تاریخ انتشار : یکشنبه 23 آبان 1400 - 12:16
کد خبر : 66914

ایران و آمریکا علاقمند به احیای برجام هستند

ایران و آمریکا علاقمند به احیای برجام هستند

می توان به احیای توافق امید داشت «رابرت شاپیرو» معتقد است که دولت بایدن به دنبال کردن مذاکرات با ایران علاقه مند است و دیپلماسی را به استفاده احتمالی از نیروی نظامی ترجیح می دهد. علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران اخیرا اعلام کرد: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات

می توان به احیای توافق امید داشت

«رابرت شاپیرو» معتقد است که دولت بایدن به دنبال کردن مذاکرات با ایران علاقه مند است و دیپلماسی را به استفاده احتمالی از نیروی نظامی ترجیح می دهد.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران اخیرا اعلام کرد: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

در این راستا حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه اخیرا در توئیتی اعلام کرد: ما به‌دقت رفتار آقای بایدن را می‌سنجیم. هدف «مذاکره» حرف زدن محض نیست؛ بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،    در این راستا گفتگویی با پروفسور «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

«علی باقری کنی» معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرد که روز ۸ آذرماه گفتگوها در وین با هدف لغو تحریمهای غیر قانونی شروع خواهد شد. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
در پاسخ به این سوال تنها چیزی که می توانم بگویم این است که دولت بایدن به دنبال کردن مذاکرات با ایران علاقه مند است زیرا دیپلماسی را به استفاده احتمالی از نیروی نظامی ترجیح می دهد و این نشانه خوبی است که همه دست اندرکاران علاقه مند به گفتگو مجدد هستند.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران اعلام کرده است که ما میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد و خواهان مذاکره نتیجه محور هستیم تا تحریمهای امریکا لغو شود. آیا تصور می کنید نتیجه مد نظر ایران در مذاکرات وین به مطالبات دولت امریکا نزدیک می شود؟
امیدواریم طرفین بتوانند با یکدیگر سازش کنند و نوعی توافق میان آنها صورت گیرد. اگر طرفین از موضع قاطع و سرسخت خود فاصله گیرند می توان به سازش و توافق میان آنها امید داشت.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمانهای بین المللی اعلام کرده است که همه طرفها در مذاکرات وین به دنبال مذاکره نتیجه محور هستند. او گفته است به طورت محتاطانه به نتایج دور بعدی مذاکرات خوشبین است. به نظر می رسد صحبتهای وی واکنشی به سخنان ابراهیم رئیسی باشد که گفته بود ایران به دنبال مذاکرات نتیجه محور است. ارزیابی شما از سخنان وی چیست؟
اظهارات آقای اولیانوف و سایر رهبران کشورهای موثر در مذاکرات وین نشان می دهد طرفین خواهان رسیدن به توافق هستند.

جمهوری خواهان کنگره امریکا اعلام کرده اند اگر اکثریت کنگره را به دست آورند توافق بین بایدن و ایران را لغو خواهند کرد. آنها اعلام کرده اند که پیام صریح ما این است که بایدن هر توافقی در جهت لغو تحریمها انجام دهد را از بین خواهند برد. بر این اساس بایدن چگونه می خواهد به ایران برای رفع تحریمها ضمانت بدهد؟
همانطور که بارها توسط رسانه های خبری گزارش شده است، جمهوری خواهان کنگره با دولت بایدن موافق نیستند و هر کاری که می توانند برای جلوگیری از توافق انجام می دهند (مگر اینکه معلوم شود توافقی که ایجاد می شود آن چیزی است که آنها دوست دارند، که این توافق به نظر ممکن نیست).

اگر جمهوری خواهان در سال ۲۰۲۲ کنترل کنگره را در دست بگیرند، در موقعیت بسیار بهتری برای انجام این کار خواهند بود.

با توجه به تحولات اخیر پیش بینی شما از مذاکرات پیش رو و آینده برجام چیست؟
ایالات متحده آمریکا در جهت از سرگیری مذاکرات و پایان تحریم ها علیه تهران پیش می رود. واشنگتن خواهان امتیازاتی از سوی ایران بوده و تهران نیز می خواهد واشنگتن امتیازاتی به آن دهد. امید است طرفین با تعدیل خواسته های خود به توافق دست یابند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....