تاریخ انتشار : دوشنبه 19 دی 1401 - 8:58
کد خبر : 111356

اهمیت تحقیقات بازار در دنیای کسب و کار

اهمیت تحقیقات بازار در دنیای کسب و کار

به قلم: دکتر علی اشرف احمدیان در  جهان  امروز ،  تغییرات مداوم و بنیادی در همه عرصه‌ها از جمله بازارهای جهانی در جریان است که رقابت را بسیار متلاطم وپیچیده می‌سازد. برای مواجهه با تغییرات محیطی وحرکت در جهت رشد وافزایش سهم بازار بویژه در بازارهای خارجی تحقیقات بازار نقش موثری ایفا می‌کند. در دهه

به قلم: دکتر علی اشرف احمدیان

در  جهان  امروز ،  تغییرات مداوم و بنیادی در همه عرصه‌ها از جمله بازارهای جهانی در جریان است که رقابت را بسیار متلاطم وپیچیده می‌سازد. برای مواجهه با تغییرات محیطی وحرکت در جهت رشد وافزایش سهم بازار بویژه در بازارهای خارجی تحقیقات بازار نقش موثری ایفا می‌کند.

در دهه اخیر تغییرات سریع دراقتصاد بین‌المللی برنامه ریزی برای فعالیت دربازارهای خارجی را به مراتب مشکل‌تر و پیچیده تر از گذشته ساخته است ، به طوری که در سال‌های اخیر رقابت در محیط بازرگانی جهانی شدت یافته و ورود عرضه‌کنندگان جدید به این بازارها را با مشکلات تازه‌ای روبرو ساخته است.

تحقیقات بازار یکی از مولفه­ های مهم موفقیت شرکت­ها در دستیابی به سهم بیشتری از بازارهاست که بنگاه ها از آن جهت غلبه بر عدم اطمینان ناشی از محیط ناشناخته استفاده می­کنند و در تصمیم ­گیریهای موفق تجاری نقش کلیدی ایفا می­کند.

در مورد انواع تحقیقات بازار، طبقه‌بندی‌های گوناگونی صورت گرفته است. به طورکلی پژوهشگران تاکنون طبقه‌بندی های زیر را برای تحقیقات بازار معرفی کرده‌اند.

جدول ۱: طبقه‌بندی تحقیقات بازار

دسته‌بندی زیردسته‌ها                       مصادیق عینی                    
تحقیقات رسمی تحقیقات بازاریابی موسسات آموزشی

مشاوره های تجاری

موسسات اعتباری

موسسات تحقیقاتی

راهنمای صادراتی

(کمک صادراتی)

اتاق بازرگانی

سازمان های بین المللی

نمایشگاههای ترفیع عمومی

تحقیقات غیررسمی آگاهی ازبازار صادرات

(بازار شناسی صادراتی)

عرضه کنندگان

مشتریان

باشگاه های   صادراتی

نمایشگاه های تجاری داخلی

نمایشگاه های تجاری بین المللی

 

بنگاه‌ها برای بازار گرا بودن، بنگاه نیاز به جمع‌آوری اطلاعات دارند.تفاوتهای زیادی بین شرکت‌های بزرگ و بنگاه‌های کوچک و متوسط در رفتار اطلاعاتی آنها وجود دارد و در تحقیقات گوناگون  این تفاوت ها تایید گردیده است. نوع رسمی تحقیقات بازار برای پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های مشتریان نسل کنونی نیاز به یک مکمل دارد و آن گونه غیررسمی تحقیقات است که در جدول فوق انواع و مصادیق آن دیده می‌شود. به عبارت خیلی ساده تنها با تحقیق رسمی و میدانی از طریق ابزارهای پژوهش نمی‌توان همه جنبه‌های مربوط به خواسته‌ها و نیازهای مشتریان را پوشش داد بلکه باید از نزدیک با مشتری ارتباط برقرار کرد و درجریان سلایق، نیازها و خواسته‌های متفاوت وی قرار گرفت تا بتوان یک محصول را مطابق با خواسته‌های خودش طراحی، تولید و ارائه کرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....