تاریخ انتشار : جمعه 9 تیر 1402 - 15:53
کد خبر : 130533

اعلام وفاداری ایران به پروژه کنکورد

اعلام وفاداری ایران به پروژه کنکورد

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم تیر ۱۳۵۳؛ اعلام وفاداری ایران به پروژه کنکورد

با اعلام وفاداری ایران به پروژه «کنکورد» و طرح مشترک انگلیس و فرانسه بحث کنکورد در مطبوعات انگلیس و اروپای غربی مجددا بالا گرفته است. در این اواخر پروژه ۳۰ میلیارد دلاری کنکورد که بزرگ‌ترین طرح صنعتی اروپا به‌شمار می‌رود، درنتیجه انتشار گزارش نسبتا منفی شرکت هوایی بریتیش ایرویز که خود خرید پنج فروند کنکورد را سفارش داده، وارد مرحله مشکلی از بحث و گفت‌و‌گو در محافل دولتی انگلیس شد تا جایی که لندن به‌طور ضمنی تصمیم گرفت از ادامه مشارکت در این طرح خودداری کند. اینک از اعلام «وفاداری» ایران به کنکورد، طرفداران ادامه مشارکت انگلیس در این طرح در محافل اقتصادی و سیاسی و دولتی لندن به نحو چشمگیری خوشحال شده‌اند و این «وفاداری» را عنوان تصمیم قطعی ایران به خرید سه فروند کنکورد البته بیشتر ناشی از اظهاراتی است که ژاک شیراک پنج‌شنبه شب در پاریس عنوان کرد درحالیکه اغلب خبرگزاری‌ها اظهارات نخست‌وزیر فرانسه را به منزله قطعی بودن تصمیم ایران تلقی کردند، دیشب یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرد که شاهنشاه در سفر رسمی به فرانسه «سفارش مشروط» ایران را تایید کرده اند و این تایید «تعهدی» برای خرید کنکورد محسوب نمی‌شود. از این طرز تلقی می‌توان استنباط کرد که تهران در حالیکه امیدوار به رفع کلیه مشکلات موجود در راه کنکورد و به پرواز درآمدن آن در خطوط بین‌المللی است در عین حال تا اطمینان کامل به قابلیت و سلامت این هواپیما پیدا نکند و قبل از آنکه بریتیش ایرویز و ایرفرانس آن را در سرویس‌های بین‌المللی خود به کار نگیرند، تعهدی نخواهد داشت.

شوروی با افزایش قیمت گاز ایران موافقت نکرد

امروز روشن شد که شوروی در مذاکرات دوروزه مسکو با پیشنهاد افزایش قیمت گاز ایران موافقت نکرد و این دور مذاکرات بدون نتیجه قطع شد.

به همین جهت شرکت ملی گاز ایران مذاکرات سه‌جانبه ایران و آلمان و شوروی را که قرار بود ساعت ۹ صبح فردا در بن پایتخت آلمان انجام گیرد، برهم زده است و تا به دست آمدن نتیجه مثبت درباره افزایش قیمت گاز، مذاکرات سه‌جانبه مسکوت باقی خواهد ماند.

مهندس تقی مصدقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز به نمایندگان شوروی و آلمان فدرال اطلاع داد به علت اختلافی که در مورد قیمت گاز صادر به شوروی دارد، آماده مذاکره پیرامون لوله دوم و صدور گاز به آلمان از راه شوروی نیست. از اشارات منابع موثق دولتی تهران به آشکار می‌توان دریافت که ایران در مذاکرات دوشنبه گذشته مسکو برای بهای گاز برای هر هزار فوت مکعب ۶۲ سنت تقاضا کرد که نصف قیمت حقیقی آن می‌باشد. در حقیقت پیشنهاد ایران حاوی ۵۰ درصد تخفیف برای شوروی بوده است، معهذا نمایندگان شوروی نه‌تنها این قیمت را نپذیرفتند بلکه قیمت متقابل و یا فرمول مرضی‌الطرفین هم پیشنهاد نکردند و درنتیجه نمایندگان ایران بدون آنکه مذاکرات را پایان‌ یافته و یا قطع‌شده تلقی کنند، مسکو را ترک کردند.

شوروی در حال حاضر علاوه‌بر کشورهای سوسیالیستی اروپای شرقی به کشورهای آلمان و اطریش و فرانسه و ایتالیا هم گاز می‌فروشد که قیمت آن هر هزار فوت مکعب ۵۷ سنت است و گویا با اطریش در رقم ۱۰۴ سنت یعنی دو برابر به توافق نزدیک شده است و به همین جهت مطلعین در تهران مخالفت شوروی را سنتی و عادت و به‌منظور چانه‌زنی تلقی می‌کنند و معتقدند که شوروی مجبور است با نظر ایران موافقت کند و حالا که مذاکرات به مرحله جدی‌تر رسیده، توافق نزدیک خواهد بود.

نهم تیر ۱۳۶۳؛ برداشت ۱۵ تن برنج در جیرفت

ازسوی جهادگران استان کرمان طی سال گذشته ۱۵۰ رشته قنات احداث، تعمیر و تکمیل شده است.

نماینده امام در جهاد سازندگی کرمان در مورد کشت برنج در منطقه جیرفت اعلام کرد: برای نخستین بار در طول انقلاب اسلامی در منطقه حاصلخیز جیرفت اقدام به کشت آزمایشی برنج شد و با کشت چند نوع بذر برنج با همکاری چند متخصص برنجکار از شمال کشور، برادران جهاد موفق شدند ۱۵ تن برنج برداشت کنند که این طرح امسال توسط جهاد و کشاورزان منطقه در سطح وسیعی اجرا خواهد شد و علاوه‌بر اجرای آن، برنامه‌های کشت ذرت، توزیع نهال‌های گردو، مرکبات، نخیلات در مناطق گرمسیری و سردسیری استان کرمان به مورد اجرا گذارده شده است.

نهم تیر ۱۳۹۳؛ اجماع بر سر شروط افزایش قیمت خودرو

جلسات مشترک خودروسازان و شورای رقابت درباره بررسی «پنج شرط اصلی» فرمول جدید تعیین قیمت در حال نهایی شدن است.

به گفته رئیس شورای رقابت با نهایی شدن چگونگی اجرای این شروط، قیمت‌های جدید نیز ازسوی خودروسازان اعمال خواهد شد.

رضا شیوا می‌گوید: در حال حاضر تنها مساله‌ای که با خودروسازان داریم اجرای پنج شرط اصلی است که تا خودروسازان آنها را اجرا نکنند، نمی توانند افزایش قیمتی داشته باشند. یکی از پنج شرط شورا، تعیین میزان تولید خودروسازان مطابق با نظر شورای رقابت است که به گفته شیوا، توافق‌های لازم بر سر اجرای این شرط انجام شده است. بحث آپشن‌ها نیز در جلسات مشترک خودروسازان و شورای رقابت به نتیجه رسیده است.

رئیس شورای رقابت ادامه می‌دهد: قیمت استانداردهای یورو ۴ و کیسه هوا به عنوان آپشن‌ها یا استانداردهایی اجباری به آیتم‌هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، هزینه بیمه شخص ثالث و سایر هزینه‌های شماره‌گذاری اضافه می‌شود تا به قیمت نهایی خودرو که قیمت مصرف‌کننده است، برسیم.

شیوا در ادامه با تاکید بر اینکه قیمت‌های اعلامی ازسوی شورای رقابت به عنوان قیمت‌های پایه غیرقابل تغییر هستند، می‌گوید: از این پس فاکتور فروش خودروسازان شامل یک قیمت پایه است که ما اعلام کرده‌ایم به همراه سایر هزینه‌هایی که شماره‌گذاری یک خودرو دارد و همچنین قیمت آپشن یورو ۴ و کیسه هوا.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....