تاریخ انتشار : شنبه 2 اسفند 1399 - 15:11
کد خبر : 36230

آیت الله علوی پدر وزیر اطلاعات درگذشت

آیت الله علوی پدر وزیر اطلاعات درگذشت

مرحوم آیه‌الله حاج سید رضی علوی، بعد از فوت پدرش به سال ۱۲۹۹ه‌ش در «لامِرد» معروف ‌به «تراکمه» از توابع استان فارس به دنیا آمد و به نام پدر، «سیّدرضی» نامیده شد. برای تکمیل تحصیلات حوزوی به نجف اشرف مهاجرت کرد و در جوار بارگاه ملکوتی امیرمؤمنان علی علیه‌السلام رحل اقامت افکند و به مدت

مرحوم آیه‌الله حاج سید رضی علوی، بعد از فوت پدرش به سال ۱۲۹۹ه‌ش در «لامِرد» معروف ‌به «تراکمه» از توابع استان فارس به دنیا آمد و به نام پدر، «سیّدرضی» نامیده شد.
برای تکمیل تحصیلات حوزوی به نجف اشرف مهاجرت کرد و در جوار بارگاه ملکوتی امیرمؤمنان علی علیه‌السلام رحل اقامت افکند و به مدت ۲۰سال از محضر مراجع بزرگواری همچون آیات عظام سیّد محسن حکیم، سیّد ابوالقاسم خویی، میرزا باقر زنجانی، شیخ حسین حلّی، سید حسن بجنوردی، و اساتیدی چون شیخ مسلم ملکوتی، سیّد عباس خاتم بهره‌ها برد و از محضر سیّد محمود شاهرودی بزرگ، اجازه اجتهاد گرفت.
هنگام تبعید امام خمینی به عراق، همراه طلاب ایرانی حوزه نجف، به پیشواز امام، در «خان‌النص» کاروانسرای بین نجف وکربلا آمد و به مدت هفت سال در بحث خارج فقه امام خمینی در نجف اشرف شرکت کرد.
در سال ۵۰ هجری شمسی به قم مهاجرت کرد و محضر مراجع بزرگ روزگار آیات عظام گلپایگانی، نجفی مرعشی، میرزا هاشم آملی، وحید خراسانی جزء حلقه یاران مراجع قرار گرفت.
سفرهای تبلیغی فراوانی به کشور کویت داشت. روحانی کاروانهای حج ایرانیان مقیم کویت بود و بیش از سی بار، همشهریانش را در این سفر معنوی همراهی و راهنمایی کرد.
در سالهای ۵۲ و ۵۳ زمانی که در کویت بود برای مردم سیل زده محله «هیکلی» لامِرد کمک جمع آوری و به مدد مردم شتافت.
حضورش در جمع همشهریان تراکمه ای مقیم کویت، آنجا را به محل رفع و رجوع گرفتاری مردم بدل کرد، با پاسخگویی به مسائل شرعی و بیان معارف الهی سطح بینش دینی همشهریان در آن سامان را بالا برد و با استفاده از احساسات پاک مذهبی آنان، مشوّق خیّرین برای بنیان گذاری نهادهای عمومی و خیریه در زادگاهش لامِرد ومناطق اطراف و همچنین در شهر قم شد . مدرسه، درمانگاه وخانه بهداشت، مساجد، حسینیه ها و آب انبار «گویش محلی، برکه»، غسالخانه و… خیریه های فراوانی به اشاره و درخواست وی با کمک خیرین در شهرستان لامِرد ساخته شد، از جمله: بیمارستان ولی عصر(عج) که اخیرا در کنار آن، با کمک خیّر بزرگوار حاج محمود حاج حیدر ساختمان بزرگتر و مجهز ساخته شد و هم اکنون جزء بیمارستانهای مجهز منطقه جنوب کشور است. مسجد جامع لامِرد. حوزه علمیه رضویه لامِرد، گردنه شهید باقری، سالن ترمینال فرودگاه لامِرد از جمله فعالیتهای عمرانی و رفاهی وی برای مردم است. حضور مداوم وی در زادگاهش لامِرد، با توجه به وزنه علمی اش، بیت وی را بدل به مأوای مردم و محل رفع گرفتاری و کمک به فقرا و مستمندان کرد.
موعظه های او در گوش مردم این منطقه جاوانه شد. نصیحتها ی مشفقانه و پدرانه ایشان همیشگی بود مردمی که می دیدند ایشان عامل به گفته های خویش است، سخنانش را به جان ودل می شنیدند.
بعد از نزدیک به یک قرن عمر بابرکت، سرانجام صبح روز پنجشنبه سی ام اسفند ۱۳۹۹ مطابق ششم رجب ۱۴۲۲ (لیله الرغائب) دعوت حق را لبیک گفت و روز جمعه هفتم رجب در قبرستان بزرگ شهر لامِرد (شاه حسن) در کنار اجداد و همچنین نیای بزرگش سید علی بحرینی، آرام گرفت.

 

24 11 اقتصاددان نوشته

 

مراسم بزرگداشت آیت ا…حاج سید رضی علوی، پدر جناب آقای دکتر علوی وزیر اطلاعات با رعایت دستورالعملهای ستاد کرونا برگزار می شود. زمان : سه شنبه ۹۹/۱۲/۵

پیرو اطلاعیه قبلی در خصوص برگزاری مراسم یادبود مرحوم آیت الله حاج سید رضی علوی پدر بزرگوار وزیر اطلاعات،به استحضار می رساند؛علی رغم پیش بینی های اولیه برای برگزاری مراسم مزبور با رعایت شیوه نامه های بهداشتی،لکن به منظور اهمیت سلامتی کلیه ی عزیزان،این مراسم برگزار نخواهد شد.
امید است با ذکر فاتحه و صلوات،موجبات رحمت و غفران الهی برای آن مرحوم فراهم گردد.

 

ع

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....