند و حضور گروه کوچک بیمه‌ای در این میان به لطف معاملات پر رونق بیمه اتکای بود. لازم به ذکر است که ارزش معاملات بیمه اتکای در جریان بازار امروز ۸.۸ برابر میانگین ارزش معاملات یک ماه اخیر این نماد بود.

در این میان صنعت‌های بیمه، ارتباطات و دارویی بیشترین سهم را در جذب پول حقیقی داشتند و در سمت مقابل صنایع ماشین‌آلات، بانکی و سرمایه‌گذاری بزرگترین نقش را در جذب پول حقوقی ایفا کردند.

برای اینکه دید بهتری در رابطه با جو حاکم بر بازار امروز پیدا کرد می‌بایست وضعیت صف‌های خرید و فروش را هم در نظر گرفت. تعداد صف‌های فروش جمع نشده بازار در هنگام خاتمه بازار امروز به ۱۲۱ نماد رسید و ارزش تجمیعی این صف‌ها ۵۳۱ میلیارد تومان بود. در سوی دیگر تعداد نمادهایی که همراه صف خرید از خط پایان بازار امروز گذشتند ۶۷ نماد بود که ارزش تجمیعی این صفوف هم به ۳۰۵ میلیارد تومان رسید.
سرانه خرید کدهای حقیقی در پایان ساعت کاری بورس به ۱۶.۶ میلیون تومان رسید و سرانه فروش این کدها در سطح ۱۰.۷ میلیون تومان باقی ماند. این داده گویای آن است که خریداران سهام امروز از قدرت محسوس بالاتری نسبت به فروشندگان برخوردار بودند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....