تاریخ انتشار : جمعه 13 اسفند 1400 - 12:43
کد خبر : 79982

ارابه فلاکت اقتصادی روسیه، توسعه بر مدار معکوس

ارابه فلاکت اقتصادی روسیه، توسعه بر مدار معکوس

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: ادبیات تحقیقی تحریم اقتصادی از یکسال پیش تاکنون دچار تحولی شگرف شده است، به این نتیجه رسیدم که نه تنها آنها به یک ابزار کلیدی سیاست خارجی تبدیل شده‌اند، بلکه استفاده از آنها مطمئناً افزایش می‌یابد. با این حال، محققانی که این

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:
ادبیات تحقیقی تحریم اقتصادی از یکسال پیش تاکنون دچار تحولی شگرف شده است، به این نتیجه رسیدم که نه تنها آنها به یک ابزار کلیدی سیاست خارجی تبدیل شده‌اند، بلکه استفاده از آنها مطمئناً افزایش می‌یابد. با این حال، محققانی که این موضوع را دنبال می‌کنند، از وقایع هفته گذشته حیرت زده شده‌اند. در جبهه مالی و همچنین نظامی. قدرت تحریم‌های اروپا، آمریکا و متحدانشان علیه روسیه، و اتحادی که این متحدان نشان داده‌اند، ننها چیزی است که قابل مشاهده است. اروپا به‌ویژه در واکنش به تجاوزات آقای پوتین نسبت به ماجراجویی‌های گذشته خرس روسی، مانند الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴، مهربانی نشان داده است.

محرک کلی تحریم ها که دسترسی روسیه به سیستم مالی جهانی را خفه می کند کمتر شگفت آور بوده است. این رویکردی است که پس از حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱، زمانی که آمریکا دنبال پول تروریست‌ها رفت؛ شروع به کار کرد و از آن زمان به بعد بهبود یافته است. روسیه با مسدود کردن دسترسی‌اش به شریان‌های مالی اصلی جهان، به یک کشور منفور اقتصادی تبدیل خواهد شد.

روسیه به اقتصاد «قلعه‌ای» افتخار می‌کرد که ظاهراً در هشت سال گذشته در واکنش به تحریم‌های پس از کریمه ساخته بود تا خود را از حملات اقتصادی آینده مصون نگه دارد. اما کارشناسان بر این باور هستند که اقتصاد روسیه امروز بیش از یک دهه قبل به غرب متکی است و آن قلعه مالی.
این روزها به همان اندازه که جنگ توسط گلوله و بمب هدایت می شود؛ نقل و انتقالات بانکی آن را شکل می دهد؛ ژئو پولیتیک اقتصادی درباره سوئیفت، سیستم پیام رسانی جهانی برای پرداخت های بانکی در روسیه هشدار می دهد. از طرفی در هفته گذشته بنرها و پلاکاردهای معترضان در شهرهای سراسر اروپا و سایر نقاط جهان این مساله را ترویج کرده است حتی افراد بی سواد که هیچ مهارت مالی ندارند؛ می دانند که سوئیفت و ممنوعیت بانک‌های روسی از این شبکه، دست ولادیمیر پوتین را برای جهان گشایی خواهد بست.

باید بدانیم تحریم ها به تنهایی قادر به اجرای توازن اقتصادی و سیاسی در جهان نیست. حتی حمله مالی سهمگین غرب به بانک مرکزی روسیه نمی تواند تضمین کننده اجرای تصمیمات اقتصادی تحدیدی در مقوله تحریم باشد. اما نقطه تمرکز تحلیل بر این واقعیت استوار است که اقتصاد روسیه در حال چرخش است و انزوای اقتصادی آن در حال عمیق‌تر شدن است. و اعتصاب های سراسری نمی‌تواند بدون آسیب‌های جانبی انجام شود: هزینه‌های کمرشکن بانک‌ها و تورم شدید، که توسط یک اقتصاددان با استفاده از داده‌های بلادرنگ سالانه ۷۰ درصد تخمین زده می‌شود، به مردم عادی روسیه آسیب می‌زند.
شرکت هایی همچون اپل، نایک، هالیوود و تعدادی دیگر با تحریم روسیه، خشم خود را ابراز می کنند و با وجودی که از شهرت خود نزد مصرف کنندگان در داخل کشور روسیه محافظت می کنند، آنها را از دسترسی به کالاهای غربی محروم می کنند.

بنابراین تحریم اقتصادی نه تنها به یک ابزار کلیدی سیاست خارجی تبدیل شده‌است، بلکه استفاده از این اهرم مطمئناً در روسیه افزایش می‌یابد و جنگ در جبهه مالی و نظامی به طور همزمان بر علیه پوتین ادامه خواهد یافت . قدرت تحریم‌های اروپا، آمریکا و متحدانشان علیه روسیه، و اتحادی که این متحدان نشان داده‌اند، چیزی است که باید به آن توجه کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....