تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اسفند 1400 - 19:26
کد خبر : 78613

افزایش بار گرانی بر کم‌ درآمدها

افزایش بار گرانی بر کم‌ درآمدها

آخرین گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت کالاها نشان می‌دهد نرخ تورم در بهمن ماه کاهش یافته است. با این حال جزئیات این گزارش حاکی از این است که بار دیگر افزایش قیمت‌ها برای دهک اول بیشتر بوده است که به معنای افزایش بار گرانی‌ها برای کم‌درآمدترین دهک درآمدی کشور است. تورم نقطه‌ای : نرخ

آخرین گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت کالاها نشان می‌دهد نرخ تورم در بهمن ماه کاهش یافته است. با این حال جزئیات این گزارش حاکی از این است که بار دیگر افزایش قیمت‌ها برای دهک اول بیشتر بوده است که به معنای افزایش بار گرانی‌ها برای کم‌درآمدترین دهک درآمدی کشور است.

تورم نقطه‌ای : نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه امسال (متوسط تغییرات قیمت در بهمن امسال نسبت به بهمن سال گذشته) به عدد ۳۵٫۴ درصد رسیده است، این شاخص نسبت به دی ماه افت ۰٫۵ درصدی را تجربه کرده است.

تورم ماهانه : نرخ تورم ماهانه بهمن ۱۴۰۰ (متوسط تغییرات قیمت در بهمن نسبت به دی ماه سال جاری) به ۲٫۱ درصد رسیده که در مقایسه با همین شاخص در ماه قبل، ۰٫۳ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم سالانه : نرخ تورم سالانه بهمن ماه امسال (متوسط تغییرات قیمت در دوازده ماه منتهی به بهمن ۱۴۰۰ به دوازده ماه قبل از آن) برای خانوارهای کشور به ۴۱٫۴ درصد رسیده که نسبت به همین شاخص در ماه قبل، یک واحد درصد افت داشته است.

تورم ماهانه و نقطه‌ای کشور در دهه ۹۰
36113561 dafa 415d af4a 2323d984050a SunFeb202022 اقتصاددان نوشته

 

افت تورم خوراکی‌ها و رشد تورم غیرخوراکی‌ها

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ، نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­ها و دخانیات» با کاهش ١,٩ واحد درصدی به ۴٠.٧ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۰٫۱ واحد درصدی به ۳۲٫۵ درصد رسیده است.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» تورم ماهانه بهمن ۳٫۹ درصد و تورم نقطه‌ای ۴۰٫۷ درصد بوده است. بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل در این گروه مربوط به گروه «سبزیجات» (سیب زمینی، کدوسبز و بادمجان)، گروه «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی) و گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند، شکر و نبات) اختصاص داشت. در مقابل اما گروه میوه و خشکبار با ثبت تورم منفی ۰٫۱ درصد کمترین رشد قیمت را ثبت کردند.

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» تورم ماهانه ۱٫۱ درصد و تورم نقطه‌ای ۳۲٫۱ درصد بوده است. در این گروه عمده نیز بیشترین گروه «هتل و رستوران» (هزینه اقامت در هتل و مسافرخانه)، گروه «پوشاک و کفش» (انواع پوشاک) و گروه «تفریح و فرهنگ» (روزنامه، مجله و گل طبیعی) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

 

تغییرات تورم خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها در بهمن ۱۴۰۰
4b2b61c5 80d5 4d5f 8f3a 662ab3592e7d SunFeb202022 اقتصاددان نوشته

تغییرات قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در بهمن

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در بهمن ماه ١۴٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴٠,۴ درصد برای دهک نهم تا ۴۴ درصد برای دهک اول است.

اما از بعد تورم ماهانه تغییرات شاخص قیمت‌ها قابل توجه است. کمترین نرخ تورم مربوط به دهک اول یا همان کم‌درامدترین قشر جامعه با نرخ ۲٫۴ درصد اختصاص داشته است و کمترین نرخ تورم ماهانه با عدد ۱٫۹ درصد افزایش به دهک دهم یا پردرآمدترین دهک درامدی کشور تعلق دارد.

تورم ماهانه دهک اول نیم درصد بیشتر از دهک دهم شده است.
7bb20127 bd65 45d3 85e8 afce32814a2d SunFeb202022 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....