تاریخ انتشار : جمعه 13 خرداد 1401 - 18:02
کد خبر : 89824

ارتباط مدیرعامل بانک اقتصادنوین با هلدینگ خلیج فارس؟

ارتباط مدیرعامل بانک اقتصادنوین با هلدینگ خلیج فارس؟

بر اساس استانداردهای بانکداری و مقررات بانک مرکزی در خصوص ذینفع واحد هیچ بانکی نباید بیشتر از ۲۰ درصد سرمایه پایه خود به یک ذینفع واحد تسهیلات و تعهدات اعطا کند. همچنین بانک نباید با ریسک تمرکز تسهیلات و تعهدات خود را به بک شرکت یا ذینفع خاص اختصاص دهد. اقتصاددان: با این حال #علیرضابلگوری

بر اساس استانداردهای بانکداری و مقررات بانک مرکزی در خصوص ذینفع واحد هیچ بانکی نباید بیشتر از ۲۰ درصد سرمایه پایه خود به یک ذینفع واحد تسهیلات و تعهدات اعطا کند. همچنین بانک نباید با ریسک تمرکز تسهیلات و تعهدات خود را به بک شرکت یا ذینفع خاص اختصاص دهد.

اقتصاددان: با این حال #علیرضابلگوری #مدیرعامل #بانکاقتصادنوین در اقدامی مافوق عقل با #نقض_قانون و نقض صریح بخشنامه ها و مقررات بانک مرکزی اقدام به پرداخت تسهیلات به شرکت‌های گروه هلدینگ خلیج فارس به میزان حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان نموده است.

اما زمانی عمق این فاجعه بیشتر مشخص می شود که بدانیم بانک اقتصاد نوین تنها مجاز به پرداخت تسهیلات به میزان حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به آن هلدینگ است و اختصاص ۱۰ درصد منابع بانک یک تخلف صریح از قوانین است که هزاران ذینفع و اقتصاد کشور را با مخاطره روبرو می سازد. اگرچه توجیه این امر‌ حمایت از تولید است اما ریسک نظام پولی و مالی بی سابقه ای را به کشور تحمیل می کند که اثرات آن بسیار خطرناک است.

علیرضا بلگوری و #نیمامحمدی بعنوان معاون اعتبارات و بین الملل او با نفوذ در هیات مدیره‌ در اقدامی بی سابقه که بنظر می رسد تا کنون مشابه این حجم #تخلفدرشبکهبانکی کشور سابقه نداشته است بیش از «۱۴ هزار میلیارد تومان» بیش از حد مقرر بانک مرکزی اقدام به پرداخت تسهیلات به هلدینگ خلیج فارس نموده است. البته این موضوع تنها یک مورد از چندین تخلفات نامبردگان در پرداخت تسهیلات به آن هلدینگ بوده و در صورت نیاز سایر ابعاد تخلفاتش در پرداخت تسهیلات به هلدینگ اعلام خواهد شد.

در هر صورت به نظر می رسد این تخلفات عادی نبوده و لازم است نهادهای نظارتی هر چه سریعتر با بررسی دقیق موضوع روشن نمایند که آیا شایعات مربوط به پشت پرده این موضوع که حاکی از ریشه این تخلفات در شرکت تراستی بانک اقتصادنوین دارد صحت دارد؟

چرا که #هلدینگخلیجفارس با صادرات ۵ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۰ مشتری بسیار جذابی برای شرکت های تراستی می باشد.

علیرضا #بلگوری بعد از ۴ سال مدیرعاملی در آن بانک همچنان با برقراری روابط خاص و پشت پرده به دنبال ابقای خود در آن بانک می باشد و بیش از یکسال از مجمع فوق العاده گذشته ‌و او و داردسته اش با لابی با نهاد امنیتی سپاه و شگردهای سهامداری سعی در‌ ماندن و ادامه رفتار منافس قانون به نفع افراد و نهادهای حامی خود هستند. این ارتباط حتی تا عالی ترین سطح دولت آقای رییسی هم گسترش یافته و #محمد_مخبر معاون اول دولت هم برای حفظ ایشان اقدام می کند و در‌ عوض برای وابستگان و ستاد اجرایی فرمان امام اعتبار می گیرد.

قدر مسلم نهادهای نظارتی می بایست به منظور صیانت از حقوق مشتریان، سپرده گذاران و سهامداران هر چه سریعتر عملکرد شرکت تراستی و مخفی آن بانک را مورد بررسی قرار دهد چرا که ممکن است در آینده نزدیک شرکت تراستی بقای بانک را به خطر اندازد و با عملکرد خود منجر به ایجاد بحران بزرگی در بانک اقتصادنوین شود که بالتبع هزینه و تبعات اجتماعی و سیاسی بالایی برای کشور خواهد داشت.
حال باید به فکر حفظ منافع ملی بود. زمانی که فساد گسترده رو شد صدور بیانیه و ادعای مبارزه به چه کار می‌آید.

پاین چندمین هشداریست که به نهادهای نظارتی و بانک مرکزی در خصوص این بانک و تخلفات مدیران آن داده میشود و تا کنون واکنش آقایان تقریبا هیچ بوده است. امیدواریم تا خواب غفلت نهادهای ناظر #متروپل، در نهادهای ناظر بانکی و خصوصا بانک مرکزی تسری نیابد و هشدار رسانه های مستقل و دلسوز برای تغییر به نفع مردم مورد توجه قرار بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....