تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 مهر 1402 - 11:37
کد خبر : 142900

این دستور رئیسی هم با وجود ضرب الاجل سه ماهه، عملی نشد!

این دستور رئیسی هم با وجود ضرب الاجل سه ماهه، عملی نشد!

تیرماه ۱۴۰۲، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی، دستور ابراهیم رئیسی درباره پرداخت وام ازدواج به متقاضیان را صادر کرد که از آن جمله، صفرشدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان سال جاری اعلام شد. اقتصاددان: روزنامه شرق در این باره نوشت: همچنین، خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی ۱۵ مرداد

تیرماه ۱۴۰۲، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی، دستور ابراهیم رئیسی درباره پرداخت وام ازدواج به متقاضیان را صادر کرد که از آن جمله، صفرشدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان سال جاری اعلام شد.

اقتصاددان: روزنامه شرق در این باره نوشت: همچنین، خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی ۱۵ مرداد امسال با بیان اینکه مسئله صف که موجب نارضایتی مردم شده و ۳۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام هستند، درباره موانع پیش‌روی متقاضیان وام ازدواج، اظهار کرد: مطابق وعده بانک مرکزی تا پایان شهریور صف دریافت وام ازدواج به صفر می‌رسد. با پرداخت کمتر از ۵۶ همت، صف وام ازدواج جمع شدنی است! بنابراین، آمارها و شواهد از تداوم مسئله صف وام ازدواج و عملی‌نشدن دستور رئیس‌جمهور، حکایت دارد. موضوعی که هرچند مدیران شبکه بانکی و مسئولان بانک مرکزی، عدم تحقق آن را به کمبود منابع و بودجه نسبت می‌دهند؛ ولی بررسی کارشناسی ردیف بودجه‌ای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ثابت می‌کند این گزاره نادقیق و موضوع کمبود منابع بودجه‌ای وام ازدواج، با واقعیت آماری تطابق ندارد.

گفتنی است، براساس ماده ۶۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی مکلف شد از محل پس‌انداز و جاری قرض‌‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را پرداخت کند. بنابراین منابع پرداختی وام ازدواج طبق «مُر قانون» مشخص است و کارشناسان با توجه به وضعیت موجودی منابع حساب‌های جاری و پس‌انداز قرض‌الحسنه، عدم پرداخت فوری این تسهیلات را تنها تعلل و بهانه‌تراشی شبکه بانکی کشور قلمداد می‌کنند.

در همین زمینه، براساس آمار فروردین‌ماه بانک مرکزی منابع موجود در حساب‌های جاری بیش از هزار و ۵۴۳ همت و موجودی پس‌انداز قرض‌الحسنه حدود ۵۲۵ همت اعلام شده، یعنی در مجموع بیش از دوهزارو ۶۸ همت. از آنجا که کمتر از ۲۶۰ هزار نفر در صف دریافت تسهیلات ازدواج قرار دارند؛ برای پرداخت فوری این تسهیلات به زوجین جوان، با لحاظ‌کردن میانگین مبلغ ۲۱۵ میلیونی وام ازدواج در سال ۱۴۰۲، کمتر از ۵۶ همت نیاز است. رقمی کمتر از ۰۳/ درصد منابع موجود در سپرده‌های جاری و پس انداز قرض‌الحسنه. در نتیجه، با توجه به مسائل مطرح‌شده و سپری‌شدن قریب یک‌ماه از مهلت زمانی وعده دولت سیزدهم، از مسئولان مرتبط با این موضوع انتظار می‌رود تا بیش‌از‌این رؤیای جوانان نوخانمان بر باد نرود، به تکلیف امیدبخش جمع‌شدن صف وام ازدواج، اهتمام جدی بورزند و این وعده مهم دولت را اسیر بهانه معیوب و تکراری «کمبود منابع» نکنند!

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....