تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آذر 1400 - 22:01
کد خبر : 71475

امیکرون چگونه به ایران رسید؟

امیکرون چگونه به ایران رسید؟

جزئیات ورود گونه جدید جهش یافته کرونا به تهران بالاخره امیکرون به ایران رسید، آن هم از یک کشور همسایه! پیش از این اعلام شده بود که حداقل در ترکیه، امارات، عمان و پاکستان گونه جهش یافته جدید کرونا دیده شده است. حالا نیز اعلام شده شب گذشته مشخص شد یکی از هموطنان که به

جزئیات ورود گونه جدید جهش یافته کرونا به تهران

بالاخره امیکرون به ایران رسید، آن هم از یک کشور همسایه! پیش از این اعلام شده بود که حداقل در ترکیه، امارات، عمان و پاکستان گونه جهش یافته جدید کرونا دیده شده است. حالا نیز اعلام شده شب گذشته مشخص شد یکی از هموطنان که به تازگی از سفر به یکی از کشورهای همسایه بازگشته، ابتلایش به گونه امیکرون قطعی شده است.

به غیر از این یک مورد، ظاهرا چندین مورد مشکوک دیگر در کشور وجود دارد که هنوز ابتلای آنها به امیکرون قطعی نشده است. یکی از این افراد در بخش آی‌سی‌یو بستری است.

مهمترین ویژگی امیکرون مسری بودن آن است، به طوریکه یکی از محققین کشورمان می‌گوید ظرف ۱۷ روز می‌تواند به گونه غالب کشور بدل شود و رنگ آبی نقشه کرونایی کشور را که تازه دیروز به دست آمد، دوباره قرمز کند. عضو کمیته علمی کرونا می‌گوید برای اینکه تعداد افراد مبتلا به امیکرون دو برابر شود تنها ۲٫۵ روز لازم است.

اما ویژگی بعدی امیکرون مقاومتش در برابر واکسن است، از این رو اکیدا اعلام می‌شود که افراد برای تزریق دز سوم اقدام کنند. حدود دو هفته پیش اکونومیست در سرمقاله خود (چرا دانشمندان از امیکرون می‌ترسند؟ ) به این گونه جهش یافته و ویژگی‌های آن پرداخته بود. آنگونه که اکونومیست می‌گوید مدتها بود دانشمندان یک کابوس داشتند: اینکه گونه‌ای از کرونا به وجود آید که دو ویژگی مقاومت در برابر واکسن و مسری بودن را همزمان داشته باشد. ظاهرا حالا این کابوس با ایجاد امیکرون محقق شده است.

 

اولین مورد امیکرون چگونه تشخیص داده شد؟

آنطور که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت کشور می‌گوید اولین مورد ابتلا به اومیکرون دیشب شناسایی شده است. این فرد از سفر به یکی از کشورهای همسایه بازگشته است. علائم بیماری این فرد در جریان سفر نمایان می‌شود. بعد از ورود به ایران آزمایشات لازم روی او انجام و شب گذشته ابتلایش به سویه امیکرون قطعی شده است.

به گفته گویا، سویه اومیکرون در تهران شناسایی شده است. یعنی فرد مبتلا در تهران زندگی می‌کند و حال عمومی او خوب است و تحت مراقبت‌های ویژه برای جلوگیری از شیوع ویروس به افراد دیگر قرار دارد.

به غیر از این مورد چند مورد مشکوک هم وجود دارد که بررسی و آزمایش روی این افراد آغاز شده است. رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفته است شرایط همه افراد مشکوک به سویه امیکرون کرونا به جز یک نفر با ثبات است. یک نفر از افراد مشکوک به ابتلا به کرونای امیکرون در ایران در بخش آی سی یو بستری است.

در این میان معاون وزیر بهداشت اعلام کرده که فرد مبتلا از امارات وارد ایران شده است. این در حالی است که امارات دیروز از شناسیی دو مورد ابتلا به اومیکرون خبر داده بود. این موضوع نشان می‌دهد که این گونه جهش یافته کرونا به سرعت در حال گسترش در جهان است و خیلی از کشورها پیش از اینکه مورد ابتلا را شناسایی کنند، با این موضوع درگیر می‌شوند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت کشور در خصوص وجود کیت‌های تشخیص امیکرون در ایران می‌گوید: چندین نوع کیت تشخیص کرونا در حال حاضر در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت کشور قرار دارد. این کیت‌ها قادرند پیچیده‌ترین انواع کرونا از جمله امیکرون و ویژگی‌های ژنتیکی آنها را تشخیص دهند.

 

علائم اومیکرون چیست؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت کشور می‌گوید: مهمترین علائم این گونه شبیه به گونه‌های قبلی است و تفاوتی با گذشته ندارد. تنها ویژگی که گزارش شده این است که سن‌های پایین‌تر را بیشتر درگیر می‌کند. البته این مورد می‌تواند به رعایت کمتر پروتکل‌ها از سوی جوانان و دورهمی بیشتر آنها مربوط باشد.

دکتر گویا همچنین می‌گوید که یکی دیگر از ویژگی‌های امیکرون این است که افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند بیشتر امکان گرفتن ابتلا به سویه جدید را دارند.

در این میان اما از سویی گفته می‌شود که امیکرون بیش از کرونا به سرماخوردگی شباهت دارد. در واقع در این گونه از دستن دادن بویایی کمتر مشاهده شده و علائمی چون آبریزش بینی عطسه و گلودرد بیشتر دیده می‌شود.

 

چه کنیم که به اومیکرون مبتلا نشویم

مهمترین خصوصیت اومیکرون قدرت به شدت بالای آن در ابتلای افراد به کرونا است. به طوریکه دبیر کمیته علمی کرونا می‌گوید می‌تواند در عرض ۱۷ روز امیکرون به گونه غالب کرونا در کشور بدل شود و نقشه آبی کرونایی ایران را به وضعیت قرمز برساند. دلتا (کرونا هندی که موجب ایجاد موج پنجم کرونا بود) برای تبدیل شدن به گونه غالب حدود ۱۰۰ روز زمان نیاز داشت.

با این حال مهمترین ابزار برای مقابله با این گونه جدید مانند گونه‌های قبلی است، واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی. دکتر گویا نیز دو توصیه مهم به افراد را اینگونه اعلام می‌کند: مردم به خصوص افرادی که ضعف سیستم ایمنی بدن دارند هرچه سریع‌تر برای تزریق نوبت سوم واکسن خود اقدام کنند. دوم اینکه گردهمایی و تجمعات را کاهش دهند.

پیش از این گفته می‌شد که برای تزریق دز سوم کرونا حداقل چهار ماه باید از تزریق دز دوم گذشته باشد، اما امروز دبیر کمیته علمی کرونا اعلام کرد تمام کسانی که ۳ ماه از تزریق دز دوم واکسنشان گذشته برای دریافت دز سوم یا همان دز بوستر اقدام کنند.

حدود سه ماه پیش یعنی در اواخر شهریور ماه بیش از ۱۲ میلیون نفر در ایران دز دوم واکسن خود را دریافت کرده بودند. حالا این ۱۲ میلیون می‌توانند برای تزریق دز سوم اقدام کنند. در این خصوص گزارش «پاشنه آشیل ایران در برابر کرونا امیکرون » را در بورسان بخوانید.

 

آیا امیکرون ضعیف‌تر از گونه‌های قبلی است؟

چند هفته‌ای از شناسایی گونه امیکرون در آفریقا می‌گذرد و همانطور که گفته شد قدرت سریع آن در شیوع و گسترش در جامعه کاملا مشخص شده است. با این حال برخی با استناد به اینکه در کشورهایی که این گونه دیده شده با وجود افزاتیش آمار هنوز تعداد قربانیان رشد چندانی نداشته، اعلام می‌کنند که این گونه قدرت عفونی کمتری نسبت به گونه دلتا دارد.

با این حال آخرین پژوهش‌ها خلاف این گمانه را اعلام کرده‌اند. آنطور که رویترز گزارش می‌دهد بررسی های امپریال کالج لندن نشان می دهد خطر ابتلا به امیکرون پنج برابر بیشتر از سویه دلتا بوده و هیچ نشانه ای از خفیف تر بودن این سویه جدید نسبت به نوع خطرناک دلتا دیده نشده است. محققان بر این باور هستند که سویه جدید می تواند ایمنی ایجاد شده در میان جامعه را که پیش از این با تزریق دو دز واکسن ایجاد شده بود، از بین ببرد. به طوریکه تا اواخر دی ماه امیکرون به سویه غالب در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تبدیل شود.

دکتر مختاری، عضو کمیته علمی کرونا نیز در این خصوص گفته است: فعلا دلتا سویه غالب دنیاست که کشندگی بالاتر از امیکرون دارد. اما امیکرون در سه هفته اخیر بالای ۵۰ جهش داشته و ترکیب این جهش‌ها ممکن است منجر به کشندگی بیشتر شود. او در توضیح بیشتر گفته است: کشندگی امیکرون و نیاز به بستری و اکسیژن در سویه امیکرون در کشورهای آفریقایی بسیار کمتر بوده، اما این رفتار در لندن مشابه آفریقای جنوبی نیست و در انگلستان می‌بینیم که تعداد بیشتری بستری می‌شوند. اولین و مهمترین پیام ما این است که تمام رعایت پروتکل‌های بهداشتی را باید حفظ کنیم.

به گفته مختاری، گیرندگی اُمیکرون دو تا سه برابر بیش از دلتاست و دو برابر شدن آن در جامعه فقط ۲.۵ روز است. امیدواریم رفتار آن از نظر کشندگی، تشخیصی و… بهتر از دلتا باشد، اما نمی‌توانیم با امید واهی پیش رویم؛ بلکه باید با علم پیش رویم.

در این میان جاناتان رینر، تحلیلگر پزشکی CNN، استاد پزشکی و جراحی در دانشکده پزشکی و علوم بهداشت جورج واشنگتن نکته قابل توجهی می‌گوید. او به سی‌ان‌ان گفته است: «حتی اگر اومیکرون (Omicron) از سویه‌های قبلی بدخیم‌تر نباشد و نرخ افراد نیازمند به بستری پایین باشد، اما زمانی‌که در نقطه‌ای باشیم که روزانه نیم میلیون مورد یا بیشتر به این ویروس مبتلا می‌شوند، بیمارستان‌های آمریکا در باتلاق فروخواهند رفت. افزایش شدید موارد ابتلا به دلیل سرعت بالای شیوع این گونه کاملا قابل انتظار است.»

 

امیکرون در کجاها دیده شده است؟

به گفته دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، موارد ابتلا به اومیکرون تاکنون در ۸۹ کشور جهان گزارش شده اما احتمالا این سویه جدید در بسیاری از کشورها وجود دارد ولی هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است.

این آمار مربوط به روزهای گذشته بوده بنابراین با تشخیص امیکرون در ایران حالا حداقل ۹۰ کشور به این گونه مبتلا شده‌اند. پیش از این نیز امیکرون در کشورهای عمان، ترکیه و پاکستان دیده شده بود.

 

وضعیت کرونایی ایران

دیروز آمار قربانیان کرونا برای دومین بار طی یک هفته اخیر زیر ۵۰ نفر رسید. تعداد موارد جدید ابتلا به این ویروس نیز کمتر از ۲۰۰۰ مورد در روز است.

در کنار این شرایط تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها هم به سرعت افت کرده و غالب شهرها و استان‌های کشور در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفته‌اند. آنطور که وزارت بهداشت در اپلیکیشن ماسک تاکید کرده، این هفته برای اولین بار از زمانی که رنگ بندی شهرها ا لحاظ وضعیت کرونا اعلام می‌شود، تعداد شهرهای نارنجی و قرمز کشور به صفر رسیده است. ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی و ۵۳ شهر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. به دنبال این شرایط همه محدودیت‌های کرونایی لغو شده است. با این حال امیکرون می‌تواند شرایط را به حدود ۳ ماه پیش باز گرداند.

با این حال همانطور که دیروز در گزارشی در بورسان با عنوان «تله آمار کرونا برای ایران » نوشتیم نمی‌توان چندان به این آمار دلخوش بود. خود این آمار ممکن است با خطایی همراه باشد و شیوع ویروس را با افزایش سهل انگاری افزایش دهد.

 

درخواست کمیته علمی کرونا از دولت برای مقابله با امیکرون

در این میان امروز کمیته علمی کرونا با حضور وزیر بهداشت برای اعلام خبر رسیدن امیکرون به کشور جلسه‌ای تشکیل داد که در حین این جلسه راهکارها و اقداماتی که باید برای جلوگیری از شیوع دوباره کرونا و رسیدن موج ششم اتخاذ شود، بررسی شد.

کمیته علمی از عین‌الهی درخواست کرد: احتمالا طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک امیکرون در کشور خواهیم بود. قرنطینه‌ها را دوباره و حداقل برای چهار هفته بازگردانیم و اجرا کنیم. کنسرت‌ها و اجتماعات عمومی تعطیل شود. مدارس به سیستم آنلاین باز گردد و ️‏واکسیناسیون ۷ تا ۱۱ سال در دستور کار قرار گیرد.

 

تفاوت علائم اومیکرون و گونه‌های قبلی
903201a5 0df0 4e38 b6fe a4a5554e9066 SunDec192021 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....