تاریخ انتشار : دوشنبه 6 تیر 1401 - 21:00
کد خبر : 92506

استخوان سودجویان لای زخم معیشت

استخوان سودجویان لای زخم معیشت

بسته‌بندی و عرضه استخوان آن هم با مجوز سازمان دامپزشکی از سوی یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اخیرا با واکنش‌های زیادی مواجه شده است. در رابطه با استخوان‌فروشی اگرچه قلم پیش از این در واحدهای صنفی سابقه داشته اما متقاضیان این محصول از آن برای ارتقای کیفیت و بهبود بخشیدن به طعم غذا استفاده می‌کردند و

بسته‌بندی و عرضه استخوان آن هم با مجوز سازمان دامپزشکی از سوی یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اخیرا با واکنش‌های زیادی مواجه شده است.

در رابطه با استخوان‌فروشی اگرچه قلم پیش از این در واحدهای صنفی سابقه داشته اما متقاضیان این محصول از آن برای ارتقای کیفیت و بهبود بخشیدن به طعم غذا استفاده می‌کردند و خرید آن نیز تنها به استخوان‌های ران یا همان قلم محدود می‌شد موضوعی که متأسفانه در محصول بسته‌بندی شده این فروشگاه استخوان‌های استفاده شده راسته و دنده بوده که اساسا جایگاهی در سفره غذایی ایرانی‌ها ندارد. در این رابطه آنچه انتظار می‌رود دولت و مسئولان با نظارت بر بازار و واحدهای فروشگاهی از تکرار چنین موضوعاتی که با هدف سودجویی صورت می‌گیرد جلوگیری کنند.

خرید گرمی گوشت قرمز

محمد عزیزنژاد فعال حوزه گوشت قرمز در این خصوص گفت: گرانی گوشت سفید و قرمز موجب شده تا مردم به جای خرید کیلویی گوشت به خرید گرمی گوشت قرمز روی بیاورند همچنین مشتریان زیادی دارم که به جای حذف کامل گوشت قرمز از سبد خریدشان به مقدار بسیار ناچیز آن را خرید می‌کنند. بیشتر این مشتریان هم والدینی هستند که برای تامین پروتئین بدن کودکانشان ناچار به خرید گرمی گوشت معمولا زیر ۵۰۰ گرم هستند.

سیر خبر از گشنه ندارد

علیرضا مناقبی، کارشناس اقتصادی درخصوص روی آوری مردم به خرید استخوان گوشت به جای گوشت و تبعات آن گفت: معیشت مردم سخت شده که ناچارند برای تامین غذا و انرژی موردنیازشان که نمی‌توانند از طریق گوشت کسب کنند به خرید استخوان رو بیاورند، چراکه مردم با وضعیت فعلی درآمدی و محاسبه هزینه‌های زندگی به سختی می‌توانند معیشت خود را تامین کنند بنابراین تامین گوشت با حجم درآمدی فعلی مردم همخوانی ندارد و بسیار سخت است.

او در مورد اظهارات برخی مسئولان که این پدیده را امری جدید نمی‌دانند و مدعی‌اند که از قبل هم وجود داشته است گفت: این اظهارات تنها توجیه وضع موجود است و اگر هم درگذشته قلم گوسفند در بازار موجود بود محدود به قشر خاصی بود و گروه قلیلی از مردم خواستار آن بودند که آن هم به صورت فروش گسترده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نبود و تنها در مواردی در برخی از قصابی‌ها پیدا می‌شد اما با گوشت کیلویی ۲۰۰ هزار تومان مسلم است که اقشار زیادی از جامعه توان خرید آن را ندارند و اقدام به حذف این گروه از سبد غذایی خود می‌کنند. مناقبی بیان کرد: متأسفانه اظهارات برخی مسئولان ذی ربط به نحوی است که انگار به مغازه برای خرید مراجعه نکرده‌اند که خبر از قیمت‌ها ندارند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از روزنامه آرمان ملی،   زندگی در شرایط فعلی سخت است و از لحاظ اقتصادی مردم از ناعلاجی و برای آنکه شرمنده خانواده خود نشوند مجبور به تامین دیگر محصولات گوشت مانند استخوان گوساله یا مرغ می‌شوند این مساله تلنگری برای مسئولان است که هرچه زودتر به فکر کاهش مشکلات معیشتی مردم باشند. این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: درست گفته‌اند که سیر از حال گشنه خبر ندارد و اگر برخی چنین صحبت‌هایی می‌کنند قطعا سیر هستند بنابراین باید فکری برای مشکلات شود.

مناقبی اظهار کرد: تازمانی که با قیمت‌های دستوری بخواهیم کار را مدیریت کنیم اوضاع همینگونه خواهد بود لذا عرضه و تقاضا باید تنظیم‌گر بازار باشد نه ستاد حمایت از مصرف کننده که البته کار مفیدش می‌تواند نظارت صحیح باشد نه آنکه زنجیره تولید و مصرف کشور به دست این سازمان یا آن سازمان باشد بنابراین تامین مایحتاج مردم باید در رقابت عرضه و تقاضا تعیین شود و مسئولان باید قوانینی تهیه کنند که خود مجری آن نباشند.

استخوان فروشی پدیده جدیدی نیست!

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در این باره گفت: استخوان فروشی پدیده جدیدی نیست و پیش از این نیز وجود داشته و اکنون شکل عرضه بهداشتی‌ آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیشتر شده است و براساس تعاریف سازمان دامپزشکی کشور که مبنای آن قوانین سازمان بهداشت جهانی دام است همه بخش‌های قابل مصرف یک دام از جمله استخوان همانند گوشت است و می‌تواند مورد مصرف مردم قرار گیرد و طبق قوانین سازمان دامپزشکی اگر در بازار تقاضا برای مصرف نوع خاصی از گوشت قرمز یا سفید وجود داشته باشد و شرایط بهداشتی و سلامت آن حفظ شود، بسته‌بندی و عرضه آن مشکلی ندارد.

به گفته او مصرف آلایش دامی از جمله استخوان در کشور از گذشته به شکل فله انجام می‌شده است و مصرف استخوان در پخت غذای ایران امری متداول است که از پرمصرف‌ترین آنها می‌توان به استفاده قلم در تهیه سوپ یا استفاده از دنده گوسفندی در پخت قرمه سبزی اشاره کرد و عرضه استخوان گوسفندی یا گاوی در فروشگاه‌ها به شکل بسته‌بندی و با مجوز دامپزشکی می‌تواند به معنی حرکت به سمت عرضه بیشتر بهداشتی آلایش دامی از جمله استخوان باشد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....