تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 آبان 1400 - 22:04
کد خبر : 65011

از تولد تا مرگ یک رویای بورسی

از تولد تا مرگ یک رویای بورسی

سال ۹۹ را شاید بتوان عجیب‌ترین سال تاریخ بورس قلمداد کرد. سالی که شادی کوتاه و اندوهی طولانی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد. در این سال با دعوت دولت و سایر مسئولان مملکتی، تعداد زیادی از عموم مردم بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند. اتفاقی که می‌توانست یک رویای قدیمی را محقق کند. رویایی که از دیرباز

سال ۹۹ را شاید بتوان عجیب‌ترین سال تاریخ بورس قلمداد کرد. سالی که شادی کوتاه و اندوهی طولانی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد.

در این سال با دعوت دولت و سایر مسئولان مملکتی، تعداد زیادی از عموم مردم بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند. اتفاقی که می‌توانست یک رویای قدیمی را محقق کند. رویایی که از دیرباز قصد داشت اقتصاد کشور را با تغییرات جدی و مثبت همراه کند.

هرچند که نباید از این مساله غافل شد که نباید افرادی که با بازار سرمایه آشنایی نداشتند را به صورت مستقیم به این بازار دعوت کرد و نیاز بود که سرمایه این افراد به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری شود.

در سال گذشته و با حضور جمعیت بالایی از مردم در بازار سرمایه، حجم عظیمی از نقدینگی کشور وارد بورس شد و پتانسیلی را ایجاد کرد که می‌شد از آن برای پیش‌برد رشد واقعی اقتصاد استفاده کرد.

اقتصاد ایران از سال‌های دور به صورت بانک‌محور هدایت می‌شود که همین عامل را متهم ردیف اول وضعیت نابسامان کنونی می‌دانند. حضور گسترده مردم در بورس و حجم سرمایه‌ای که وارد شده بود می‌توانست ورق را به سمت اقتصاد بورس‌محور برگرداند و این بازار را محلی برای تامین مالی شرکت‌های تولیدی و خدماتی مهم کشور کند.

این بازار می‌توانست از کوچ سرمایه به بازارهای موازی مانند دلار و طلا و مسکن که باعث افزایش شدید تورم می‌شوند، جلوگیری کند و با عمق دادن به بازار سرمایه به هرچه پویاتر شدن آن و رشد اقتصاد کشور کمک کند.

اعتمادی که در بازار سهام به باد رفت

خالص ورود پول‌های حقیقی به بورس از ابتدای سال ۹۹ تا آبان ۱۴۰۰
88544150 4bf3 4866 a88e b5121dce67d2 WedOct272021 اقتصاددان نوشته

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ، از همان ابتدای سال، حجم عظیمی از سرمایه‌های افراد حقیقی به سمت بورس سرازیر شد به آن امید که علاوه بر کسب سود، به اقتصاد کشور نیز کمک کنند. اما دیری نگذشت که تمامی آن رویاهای زیبا به کابوسی ترسناک تبدیل شد. دولت که با آغوش باز از حضور مردم در بورس استقبال کرده بود، پس از رسیدن به اهداف جبران کسری بودجه خود، سهامداران زیان دیده را تنها گذاشت.

در صد روز کاری ابتدایی سال ۹۹ بالغ بر ۱۲۱ هزار میلیارد تومان (همت) سرمایه افراد حقیقی و‌ارد بازار شد. سرمایه‌ای که دولت می‌توانست با صیانت از آن اتفاقات مثبتی را رقم بزند؛ اما کم‌کم و پس از شروع ریزش بورس، ذره‌ذره این سرمایه‌ها فرار را به قرار ترجیح دادند.

اگر به برآیند کلی ورود و خروج سرمایه افراد حقیقی از ابتدای سال ۹۹ نگاهی بیاندازیم، از آن همه سرمایه‌ای که بورس وارد شده بود، تنها ۱۸ همت باقی مانده و این درحالی است که از شروع به کار دولت جدید، یعنی نزدیک به ۵۴ روز کاری گذشته، بیش از ۱۸ همت سرمایه افراد حقیقی از بازار خارج شده است.

این اتفاق بدین معناست که اگر در مدت زمان کوتاهی، تصمیم درستی در قبال بهبود شرایط بازار سرمایه اتخاذ نشود، به احتمال زیاد طی دو ماه کاری آینده، تمامی افرادی که از ابتدای سال ۹۹ وارد بورس شده بودند، با بی‌اعتمادی کامل این بازار را ترک خواهند کرد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....