تاریخ انتشار : یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 - 15:54
کد خبر : 8609

اتفاقات عجیب و غریب در بورس ایران و خواب خرگوشی بعضی‌ها

اتفاقات عجیب و غریب در بورس ایران و خواب خرگوشی بعضی‌ها

بورس ایران بهترین بورس جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی شد. آن‌چه عیان است، چه حاجت به بیان است! شاخص کل از دی ۹۷ با بیش از ۱۲۰درصد رشد دیروز به عدد ۳۶۷ هزار واحد رسید که رشد خیره کننده ای را در ۵۵ سال اخیر نشان می دهد. اگر در دی ماه ۹۷، روزانه حدود۱۰۰

بورس ایران بهترین بورس جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی شد. آن‌چه عیان است، چه حاجت به بیان است! شاخص کل از دی ۹۷ با بیش از ۱۲۰درصد رشد دیروز به عدد ۳۶۷ هزار واحد رسید که رشد خیره کننده ای را در ۵۵ سال اخیر نشان می دهد.

اگر در دی ماه ۹۷، روزانه حدود۱۰۰ میلیارد تومان سهام توسط اهالی بازار سرمایه ایران، مورد داد و ستد قرار میگرفت، دیروز ۷ دی ماه ۹۸ این رقم به ۴۴۰۰ میلیارد تومان رسید. یعنی میزان خرید و فروش سهام در بورس ایران به نسبت سال ۹۷، ۴۴ برابر افزایش یافته است.

تنها در نیمه اول سال ۹۸، بیش از نیم میلیون نفر از هموطنان، کد بورس گرفتند تا شمار بورس بازان ایرانی، به عدد ۱۲ میلیون نفر برسد. نسبت به جامعه ۸۳ میلیونی ایران، هنوز عدد کمی است و این نشان از عمق کم بازار سرمایه دارد. اما به نظر می رسد که با رکود در بازارهای موازی مثل ارز و سکه و طلا، بزودی شاهد انقلاب بورس ایران باشیم و شمار بورس بازان ایرانی به عدد ۲۰ میلیون نفر برسد.

شاخص کل به سمت ۵۰۰ هزار واحد حرکت می کند و این یک پیام بزرگ دارد: چند برابر شدن قیمت اکثر سهام ظرف چند سال آینده. یعنی صدها درصد سود خالص برای سهامداران صبور که در خواب خرگوشی زمستانی نیستند!

هنوز خیلی ها معتقدند که بازار سرمایه ایران حباب دارد و بزودی سقوط دسته جمعی آغاز می شود! ذهن فریبکار خیلی ها که معمولا کلکسیونی از اطلاعات غلط و تعصبات الکی! است، این اجازه و جسارت را به آن ها نمی دهد که در قرن بیست و یکم، قضاوت های تحلیلی و مستند بر اطلاعات درست را ارائه دهند.

بورس صعودی است و این را هزاران کد بورسی که غیر ایرانی ها در بورس ایران گرفتند و نسبت به خرید و فروش سهام اقدام می‌کنند، به خوبی درک کرده اند. هنوز خیلی از هموطنان در ورود به بورس و آشنایی با بازار سرمایه، بهانه های کودکانه ای می آورند.

مثل اینکه ؛ حوصله ندارم، بلد نیستم، من و چه به بورس! پدرم بورس باز بوده یا عمه ام! ریسک پذیر نیستم و از این داستان هایی که در کوی و برزن می شنویم!

خیلی از هموطنان، حاضر هستند برای یک پیتزای پپرونی بی خاصیت، ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کنند و برای ۳ روز تفلیس گردی در سرمای زمستان، چند میلیون خرج کنند، اما حاضر نمی شوند ۱ میلیون ریال برای خرید سهام سوپر مفت بازار بورس، هزینه کنند! این فرهنگ، بزودی تغییر خواهد کرد.

اما هر روز که شاهد رکورد زنی شاخص کل و گزارش سودآوری شرکت ها در روزگار تحریم و رکود تورمی اقتصاد ایران هستیم،‌ اگر سهامدار نباشیم، باید تماشاگر و شنونده اتفاقات خوب برای بعضی ها باشیم که ذهن فریبکار ما، ما را از آن محروم کرده است.

هجوم ملت برای خرید سهام و نگهداری آن در بازه بلند مدت، حداقل تا سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، نشان می دهد که خیلی‌ها متوجه انقلاب بزرگ بازار سرمایه ایران شده اند و از الان،‌ پرتفو خود را با سهام مفت بازار سرمایه ایران که سهام بنیادی و آینده دار است، تزیین می کنند تا در روز موعود، از سودهای چند صد درصدی، بهره مند شوند.

در همین یک سال اخیر، بسیاری از سهام بین ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد و خیلی ها را به جمع میلیونرهای ایران اضافه کرد. در همین یک سال اخیر، هزاران بورس باز زیر ۳۰سال، شاهد ۱ میلیاردی شدن سبد خود بودند. در حالی که خبری در ارز و سکه و طلا و خودرو و مسکن نبود.

در چند سال آینده، دیگر شاهد سهامی با قیمت ۱۰۰۰ ریال نخواهیم بود. شاخص کل به سمت ۱ میلیون واحد گام بر می‌دارد و با عرضه اولیه های متعدد در بازار که در صدر آن، عرضه اولیه شستا تامین اجتماعی و خصوصی سازی سرخابی های پایتخت است، شاهد رونق دوباره در بازار سرمایه کشورمان خواهیم بود.

فرصت زیادی برای «بز خری» ندارید. سهام مفت،هر روز با افزایش قیمت همراه است و شما باید برای چند برابر شدن سرمایه خود در سالهای اول سده چهاردهم هجری شمسی، باید از امروز پرتفو خوبی طراحی کنید. در خواب خرگوشی نباشید که خیلی زود دیر می شود فرزند . . . فراکابی‌ها را دریابید. چشم بازار به غول سعادت آباد، هفته پیش روشن شد. این خبر مهمی برای اهالی بازار سرمایه مثل اتفاقات در بورس انرژی ایران است.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....