تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 شهریور 1400 - 22:56
کد خبر : 58736

اعمال نفوذ بر رأی اعتماد نمایندگان مجلس صحت دارد؟

اعمال نفوذ بر رأی اعتماد نمایندگان مجلس صحت دارد؟

برخی نمایندگان مجلس مدعی اعمال نفوذ به رأی اعتماد به وزرا هستند و برخی دیگر این موضوع را تکذیب می‌کنند.  این روزها که نمایندگان مجلس در حال بررسی کارنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیسی هستند، اخبار ضد و نقیضی از نفوذ بر رأی اعتماد نمایندگان مجلس به گوش می‌رسد. اما این بار دیگران بیرون از

برخی نمایندگان مجلس مدعی اعمال نفوذ به رأی اعتماد به وزرا هستند و برخی دیگر این موضوع را تکذیب می‌کنند.

 این روزها که نمایندگان مجلس در حال بررسی کارنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیسی هستند، اخبار ضد و نقیضی از نفوذ بر رأی اعتماد نمایندگان مجلس به گوش می‌رسد. اما این بار دیگران بیرون از مجلس نمایندگان را متهم نمی‌کنند و دعوای نمایندگان با یکدیگر بر سر این موضوع در جریان است و جالب این که قالیباف، رئیس مجلس در رأس اتهامات مذکور است.

احمدی بیغش: چرا رئیس مجلس جلسه می‌گذارد که به چه کسی رای بدهید؟

محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در تذکر شفاهی گفته است که “در ابتدای آغاز به کار این مجلس با هم عهد بستیم که هیچ نماینده‌ای نماینده‌تر نباشد؛ چرا باید رئیس مجلس جلساتی را با برخی نمایندگان منعقد کنند و خط دهی کنند که چه کسی رای بیاورد یا چه کسی رای نیاورد؟ جلسه غیر علنی بگذارید و با همه نمایندگان صحبت کنید یا با مردم صحبت کنید و دلایل را بگویید اینکه خط دهی کنیم را روا نمی‌دانم و همه نمایندگان اهل فهم هستند و باید با همه صحبت شود.”

واکنش قالیباف به صحبت‌های احمدی بیغش

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ، محمد باقر قالیباف در واکنش به ادعاهای بیغش در خصوص خط دهی به نمایندگان برای تائید و یا رد وزرا گفته “اخبار پنهان و آشکار نشان می‌دهد که دشمن به دنبال ایجاد انشقاق بین قوا و اختلاف در جبهه خدمتگزاران کشور است”

همچنین رئیس مجلس در ادامه گفته است که “در جلسه دیروز تاکید کردم که هرکس به دنبال زمینه سازی برای اقدامات دشمن باشد به مردم و نظام ظلم کرده است.”

نماینده قم: مگر نمایندگان عروسک‌ خیمه‌شب بازی هستند

امیرآبادی فراهانی، نمانیده قم در مجلس در واکنش به اظهارات بیغش گفته است که “این بی‌انصافی است که نسبت سوئی به رئیس یا نمایندگان داده شود که طراحی صورت گرفته تا یک یا چند وزیر رای نیاورند. این‌که کسی بگوید رئیس قوه طراحی می‌کند تا دو، سه، چهار وزیر بیفتند، مصداق اختلاف‌افکنی بین دو قوه است و درست نیست.”

همچنین این نماینده مجلس افزود: “دود اختلاف‌افکنی بین دو قوه به چشم مردم می‌رود و به معنای آدرس غلط است، تمام تلاش مجلس این است که هرچه سریع‌تر رای اعتماد به وزرا داده شود، البته این کار ضمن انجام بررسی دقیق و رسیدن به حجت شرعی صورت گیرد. مردم گرفتاری و مشکلات زیادی دارند. مگر نمایندگان عروسک خیمه‌شب بازی هستند که هر چیزی گفته شود را گوش کنند، این چه حرفی است. این صحبت توهین به نمایندگان است.”

واکنش نایب رئیس مجلس

علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس در برابر ادعاهای بیغش گفت: “ما از جلساتی که می فرمایید خبر نداریم. هیچ کسی نمی تواند در نظر نمایندگان تاثیر بگذارد. ممکن است نمایندگان به بسیاری از جلسات دعوت شوند اما نمایندگان فکر می کنند و هر کس رای خودش را دارد.”

بحث فشار بر نمایندگان در جریان رأی اعتماد صرفا مربوط به اظهارات جنجالی احمدی بیغش نیست. علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در تذکری شفاهی می‌گوید: “شأنیت و موجودیت مجلس طرح نظرات نمایندگان موافق و مخالفان است، نمایندگان با سلایق و تفکرات مختلف در مجلس حاضر شده و نماینده مردم هستند. اگر قرار باشد شخصی به عنوان مخالف یا موافق سخنرانی کند و نگاه خوبی به او نباشد یا از طرف برخی وزرا یا ادارات کل استان ها به نماینده فشار وارد شود، شأن مجلس زیرسوال می‌رود.”

نماینده دشستان: دلالی رای در شان دولت رئیسی نیست

ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان نیز در این رابطه گفته است که “جریاناتی خارج از مجلس در حال تلاش برای کسب رای اعتماد برای برخی وزرا هستند. به چه نام و عنوانی این کار را می‌کنند؟ این کارها به دولت آقای روحانی می‌خورد. دلالی رای در شان دولت آقای رئیسی نیست.”

صحبت‌های این نمایندگان مجلس که مدعی اعمال نفوذ برخی برای تائید و یا رد وزرای پیشنهادی هستند؛ بر خلاف نظر نمایندگان مخالف این موضوع، غیرقابل انکار است. همواره بحث لابی برای کسب رأی از نمایندگان مطرح بوده و این بار برای کابینه پیشنهادی رئیسی در جریان است. البته به دلیل همسویی دولت و مجلس انقلابی این موضوع قدری عجیب است.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....