تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 شهریور 1402 - 11:50
کد خبر : 137661

انقلاب در خودروهای برقی و ضرورت های پیش رو

انقلاب در خودروهای برقی و ضرورت های پیش رو

  مهندس زهرا بختیاری مدیرعامل شتابدهنده بوستان و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : هرکجا فناوری جدید با ۴۰ درصد هزینه‌ی بیشتر نسبت به تکنولوژی قبلی معرفی شود، نیاز به کار سخت و مدیریت تجاری وجود دارد تا اختلاف هزینه‌ها بهبود یابد. فعلا راه حلی برای کاهش مخارج در برقی‌سازی خودروها

 

مهندس زهرا بختیاری مدیرعامل شتابدهنده بوستان و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

هرکجا فناوری جدید با ۴۰ درصد هزینه‌ی بیشتر نسبت به تکنولوژی قبلی معرفی شود، نیاز به کار سخت و مدیریت تجاری وجود دارد تا اختلاف هزینه‌ها بهبود یابد. فعلا راه حلی برای کاهش مخارج در برقی‌سازی خودروها دیده نمی‌شود. در این صنعت، اگر خودروساز به هزینه‌ها بی‌توجهی کند؛ طی سه سال از عرش به فرش سقوط خواهد کرد. در یک دهه‌ی گذشته خودروهای برقی به مجبوبیت شگفت‌ انگیزی دست یافتند که بی‌شک این موضوع را مدیون کمپانی تسلا و نوآوری‌هایش در زمینه‌ی اتومبیل‌سازی هستند. این شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک یکی از پیشروترین خودروسازها در زمینه‌ی تولید خودروهای برقی است و مدت‌هاست سهم عمده‌ی این بازار نوظهور را به خود اختصاص داده است.

نوآوری‌ها از جهات مختلف ذیل دسته‌بندی‌های گوناگون قرار گرفته‌اند. این دسته‌بندی‌ها از این جهت مفیدند که به ذی‌نفعان نوآوری این امکان را می‌دهند تا تکلیف خودشان را بهتر بدانند. نوآوری‌ها را از جهت میزان عمیق و بنیادین بودن به دو دسته تدریجی و رادیکال تقسیم می‌کنند. همه ما تجربه موبایل‌های دهه ۷۰ شمسی و سال‌های نخست ورود آن‌ها به کشور را داریم. موبایل‌های سری اول بسیار بزرگ بودند طوری که حتی بعضا در جیب شلوار‌های مردانه هم جا نمی‌شدند. شرکت‌های سازنده موبایل، اما هر سری بهبود‌های مستمری در این گوشی‌ها می‌دادند، سری‌های جدید از سری‌های قبل اندکی سبک‌تر و اندکی نازک‌تر بودند. سروشکل زیباتری پیدا می‌کردند و هربار قابلیت یا امکان جدیدی هم به آن‌ها افزوده می‌شد. همه این بهبود‌ها را نوآوری تدریجی می‌دانیم. تا وقتی که گوشی‌های هوشمند به بازار آمدند. گوشی‌های هوشمند قاعده بازار موبایل را به کل تغییر دادند. از طراحی ظاهری گرفته تا قابلیت‌ها و سیستم عامل، تا کارکرد‌ها و بازار همه و همه با آمدن این گوشی‌های جدید تغییر کردند. گوشی‌های هوشمند نسخه بهبودیافته گوشی‌های قدیمی‌تر نبودند، بلکه به واقع یک نوآوری رادیکال نسبت به نسل قبل گوشی‌ها محسوب می‌شدند. محیط زندگی ما به طور معمول و مستمر در احاطه نوآوری‌های تدریجی است و در مقابل هرکدام از ما در طول عمرمان این فرصت را داریم که چند نوآوری رادیکال را از نزدیک تجربه کنیم. نسل پدران ما در دوران آغاز صنعتی‌شدن ایران این فرصت را داشته‌اند که با فهرست بلندی از نوآوری‌های رادیکال مواجه شوند؛ از حمام گرفته تا تلویزیون و تلفن و حتی خودرو، هواپیما و قطار برای نسل پدران ما از جنس نوآوری‌های رادیکال بودند.هواپیما نسخه بهبودیافته نوآوری دیگری نبود، بلکه یک تحول اساسی و نوآوری رادیکال بود که کل محاسبات و معادلات صنعت حمل‌ونقل را با آمدنش بر هم زد.
بزرگان حوزه نوآوری بر این اساس، نوآوری تدریجی را اعمال تغییرات جزئی، پالایش و بهبود محصولات و خدمات فعلی یا فرایند‌های تولید و ارائه آن محصولات و خدمات تعریف می‌کنند، در حالی که نوآوری رادیکال ارائه محصولات یا خدمات «کاملا جدید و بی‌سابقه» یا فرایند‌های تولید «کاملا جدید و بی‌سابقه» برای تولید محصولات و خدمات قبلی است. اینکه چه می‌شود پای نوآوری‌های رادیکال به زندگی بشر باز می‌شود تا حدود زیادی وابسته به مفهوم کارایی (performance) محصولات و خدمات است. هر محصول و خدمتی میزان مشخصی از کارایی را ارائه می‌کند. نوآوری‌های تدریجی میزان کارایی محصول یا خدمت را بالا می‌برند، ولی واقعیت این است که هیچ محصول یا خدمتی نیست که سقف کارایی نداشته باشد. شما از یک خودرو با موتور احتراق داخلی با هزارویک نوآوری می‌توانید انتظار داشته باشید که مصرف بنزینش در هر صد کیلومتر کمتر و کمتر شود، ولی قطعا نمی‌توانید مصرف بنزین را به صفر برسانید.اگر می‌خواهید خودروی تولیدی‌تان کاملا دوستدار محیط زیست باشد، لاجرم باید به یک مفهوم کاملا جدید فکر کنید که دیگر هیچ وابستگی‌ای به بنزین نداشته باشد. مصرف بنزین صفر یک هدف کارایی است که با خودرو‌های متداول برآورده نمی‌شود. اینجاست که پای نوآوری‌های رادیکال به میان کشیده می‌شود. هروقت نوآوری‌های تدریجی به سقف کارایی محصول یا خدمت فعلی رسیدند یا نزدیک شدند، نرم نرمک پای نوآوری‌های رادیکال به میان کشیده می‌شود.
خودروهای برقی نسل جدیدی از خودروها هستند که آلودگی ندارند و به محیط زیست هم آسیب نمی زنند و تولید آنها می تواند در کنار پاسخ گویی به نیاز مشتریان و حفظ جان آنها از مخاطرات و تصادفات به دلیل به کارگیری سیستم‌های کمک راننده (ADAS) و اتصال پذیری خودروها از جان طبیعت هم پاسداری می‌کند. روند مونتاژ و تولید خودروهای الکتریکی، سریع و ساده به نظر می‌رسد؛ اما قیمت لوازم و تجهیزات مورد استفاده برای این نوع وسایل نقلیه، همچنان گران است.

شرکت‌های تولیدکننده‌ی مدل‌های برقی در مقایسه با رقبا و سازندگان خودروهای بنزینی، نیاز کمتری به پرسنل خط مونتاژ و مهندسان دپارتمان‌های فنی دارند؛ اما در مجموع هنوز نمی‌توانند محصولی با قیمت مشابه تولید کنند.

تامین مالی و سرمایه گذاری جهت تحقیق و توسعه، طراحی و تولید قطعات الکترونیک چالش جدی صنعت خودرو می باشد. خودروسازان می بایست برای مدل‌های جدید خود تحقیق و توسعه انجام ‌دهند و همین موضوع باعث می‌شود که بخش R&D یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌ها باشد و میلیاردها دلار را به خود اختصاص دهد. هزینه‌ی باتری خودروهای برقی هم تاثیر مهمی در قیمت‌گذاری آن‌ها دارد. بیشتر کمپانی‌های خودروسازی نسخه‌های مختلفی را ارائه می‌کنند و هر چه رنج باتری طولانی‌تر باشد، قیمت خودرو هم بیشتر می‌شود. بیشتر کمپانی‌های تولید کننده‌ی خودروی برقی قطعات خود را از کشورهای دیگر مانند چین و ویتنام تامین می‌کنند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تراشه‌ها و قطعات پیش ساخته اشاره کرد. این واردات و تامین قطعات هم بر افزایش قیمت تاثیر می‌گذارد. بر اساس برآوردهای اولیه هزینه تجهیز و نصب کامل یک ایستگاه شارژ حدود ۱۵۰ هزار دلار هزینه دارد و هزینه تجهیز کامل ۵۰۰۰ ایستگاه شارژ به رقمی حول و حوش بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. البته شارژرهای DC هزینه بیشتری نسبت به AC دارند و هزینه کامل نصب یک ایستگاه «دی سی» تا ۱۶۰ هزار دلار نیز هزینه دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....