تاریخ انتشار : شنبه 11 بهمن 1399 - 12:04
کد خبر : 33339

افزایش ۱۹ درصدی قاچاق چوب در کشور

افزایش ۱۹ درصدی قاچاق چوب در کشور

 علت اصلی قاچاق چوب چیست؟ معاون سازمان جنگل‌ها گفت: در ۱۰ ماه نخست امسال ۵ هزار و ۱۲۰ فقره قاچاق چوب در کشور کشف شده که نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است. رضا افلاطونی معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص چرایی قاچاق

 علت اصلی قاچاق چوب چیست؟

معاون سازمان جنگل‌ها گفت: در ۱۰ ماه نخست امسال ۵ هزار و ۱۲۰ فقره قاچاق چوب در کشور کشف شده که نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است.

رضا افلاطونی معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص چرایی قاچاق چوب گفت: قانون حفاظت از محیط زیست از سال ۴۶ در کشور مصوب شده و نیاز به بازنگری دارد، در این قانون برخورد تعزیراتی برای تخلف قاچاق چوب در نظر گرفته شده که مناسب نیست چراکه قاچاق چوب و قطع درختان جنگل باید جرم تلقی شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،   او افزود: نبود تعادل بین عرضه و تقاضا ، خلاء های قانونی و برخورد تعزیراتی با متخلفان، دلایل اصلی قاچاق چوب به شمار می روند.  باید قاچاق چوب جرم انگاری شود تا برخورد قانونی با آن بازدارندگی داشته باشد.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها گفت: یکی از علل قاچاق چوب، کسب درآمد و امرار معاش است،  بخش دیگر هم برمی گردد به ضعف قوانین و تفسیرپذیری آن‌ها که موجب می‌شود متهمان و وکلای آن‌ها بتوانند قوانین را به نفع خود یا موکلشان تفسیر کنند.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بیان کرد: در ۱۰ ماه نخست امسال ۵ هزار و ۱۲۰ فقره قاچاق چوب در کشور کشف شده است که نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است.

افلاطونی مصرف چوب در کشور را بالا دانست و افزود: رفتار ما با ضایعات چوب و کاغذ به نحوی است که قابلیت بازیافت آن از بین می‌رود.

او تصریح کرد: در حال به روزرسانی لایحه جامع منابع طبیعی هستیم و به زودی این لایحه را تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهیم کرد که امیدواریم به قانون جامع منابع طبیعی تبدیل شود.

نبود تعادل عرضه و تقاضا علت اصلی قاچاق چوب

الواعظین کارشناس منابع طبیعی نیز در این خصوص گفت: مشکل اساسی و عمده‌ای که سبب قاچاق چوب و تخریب جنگل‌ها می‌شود، نبود تعادل بین عرضه و تقاضاست.

این کارشناس منابع طبیعی افزود: در ابتدای دهه ۸۰ مصرف چوب در صنایع چوب کشور حدود ۳.۵ میلیون متر مکعب بود و در نیمه اول دهه ۹۰ این میزان به ۶.۷ میلیون مترمکعب رسید که با این روند پیش بینی می‌شود تا ۵ سال آینده میزان مصرف چوب به بالای ۱۳ میلیون مترمکعب برسد.

وضع قوانین به روز در خصوص بهره برداری از جنگل ها

عسکری نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم با اشاره به این که مجلس در جهت روزآمد کردن قوانین گذشته تلاش می‌کند گفت: با توجه به اهمیت موضوع و برای جلوگیری از نابودی جنگل‌ها و فرسایش خاک، تلاش می‌کنیم قانونی جامع و مانع و مدون در این باره وضع کنیم.

او افزود: اگر چاره اندیشی در این خصوص نکنیم، فضای جنگل ها و خاک کشور از بین می رود. باید زمینه مناسب  فراهم شود تا سرمایه گذاران در حوزه زراعت چوب پای کار بیایند.

این نماینده مجلس بیان کرد: ما در مجلس قصد داریم یک نقشه راه طراحی کنیم تا از منابع چوب بهره برداری صحیح صورت گیرد.

او افزود: با توجه به کمبود چوب و فضای سبز و فرسایش خاک در آینده، مجلس تلاش می کند برای جلوگیری از این موضوع، یک طرح دو فوریتی را به تصویب برساند.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....