تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 - 23:08
کد خبر : 116013

اتاق را باید همیشه سرزنده و سربلند نگهداریم

اتاق را باید همیشه سرزنده و سربلند نگهداریم

چهل و سومین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران صبح امروز با حضور اعضا برگزار شد. در ابتدای جلسه مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران سالگرد پیروزی انقلاب و مبعث رسول اکرم (ص) را تبریک گفت. او سپس با اشاره به اینکه امروز یک جلسه پیش از جلسه پایانی این دوره هیات نمایندگان اتاق تهران است، گفت:«

چهل و سومین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران صبح امروز با حضور اعضا برگزار شد. در ابتدای جلسه مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران سالگرد پیروزی انقلاب و مبعث رسول اکرم (ص) را تبریک گفت. او سپس با اشاره به اینکه امروز یک جلسه پیش از جلسه پایانی این دوره هیات نمایندگان اتاق تهران است، گفت:« چهار سال گذشته خیلی زود گذشت ولی سال های بسیار سختی بود و شاید بتوان گفت ما سخت ترین دوران اقتصادی را بعد از جنگ در این چهارسال تجربه کردیم و این سال ها هم برای کشور و هم فعالان اقتصادی شرایط بسیار سخت گذشت؛ دو سال درگیر کرونا بودیم و بعد هم با چالش های اقتصادی متعدد مانند تورم بالا، بی ثباتی نرخ ارز، افزایش تحریم ها، خروج سرمایه و نخبه ها و… رو به رو شدیم و به نوعی می توان گفت همه مشکلات در این چهارسال روی هم جمع شده بود و در این دوران کسب و کارها سختی های زیادی را متحمل شدند و طبیعتا اتاق هم درگیر همین فضا و شرایط اقتصادی ایران بود اما فکر می کنم باوجود فضای نامناسب کسب و کار اتاق تهران تا اندازه ای توانست رسالت خود را انجام دهد. شواهد، اعداد و رقم و آمارها نشان می دهد که فارغ از اینکه دولت ها از چه جناج سیاسی بودند ولی ما به موقع هشدارهای لازم را در مورد مسائل اقتصادی دادیم و تا آن جایی که توان اتاق بود و توانستیم از منافع بخش خصوصی سعی کردیم دفاع کنیم و مشکلات را با مسئولان در میان بگذاریم و تلاش کردیم راهی برای حل آن ها پیدا کنیم.»

به گزارش اقتصاددان به نقل از اتاق بازرگانی تهران، مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در ادامه به چند اقدام تاسیسی که در طول دو دوره گذشته در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، به خصوص ۴ سال گذشته، صورت گرفته اشاره کرد و گفت:«

۱-سال ۱۳۹۴ وقتی انتخابات برگزار شد و ما به عنوان اعضا هیات نمایندگان و هیات رئیسه جدید کار را شروع کردیم اتاق تهران ۱۴ هزار عضو داشت و امروز تعداد اعضا اتاق به نزدیک ۳۰ هزار نفر رسیده است. چه اتفاقی افتاد؟ در عین حال که ما می دانیم این ۸ سال دوران سخت اقتصادی ایران بود و کسب و کارها دچار مشکل بودند، اما با افزایش چشم گیر اعضا رو به رو شدیم. چرا ما توانستیم این تعداد عضو جدید در اتاق تهران جذب کنیم؟ اگر شما کارنامه ۳۲ اتاق سراسر کشور را بررسی کنید می بینید که چنین اتفاقی در آن ها رخ نداده است. فکر می کنم فعالیت های اتاق در زمینه شفافیت و شفاف سازی، پاسخگو بودن، برقراری ارتباط مناسب با اعضا و تشویق و حمایت از افراد جدید برای عضویت در اتاق؛ تاثیر بسیار زیادی داشته است که ما هم بتوانیم اعضا قبلی خود را حفظ کنیم و هم افراد جدید را طالب عضویت در اتاق تهران کنیم و این سرمایه بسیار بزرگ و ارزشمندی است؛ اگر چه که هنوز با اتاق های پیش رفته دنیا فاصله داریم ولی در هر حال این قدم مثبتی بوده که در این دوره برداشته شده است. البته در هدف گذاری ما قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۵۰ هزار عضو برسیم که نتوانستیم به این برنامه دست پیدا کنیم ولی با رشد چشم گیر عضویت و رسیدن اعضا به حدود ۳۰ هزار نفر، اقدام بزرگی انجام دادیم.

۲- یکی دیگر از اقدامات تاسیسی ما در این دوره راه اندازی و بنیانگذاری خانه تشکل ها و تشکیل ۳۰ تشکل در اتاق تهران بود. اعتقاد ما براین است که هرچقدر بتوانیم نهادهای مدنی و تشکل ها را در کشور تقویت کنیم به توسعه و استقلال بیشتر کشور کمک خواهیم کرد و تشکیل نهادهای مدنی می تواند بسیار موثر باشد، ما با این ایده در اتاق تهران عمل کردیم و خوشبختانه نتایج بسیار خوبی هم گرفتیم و امروز سربلند هستیم که ۳۰ تشکل در اتاق تهران و اتاق استانی تشکیل شده است.

۳- تاسیس و راه اندازی مدرسه کسب و کار اقدام مهم دیگری بوده که در این دوره محقق شده است. یکی از آرزوهای دیرینه اتاق این بود که موسسه ای شبیه مدرسه کسب و کار داشته باشد؛ ما قبل از انقلاب مدرسه مدیریت داشتیم که در منطقه پل مدیریت قرار داشت و به دلایلی بعد از انقلاب منحل شد و جای خودش را به دانشگاه امام صادق (ع) داد. خوشبختانه سه سال پیش توانستیم مدرسه کسب و کار را ایجاد کنیم و برای اولین بار دوره NBA نسل چهارم را آموزش دادیم و مدیران خوبی در این مدرسه پرورش پیدا کرده اند. البته ما در شروع کار قرار دادیم و حتما درسال های آینده این مدرسه با موفقیت بیشتری کار می کند ولی این چند دوره ای که تاکنون در مدرسه کسب و کار برگزار شده، موفق بوده است.

۴- بخش و دفتر آموزش در اتاق تهران پیش از این وجود داشت ولی ما یک مرکز آموزش مستقیم ایجاد کردیم و جایگاه دفتر آموزش را ارتقاء دادیم. خیلی وقت ها این موضوع مطرح می شود که آموزش سود ده نیست ولی مرکز آموزش اتاق تهران توانسته با برگزاری دوره های مهارتی و آموزشی به سود دهی برسد. امسال بیش از ۱۶۰ دوره آموزشی در این مرکز برگزار شده است و نه تنها کمک مالی از اتاق تهران نگرفت بلکه خودش توانست سرمایه خوبی برای ادامه مسیر انباشته کند.

۵- راه اندازی پنجره واحد کسب و کارها اقدام مهمی بود که در این دوره، انجام شد و الگوی بسیار مناسبی شد که در اتاق تهران شکل گرفت و برای کل کشور به یک نمونه موفق بدل شد. پیش از راه اندازی پنجره واحد کسب و کار اگر شرکتی می خواست ثبت شود به طور معمول دو، سه ماه طول می کشید تا کارهایش انجام شود اما با فرآیندی که ایجاد شد و راه اندازی پنجره واحد ثبت شرکت ها به دو، سه روز کاهش پیدا کرده است. این الگو نشان می دهد که بخش خصوصی چقدر می تواند کارا باشد و اگر کارها به بخش خصوصی سپرده شود و از بخش خصوصی مسئولیت بخواهند چقدر می تواند برای توسعه کشور مفید باشد.

۶- بازسازی، احیا و ارائه خدمات درجه یک در بیمارستان بازرگانان موفقیت دیگر اتاق تهران در این دوره هست. احیا دوباره این بیمارستان به عنوان یک الگو و نمونه از مسئولیت اجتماعی اتاق تهران محسوب می شود. درسال ۱۳۹۵ که اتاق تهران مسئولیت اداره بیمارستان را برعهده گرفت تقریبا یک ساختمان مخروبه بود که با حداقل ظرفیت کار می کرد ولی امروز با قاطعیت می توانم بگویم بیمارستان بازرگانان یکی از ۵ بیمارستان برتر کشور و حتی می توانم بگویم برترین بیمارستان کشور قلمداد می شود که از نظر تجهیزات، ارائه خدمات به بیماران و هتلینگ منحصر به فرد است و در یکی از محروم ترین مناطق تهران به بیماران بهترین خدمات را ارائه می دهد. ما در طول سال های گذشته با کمک صنعتگران و بازرگانان و کمک اتاق تهران توانستیم این بیمارستان را احیا کنیم و کاری را انجام دادیم که نمی توان روی آن ارزش گذاشت و کار بسیار موثری در حوزه مسئولیت اجتماعی بوده است.

۷- در طول ۸ سال گذشته بدون وقفه ما دراتاق تهران مجله آینده نگر را منتشر کرده ایم. درهر شماره حداقل نیمی از صفحات مجله به آخرین مباحث اقتصادی که در دنیا مطرح است ، اختصاص داشته و ما با استقبال بسیار خوب مشترکان مجله و اعضا اتاق تهران رو به رو بوده ایم. باید بگویم که گزارش ها، مقالات و به صورت کلی محتوای این مجله هر ماه بیش از یک ماهنامه مطبوعاتی بلکه یک کتاب بوده است و ما در طول این سال ها همیشه تلاش کرده ایم که کیفیت این مجله را حفظ کنیم و به روزترین داده ها را در اختیار مخاطبان مجله، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی قرار دهیم.

۸- یکی دیگر از اقدامات مهم تاسیسی که در این دوره صورت گرفت، بنیانگذاری نشان و تندیس امین الضرب و اهدا نشان و تجلیل از کارآفرینان برتر و فرهنگ کارآفرینی بود. اتاق تهران یک پیشینه ۱۴۰ ساله داشت که کمتر به آن پرداخته شده بود، اینکه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با این سابقه و جایگاه در کجا قرار گرفته است، سوال مهمی بود؟ خوشبختانه در این چند سال تلاش کردیم تمام اسناد و مدارکی را که وجود داشت از تاریخچه اتاق در ۱۴۰ سال گذشته جمع آوری کنیم؛ پیش از این درباره بنیانگذاران اتاق از امین الضرب گرفته تا دیگران حتی یک صفحه اطلاعات مکتوب منظم در سایت ها و… وجود نداشت اما امروز می توانم بگویم ما از تمام کسانی که اتاق را تاسیس کرده اند و در طول این ۱۴۰ سال تاثیرگذار بوده اند؛ سعی کرده ایم سوابق و اسنادی را جمع آوری کنیم و به تاریخچه اتاق بها دهیم. ما تا پایان سال موزه دیجیتال اتاق تهران را راه اندازی خواهیم کرد که در آن اسنادی درباره راه اندازی اتاق، افراد موثر در طول ۱۴۰ سال گذشته، هیات نمایندگان ادوار مختلف اتاق و… به نمایش گذاشته می شود. در کنار جمع آوری اسناد و ارج نهادن به تاریخچه اتاق برای قدردانی از کارآفرینان نشان امین الضرب را طراحی کردیم که هم پاسداشتی داشته باشیم از گذشته گانی که حق به گردن اقتصاد کشور دارند و هم کارآفرینان و صنعتگرانی که باوجود همه چالش ها، خستگی ناپذیر به کار و تلاش ادامه می دهند.»

رئیس اتاق تهران در ادامه گفت:« حتما ضعف هایی در عملکرد اتاق هم وجود داشته است که نمی توان منکر آن شد و نباید بگوییم که اتاق مدینه فاضله بوده است ولی نکته مهم این است که کمتر نهاد و تشکلی در کشور وجود دارد که اعضا آن بعد از مدتی دچار انشعاب و گروه بندی و دسته بندی نشوند اما خوشبختانه ما شاهد این اتفاق در هیات نمایندگان اتاق تهران نبوده ایم و در این دوره همیشه شاهد اتحاد اعضا بوده ایم که این نشانه بلوغ و استعدادی بوده است که در اعضا هیات نمایندگان وجود داشته است و اگر موفقیتی در اتاق تهران بوده که حتما بوده به خاطر تلاش های اعضا هیات نمایندگان ۴۰ نفره ما رخ داده که همه هم دل و هم رنگ توانسته ایم کارها را پیش ببریم.»

مسعود خوانساری همچنین با اشاره به اینکه روز برگزاری انتخابات اتاق تهران از ۱۰ اسفند به ۲۰ اسفند تغییر کرده است، گفت:« نکته مهمی که درباره انتخابات وجود دارد این است که حتما همه دوستان پرشور در انتخابات شرکت و دیگران را هم تشویق کنند که در انتخابات حضور داشته باشند. هرچقدر که انتخابات پرشورتر برگزار شود به نفع اتاق و جایگاه آن و بخش خصوصی است و اعضا نباید اتاق را در این شرایط مهم تنها بگذارند؛ هر گروه و افرادی انتخاب شوند نباید فراموش کنیم که اتاق خانه همه ما و اعضاست و باید همیشه تلاش کنیم که اتاق را سرزنده و سربلند نگهداریم.»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....