او افزود: «اتفاقی که برای ناوالنی افتاده، دلیل بیشتری بر بی‌رحمی پوتین است. هیچ‌کس نباید گول بخورد؛ نه در روسیه، نه در خانه و نه در هیچ جای دنیا. پوتین نه تنها شهروندان کشورهای دیگر را مورد هدف قرار می‌دهد، همان‌طور که در حال حاضر در اوکراین شاهدیم، او جنایات وحشتناکی را نیز علیه مردم خود انجام می‌دهد. مردم در سراسر روسیه و سراسر جهان امروز عزادار ناوالنی هستند؛ زیرا او چیزهای زیادی داشت که پوتین نداشت. او اصولگرا بود. او درصدد ساختن روسیه‌ای بود که در آن حاکمیت قانون وجود داشته باشد. ناوالنی به آن روسیه اعتقاد داشت؛ آن روسیه. او می‌دانست که این هدفی است که ارزش مبارزه برای آن را دارد و مشخصا حتی برای آن جان باخت.»مرگ ناوالنی در لحظه حساسی از رویارویی آمریکا با روسیه بر سر حمله این کشور در اروپا و سرکوب در داخل رخ داد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،   جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا به دستور رئیس‌جمهور پیشین دونالد جی.‌ترامپ، کمک نظامی ۶۰.۱ میلیارد دلاری به اوکراین را مسدود کرده‌اند، در عین حال که او در سخنرانی انتخاباتی‌اش به خود بالیده است که یکی از کشورهای ناتو را تهدید کرده که چراغ سبز به روسیه نشان خواهد داد تا به آنها حمله کند؛ زیرا به اندازه کافی برای نیروهای مسلح کشورشان در ناتو هزینه نمی‌کنند. بایدن به دنبال این است که رهبری آمریکا را در جهان مطرح کند و به متحدان اروپایی اطمینان دهد که ایالات متحده هنوز پشت آنهاست. وی کامالا هریس، معاون خود و آنتونی جی.بلینکن وزیر امور خارجه را به کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان این هفته فرستاد تا ترس از عقب‌نشینی آمریکا را خنثی کند. اما شرایط در مونیخ حتی قبل از گزارش مرگ ناوالنی مبهم بود. شرکت‌کنندگان آمریکایی گفتند هر جا که می‌رفتند توسط اروپایی‌های مضطرب محاصره می‌شدند.

ولفگانگ ایشینگر، سفیر سابق آلمان در ایالات متحده در کنفرانس، پیش از سخنرانی کامالا هریس گفت: «آنچه می‌خواهیم بشنویم تضمین‌های واقعی است که آمریکایی‌ها، اوکراین و اروپا را رها نمی‌کنند.» او افزود: «در این کشور وحشت وجود دارد.» کامالا هریس در این کنفرانس به دنبال ارائه چنین تضمینی بود، اگرچه در سالن، جایی که بسیاری خود را برای دور دوم ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ آماده می‌کنند، تردید زیادی وجود داشت. هریس در کنفرانس مونیخ گفت: «در این زمان‌های ناآرام، پیداست که آمریکا نمی‌تواند عقب‌نشینی کند. آمریکا باید برای دموکراسی قوی بایستد. ما باید در دفاع از قوانین و هنجارهای بین‌المللی بپاخیزیم و باید در کنار متحدان خود باشیم. این چیزی است که نشان‌دهنده آرمان‌های آمریکا است و مردم آمریکا می‌دانند که این چیزی است که ما را قوی می‌کند و اشتباه نکنید، مردم آمریکا در این لحظه از این موضوع استقبال می‌کنند و آمریکا به رهبری خود ادامه خواهد داد.»

بایدن هم در سخنانی در واشنگتن به مرگ ناوالنی اشاره کرد تا استدلال خود را به کنگره برای انتقال کمک‌های امنیتی به اوکراین پیش ببرد. او از اینکه مجلس نمایندگان بدون هیچ اقدامی به تعطیلات رفته است، ابراز خشم کرد. او گفت: «زمان آن رسیده است که آنها (جمهوری‌خواهان) قدم بردارند، این‌طور فکر نمی‌کنید؟» او افزود: «آنها به تعطیلات دو هفته‌ای رفته‌اند. دو هفته! آنها در حال دور شدن هستند. دو هفته! آنها به چه چیزی فکر می‌کنند؟ خدای من. این عجیب است و این تنها نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد.» او ادامه می‌دهد: «نمی‌گویم هراس، اما نگرانی واقعی درباره اینکه ایالات متحده یک متحد قابل اعتماد است، وجود دارد. این ظالمانه است.»