تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1402 - 15:53
کد خبر : 151468

احتمال افزایش صددرصدی تعرفه اینترنت

احتمال افزایش صددرصدی تعرفه اینترنت

اپراتورهای اینترنت همراه و ثابت با ارسال نامه‌ای از رییس‌جمهوری خواستند تا تعرفه بسته‌های اینترنت همراه بالاتر از دو گیگابایت، ۱۰۰ درصد افزایش یابد. آنها با گلایه از عدم افزایش تعرفه اینترنت طی ۵ سال گذشته، خواهان تغییر تعرفه‌ها شدند. اپراتورها با بیان اینکه نسبت تعرفه اینترنت به قدرت خرید در کشورهای پیرامون، چندین برابر

اپراتورهای اینترنت همراه و ثابت با ارسال نامه‌ای از رییس‌جمهوری خواستند تا تعرفه بسته‌های اینترنت همراه بالاتر از دو گیگابایت، ۱۰۰ درصد افزایش یابد. آنها با گلایه از عدم افزایش تعرفه اینترنت طی ۵ سال گذشته، خواهان تغییر تعرفه‌ها شدند. اپراتورها با بیان اینکه نسبت تعرفه اینترنت به قدرت خرید در کشورهای پیرامون، چندین برابر در ایران است، به‌طور رسمی از رییس‌جمهوری خواستند تا تعرفه بسته‌های دیتا افزایش یابد. به گفته اپراتورها، نیمی از مردم شامل اقشار کم‌برخوردار، ماهانه مصرفی کمتر از دو گیگابایت در ماه برای خدمات دیتای همراه دارند. آنها همچنین به رییس‌جمهوری اعلام کرده‌اند در صورت موافقت با افزایش تعرفه، برای حمایت از اقشار کم‌برخوردار امکان ارائه بسته‌های رایگان و ارزان‌قیمت برای این قشر از کاربران با هماهنگی و مدیریت دولت فراهم است. آنها با تاکید بر اینکه عمده درآمد اپراتور از مشترکین پرمصرف است، اعتقاد دارند این افراد هیچ‌گونه حساسیتی درخصوص افزایش تعرفه آن هم به میزان حتی دوبرابری ندارند و پرداخت یارانه به این بخش از محل درآمدهای اپراتور یا دولت هیچ ضرورتی ندارد.
در این نامه آمده است که صنعت ارتباطات و اپراتورها از نظر مالی به هیچ وجه وضعیت مناسبی ندارند: «اسامی تعدادی از اپراتورها در فهرست بدهکاران بانکی قرار گرفته که نشان‌دهنده ضررده بودن این صنعت است، لذا در صورت تداوم رویه تثبیت قیمت خدمات در این بخش ورشکستگی این صنعت در آینده کوتاه حتمی است. در این راستا عاجزانه از حضرتعالی که سابقه طولانی در فعالسازی صنایع ورشکسته و راه اندازی چرخ اقتصاد را دارید، استدعا داریم با توجه به موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش تعرفه دستور عاجل مبنی بر افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه خدمت داده تلفن همراه که طی مراحل متعدد به تایید مراجع مختلف نیز رسیده است و ایضا اصلاح فوری نظام تعرفه‌گذاری در این حوزه جهت جلوگیری از ورشکستگی اپراتورهای ارتباطی را صادر فرمایند.»
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ،  اپراتورها اعتقاد دارند به‌رغم افزایش شدید هزینه‌های ناظر به ارائه خدمات ارتباطی، ناشی از افزایش شدید نرخ ارز و تورم بسیار بالا و با توجه به اینکه عمده هزینه‌های آنها ارزی است، تثبیت تعرفه خدمات اپراتورها طی ۵ سال گذشته منجر به کاهش شدید قدرت سرمایه‌گذاری اپراتورها و مانع توسعه تکنولوژی‌های جدید ارتباطی اعم از ثابت و موبایل شده است؛ اتفاقی که به باور آنها افت کیفیت شبکه در سال‌های اخیر را به همراه داشته است، چراکه امکان سرمایه‌گذاری کاهش یافته است: «از نتایج عدم توانایی اپراتورها برای توسعه شبکه به صورت مناسب و همگام با رشد تقاضای مصرف اینترنت خصوصا اقبال عمومی به استفاده از خدمات دیجیتال نظیر آموزش مجاری با اقتصاد دیجیتال در دوره کرونا و پس از آن به عدم تناسب توسعه زیرساخت ارتباطی که برای پشتیبانی از اقتصاد دیجیتال ضروری است، می‌توان اشاره کرد. این عدم تناسب در تقاضای ظرفیت شبکه و عدم توسعه شبکه باعث می‌شود تا کسب‌وکارهای مرتبط قادر به توسعه بازار خود نباشید و در نتیجه تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی از جمله فرار نخبگان و افزایش بیکاری را به همراه دارد.» در پای این نامه اسم اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، شاتل، مخابرات، آسیاتک، های‌وب، رایتل و مبین‌‌نت دیده می‌شود.

تبعات افزایش تعرفه اینترنت در کنار فیلترینگ

این افزایش تعرفه که به گفته اپراتورها برای جبران هزینه‌های توسعه‌ای انجام می‌شود با واکنش‌های متفاوتی از سوی کاربران و فعالان فضای مجازی مواجه شده است. در این میان برخی کارشناسان معتقدند افزایش تعرفه اینترنت در کنار فیلترینگ، می‌تواند دسترسی کاربران به فضای مجازی را محدود کند. این امر به ویژه برای اقشار کم‌درآمد جامعه که از اینترنت برای آموزش، کسب‌و‌کار و امور روزمره خود استفاده می‌کنند، می‌تواند تبعات منفی داشته باشد. به عنوان مثال کسب‌و‌کارهای آنلاین برای ارائه خدمات خود به اینترنت نیاز دارند. افزایش تعرفه اینترنت می‌تواند هزینه‌های این کسب‌وکارها را افزایش و در نتیجه کیفیت خدمات آنها را کاهش دهد. همچنین افزایش تعرفه اینترنت می‌تواند رقابت در بازار اینترنت را تضعیف کند که این امر منجر به کاهش کیفیت خدمات و افزایش قیمت‌ها در این بازار می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد دولت و اپراتورهای اینترنت باید برای کاهش تبعات راهکارهای بهتری را اتخاذ کنند. به عنوان مثال دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات مالی یا حمایت‌های قانونی، هزینه‌های توسعه‌ای اپراتورها را کاهش دهد.

تعرفه اینترنت در عمل افزایش داشته است

کیوان نقره‌کار کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات درخصوص افزایش تعرفه اینترنت گفت: یک بعد این داستان از لحاظ اینکه اپراتورها معتقدند که چندین سال است که قیمت را افزایش نداده‌اند، واقعی باشد. شاید از این لحاظ واقعی است که از لحاظ دستورالعملی این اتفاق رخ نداده، ولی به عنوان کاربر فضای مجازی مدام شاهد افزایش قیمت‌ها و کاهش کیفیت‌ها هستیم. بنابراین اگر بخواهیم به صورت دستورالعملی به این قضیه نگاه کنیم، تا به امروز افزایشی اتفاق نیفتاده، اما اگر بخواهیم در عمل آن را بررسی کنیم درخواهیم یافت که قیمت اینترنت امسال نسبت به سال گذشته متفاوت است.
او در ادامه گفت: نکته بعدی این است که آیا اپراتورها می‌توانند به صورت مستقیم به رییس‌جمهوری نامه بزنند؟ آیا نباید از طریق مراجع این حوزه این داستان را پیگیری کنند؟ اگر تعداد زیادی دستگاه‌های مختلف دولتی و حاکمیتی داریم پس چرا خلاف آنچه که است عمل می‌کنند. اگر وزارتخانه نمی‌تواند فعالیت یا حمایتی را انجام دهد می‌تواند آن قسمت جمع شود و به بخش‌های دیگری بپردازد. این کارشناس در ادامه افزود: نکته سوم که حائز اهمیت است این است که کیفیت اینترنت مدام کاهش پیدا می‌کند که دلایل مختلفی هم دارد. تحریم‌ها، نبودن سخت‌افزارهای مناسب، امنیت سایبری و استفاده از فیلترشکن‌ها که بار زیادی را روی شبکه مستهلکی می‌آورد که باعث کاهش کیفیت اینترنت می‌شود. آیا صرفا نباید ابتدا به این فکر کرد که در ازای گران کردن اینترنت، کیفیت و سرعت اینترنت را بالاتر برد؟ نقره‌‌کار گفت: نکته بعدی این است که گفته‌شده تعرفه بسته‌های اینترنت همراه بالاتر از دو گیگابایت افزایش پیدا می‌کند. این مساله هم جای بحث دارد به این علت که آنچه به عنوان حداقل‌ها در نظر گرفته شده با واقعیت متناسب نیست. اگر اینترنت همراه با وجود فیلترشکن‌ها یک روز روشن باشد، بیشتر از دو گیگابایت در روز مصرف می‌کند که این اصلا منطقی نیست. بنابراین به نظر می‌رسد در این مدت از لحاظ دستوری قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده، ولی از لحاظ کاربر به نظر می‌آید که روز به روز هزینه‌ بالاتری را پرداخت می‌کند. چقدر خوب است که اپراتور‌ها به کاربران خود بفهمانند که هزینه بالاتر نرفته و بعد در یک نامه‌ای در این سطح تصمیم بگیرند که هزینه‌ها را افزایش دهند.

اپراتورها به دنبال تامین خرج و مخارج خود هستند

این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: افزایش کیفیت اینترنت به موارد مختلفی بستگی دارد. از دستگاه‌ها و تجهیزات سخت‌افزاری گرفته تا نرم‌افزارهایی که ممکن است به روز نباشند؛ به این لحاظ که نیروی انسانی متخصص ما در حال مهاجرت است. به دلیل وجود تحریم‌ها به دانش روز دسترسی نداریم. استفاده از فیلترشکن یک بار عظیمی را روی اینترنت ما می‌گذارد و تمام این موارد باعث ضعیف شدن کیفیت اینترنت می‌شود. بنابراین با توجه به احتمال افزایش تعرفه اینترنت که هنوز نمی‌‌دانیم چقدر از آن را می‌خواهند صرف توسعه و افزایش کیفیت اینترنت درنظر بگیرند که بعید است و بیشتر به دنبال تامین خرج و مخارج خود هستند. بنابراین چشممان آب نمی‌خورد که کیفیت از آنچه که است بهتر شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....