از بانک ملی ایران تا ناترازی بانکها؟!؟
دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و متخصص امور برنامه و بودجه کشور و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : سی چهل سال پیش وقتی به بهشت زهرا (س) میرفتیم برای زیارت اهل قبور؛ میدیدم که روی بعضی از سنگ قبرها نوشته مرحوم فلانی… : ” کارمند عالی رتبه بانک ملی ایران”.
دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و متخصص امور برنامه و بودجه کشور و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :
سی چهل سال پیش وقتی به بهشت زهرا (س) میرفتیم برای زیارت اهل قبور؛ میدیدم که روی بعضی از سنگ قبرها نوشته مرحوم فلانی… :
” کارمند عالی رتبه بانک ملی ایران”.
برایم خیلی جالب و مهم بود که مگر بانک ملی چیست یا کجاست یا چه ماهیت و شخصیتی دارد که حتی مردگان هم به آن می نازند؟!؟
و سوال اینجاست که چرا الان روی سنگ قبر هیچ کارمند بانکی نمینویسند : کارمند عالی رتبه بانک فلان؟!؟
هویت و برندینگ و جایگاه سازمانها در گذشته از جمله بانک ملی ایران قطعا برمیگردد به مدیران و اداره کنندگان آن که انسانهایی فرهیخته ؛ کاردرست و صد البته کاربلد بوده اند. مدیرانی که علاوه بر شایستگی فنی حرفه ای ؛ کارکنان و مشتریان خود را به چشم سرمایه ای ارزشمند مینگریستند . از کارکنان شرکت اپل سوال کرده اند که چرا دوست دارید در اپل کار کنید؟ و آنها در جواب گفته اند که چون : اپل ما را آدم حساب میکند. از کارکنان شرکت گوگل سوال کرده اند که چرا دوست دارید در گوگل کار کنید؟ و آنها در جواب گفته اند که چون : در گوگل؛ توانمندیهای فردی و افکار نو خریدار دارد. ما از آن بانک ملی ایران و آن بانک صادرات ایران و… با آن پیشینه خوش آب و رنگ و قابل احترام ؛ در اثر سوء مدیریتها ؛ تحمیل مدیران سفارشی؛ بانکداری دستوری و سلیقه ای و… امروز به ناترازی بانکها رسیده ایم که بجای خلق ارزش افزوده و تأمین رفاه برای عموم جامعه و اقتصاد کشور و سرآمدی در بانکداری بین المللی و رقابت پذیری مبتنی بر عقلانیت و حرفه ای گرایی ؛ بانکها تبدیل به یکی از عوامل مهم ناکارآمدی نظام اداری و سیستم حکمرانی مطلوب ما شده اند. بدیهی است باید به سرعت ؛ پخمگان و نخاله های ریز و درشت ناتوان و بی خاصیت و بی کفایت لانه کرده در جای جای سیستم بانکی کشور را بدور ریخته و به آشفته بازار ناترازی بانکها پایان دهیم. ما اغلب برای فرار از ناکارآمدی؛ اسم و شکل کلمات را عوض میکنیم و یا آدرس غلط میدهیم و بازی با کلمات میکنیم تا بلکه زمانی برای فرار از زیر بار مسئولیت بخریم. مثلا به آدم فقیر و محروم جامعه میگوییم اقشار آسیب پذیر و بجای ناکارآمدی و بیکفایتی مدیران بانکها و زیان ده بودن آنها میگوییم ناترازی؟!؟ در سال ۱۴۰۳ و با تشکیل مجلس جدید دوره دوازدهم میبایست به سرعت و با قاطعیت وضعیت بانکها را ساماندهی کرد تا لااقل یکی از حلقه های زنجیره ناکارآمدی نظام اداری ایران درست شود.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع
برچسب ها :بانک ملی ایران ، دکتر حسن خسروی ، ناترازی بانکها
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰