تاریخ انتشار : یکشنبه 12 شهریور 1402 - 11:26
کد خبر : 138035

انتشار اخبار بورسی در توییتر

انتشار اخبار بورسی در توییتر

پنهانکاری و تعلل در تصویب نرخ خوراک برای رانت بیشتر در بازار سرمایه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بالا و پایین‌های بسیار زیادی در بازار سرمایه داشت و اغلب شرکت‌ها با توجه به افزایش نرخ خوراک تصمیم به تعطیلی گرفته‌اند و اینجا مسوولان اقتصادی کشور وارد موضوع شدند و قرار شد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تغییر کند و

پنهانکاری و تعلل در تصویب نرخ خوراک برای رانت بیشتر در بازار سرمایه

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بالا و پایین‌های بسیار زیادی در بازار سرمایه داشت و اغلب شرکت‌ها با توجه به افزایش نرخ خوراک تصمیم به تعطیلی گرفته‌اند و اینجا مسوولان اقتصادی کشور وارد موضوع شدند و قرار شد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تغییر کند و در نهایت در اولین روز کاری هفته وزیر اقتصاد در توییتر (اکس) خود خبر از تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ‌داد.

سید احسان خاندوزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار تصویر مصوبه هیات وزیران، نوشت: همانطور که هفته قبل خبررسانی شد، با هدف تقویت تولید و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد، دولت تا پایان برنامه هفتم، روش محاسبه نرخ خوراک گاز صنایع را به فرمول بازگرداند.

این مصوبه در حالی است که نیمه اردیبهشت ماه نرخ خوراک پتروشیمی‌‌ها به صورت پنهانی تعیین شده بود و از آن زمان بورس تهران روند ریزشی به خود گرفته بود و این روند تا چند هفته پیش ادامه داشت و به واسطه اخبار مثبت بازار تغییر مسیر داد. در اصل نیمه اردیبهشت ماه در نامه‌ای که به امضای مخبر، معاون اول رییس‌جمهور رسیده بود نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هفت هزار تومان تعیین شده و برخی از خواص بازار سرمایه از این نرخ خبر داشتند که از بازار خارج شدند و در نهایت شاهد سقوط سنگین بازار بودیم که رییس سازمان بورس این ریزش بورس را ناشی ذخیره (سیو) سود توسط سهامداران دانست. اما این ریزش بازار ناشی از خروج نقدینگی سنگین توسط سهامداران بزرگ و افراد دارایی رانت بود که دقیقا مساله و مشکل همین‌جاست که تکلیف سود این افراد و زیان سهامداران مشخص نشد!

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل   ،  به واسطه سود یک عده تمامی سهامداران بازار زیان ده شدند و اکنون باید سازمان بورس و دولت به گونه‌ای زیان این افراد را جبران کنند! قرار نیست به خاطر کسب سود یک عده سرمایه‌گذاران معمولی فعال در بورس زیان کنند. در اصل پنهان کردن ۵۱ روز مصوبه نرخ خوراک برای کسب سود افراد خاص و زیان بیشتر مردم بود.

نرخ خوراک به فرمول ۸ سال قبل، کف این قیمت نباید زیر ۵ هزار تومان باشد و سقف آن نیز نباید از میانگین نرخ گاز صادراتی در ماه گذشته پیشی بگیرد. این اتفاق اگرچه نسبت به نرخ ثابت ۷ هزار تومانی بهتر است اما به دلیل مشخص نبودن قیمت گاز صادراتی ایران و همچنین نرخ تسعیر دلار، امکان محاسبه و پیش‌بینی سود شرکت‌ها برای تحلیلگران میسر نیست.

طبق برخی گفته‌ها، نرخ گاز صادراتی ایران به کشورهای مختلف، عددی بین ۱۵ تا ۲۰ دلار است که اگر آن را با دلار ۲۸۵۰۰ تومان در نظر بگیریم، عددی حدود ۵۷۰۰ تومان خواهد بود اما برخی شنیده‌ها از احتمال آزادسازی نرخ دلار پتروشیمی‌ها طی روزها و هفته‌های آتی خبر می‌دهند در صورت چنین اتفاقی، احتمالا دلار نرخ خوراک نیز به حوالی ۳۸ هزار تومان افزایش خواهد داشت و سقف این نرخ را به حوالی ۷۶۰۰ تومان افزایش می‌دهد که همچنان می‌تواند تهدیدی برای برخی پتروشیمی‌ها به خصوص متانول‌سازان باشد.

چندی پیش بود که مهدوی ابهر دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، عنوان کرد که نتیجه جلسه مشترک وزیر صمت، اقتصاد و نفت با معاون اول رییس‌جمهور، فرموله شدن قیمت‌گذاری خوراک و گاز صنایع بود و همین ادعا در کنار تاییدیه خاندوزی، وزیر اقتصاد، در رابطه با تصمیمات جدید دولت برای صنایع، جرقه‌ برگشت بورس به مسیر صعودی را ایجاد کرد. از همین رو بورسی‌ها به شتاب خوبی شروع به خرید سهام کردند تا اینکه امروز وزیر اقتصاد طی توییتی از تصمیم نهایی این موضوع رونمایی کرد و مشخص شد که با عقب‌نشینی دولت، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به فرمول سال ۹۴ بازگشته است.

   نرخ خوراک فرموله شد

هیات وزیران در جلسه ۲۲ مرداد به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت، اقتصاد، نیرو، تعاون، بانک مرکزی، سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها و سازمان برنامه و بودجه و بعد از جلسات با صنایع و مجامع مختلف از جمله پتروشیمی‌ها و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در اجرای جزو یک بند الف تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تصویب کرد مصوبه ۲۹ خرداد ضمن خروج از طبقه‌بندی محرمانه به شرح ذیل اصلاح شود:

الف – متن زیر جایگزین بند یک می‌شود: نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر اساس ابلاغیه ۲۶ دی ۱۳۹۴ وزارت نفت به شرح زیر تعیین می‌شود به نحوی که:

یک- قیمت گاز در بازار تعیین شده از ۵ هزار تومان کمتر نشود از میانگین ماه قبل قیمت صادراتی گاز ایران بیشتر نشود.

دو – نرخ خوراک گاز واحدهای تولید متانول مشروط به تسویه بهای خوراک طی ۳۰ روز پس از دریافت صورتحساب معادل ۹۵ درصد نرخ پایه تعیین شود.

ب- بند ۲ به شرح ذیل اصلاح می‌شود: نرخ سوخت گاز واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، تلنبه خانه‌ها و واحدهای احیای فولاد (به استثنای واحدهای کوره بلند) معادل ۶۰ درصد، واحدهای تولید فلزات (شامل واحدهای احیای کوره بلند) ۴۵ درصد واحدهای تولید سیمان ۱۵ درصد و سایر واحدهای صنعتی ۱۰ درصد نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تعیین می‌شود.

پ- دو بند به شرح ذیل به عنوان بندهای ۳ و ۴ به مصوبه الحاق می‌شود: به منظور تنظیم بازار روغن موتور، شوینده‌ها، نوشیدنی‌ها و صنعت نساجی، قیمت پایه روغن پایه لوبکات، آلکیل بنزن، خطی پلی اتیلن ترفتالات و پلی استایرن در بورس کالا به تشخیص کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌های نفت، صنعت و اقتصاد از طریق تعدیل بهای خوراک دریافتی تولید‌کنندگان این محصولات تعدیل خواهد شد. قیمت پایه عرضه تلفیقی از اجرای این بند مستثنی است.

تعرفه گاز طبیعی تاسیسات گردشگری و صنایع دستی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مشابه تعرفه سال ۱۴۰۱ محاسبه و اخذ می‌شود.

  کف قیمت گاز در فرمول جدید

ولید هلالات رییس هیات‌مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار در توضیح مصوبه جدید دولت در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گفت: قیمت گاز در بازار تعیین شده به معنای میانگین چهار هاب خارجی است. در مصوبه آمده که قیمت میانگین این چهار هاب کمتر از ۵۰۰۰تومان نباشد که با دلار ۲۸۵۰۰ تومان معادل ۱۷.۵سنت است. هم‌اکنون این عدد ۲۳سنت است، لذا توجه کنیم که نرخ گاز خوراک می‌تواند کمتر از ۵۰۰۰تومان باشد اما بخش چهار هاب جهانی، نمی‌تواند زیر ۵۰۰۰تومان باشد که نخواهد بود.

وی افزود: از سوی دیگر نرخ دلار جهت تسعیر این بخش معادل نرخ گاز پایه بورس کالا خواهد بود ازین زاویه که فرمول حاضر بر تمام صنایع کشور تاثیر دارد و نهایتا برخی شرکت‌ها در بورس کالا محصول می‌فروشند و طبعا نرخ تسعیر خوراک و محصول واحد خواهد بود.البته باید در نظر گرفت که سقف قیمت با توجه به اینکه نرخ صادراتی ایران به کشورهای همسایه عدد بالایی است، همواره خروجی این فرمول، عددی کمتر از سقف قیمت صادراتی ایران است مگر آنکه منظور از قیمت صادراتی ایران، قیمت در محل تولید باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها خاطرنشان کرد: کف قیمت گاز در فرمول ۵۰۰۰ تومان نیست و این یک برداشت اشتباه از این متن است. ضمنا از معاف کردن ۲-۳ صنعت در بند ۳، چنین استنباط می‌شود که مبنای بورس کالا، دلار ۳۸۵۰۰ خواهد بود.

   تاثیر مصوبه توییتر روی بورس

در معاملات اولین روز کاری هفته یعنی شنبه ۱۱ شهریور ماه، شاخص کل بورس تهران هزار و ۱۸ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۷۰۲ واحد رسید.شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش هزار و ۱۷۲ واحدی در رقم ۷۱۱ هزار و ۶۸۰ واحدی ایستاد.شاخص کل فرابورس نیز با افت ۴۲ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۳۵۳ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با ریزش ۲۶۳ واحد به سطح ۱۲۸ هزار و ۲۷۳ واحد رسید.

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و ۵۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این روز نماد شستا بیشترین خروج را داشت که ارزش آن ۵۴ میلیارد تومان بود. پس از شستا، نمادهای فملی، فولاد، وغدیر، شپنا و شبندر بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فجر، وصندوق و سبهان اختصاص داشت.

در اولین روز کاری هفته ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۲ هزار و ۶۵۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲ هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان بود که ۱۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۱ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۵ هزار و ۸۵۲ میلیارد تومان رسید.

در معاملات این روز نماد میدکو بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۳۴۲ میلیارد تومان بود. پس از میدکو، ومعادن بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فملی و وتجارت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد ۹۹۶ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۶۳۷ سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به میدکو تعلق داشت. دو نماد وتجارت و حفارس نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.در معاملات شنبه، ۶۳ نماد صف خرید داشتند و ۶۳ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۳۵۴ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۶ درصدی به ۳۸۲ میلیارد تومان رسید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....