تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اسفند 1400 - 21:14
کد خبر : 80563

آیا جنگ روسیه تنها عامل صعود طلا است؟

آیا جنگ روسیه تنها عامل صعود طلا است؟

قیمت هر اونس طلای جهانی از ۲۰۰۰ دلار عبور کرده است و حالا در حال حرکت به سمت سقف تاریخی خود است. این در حالی است که نرخ بیکاری آمریکا در فوریه به ۳.۸ درصد رسید. در عین حال هفته آینده جلسه فدرال رزرو برای تصمیم‌گیری در خصوص میزان افزایش نرخ بهره برگزار می‌شود. روز

قیمت هر اونس طلای جهانی از ۲۰۰۰ دلار عبور کرده است و حالا در حال حرکت به سمت سقف تاریخی خود است. این در حالی است که نرخ بیکاری آمریکا در فوریه به ۳.۸ درصد رسید. در عین حال هفته آینده جلسه فدرال رزرو برای تصمیم‌گیری در خصوص میزان افزایش نرخ بهره برگزار می‌شود. روز پنجشنبه این هفته نیز آمار تورم ماه فوریه آمریکا منتشر می‌شود. ادامه رکوردزنی تورم در سقف ۴۰ ساله کاملا مورد انتظار است. انتظار اولیه از تورم سالانه فوریه حدود ۷.۹ درصد است و این موضوع انگیزه فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره را تقویت می‌کند. افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی به خصوص آمریکا طبیعتا اثر منفی بر قیمت طلا دارد. اما طلا همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

 

طلا به ۲ هزار دلار بازگشت

طلا به عنوان دارایی امن مطرح می‌شود و تورم محرک قدرتمندی برای رشد قیمت طلا است. شاید تلاش برای حفظ ارزش ثروت همچنان روایت غالب در این بازار باشد. طلا طی سال‌های گذشته و به خصوص پس از ظهور کرونا مسیر پرنوسانی را تجربه کرد. بسیاری انتظار رشد اونس طلا تا بیش از ۲۵۰۰ دلار را داشتند اما طلا در آگوست ۲۰۲۰ پس از ثبت یک سقف تاریخی جدید با کشف واکسن کرونا و امید به پایان پاندمی مسیر تند نزولی را در پیش گرفت. در ادامه نیز گرچه آمارهای تورمی باید انگیزه‌ای برای رشد قیمت طلا می‌بود اما تاکید اعضای فدرال رزرو آمریکا بر موقتی بودن رشد نرخ تورم و همچنین تاکید بر کنترل تورم (استفاده از ابزارهای پولی مانند افزایش نرخ سود) حتی انتشار آمار از رشد نرخ تورم اثر معکوس بر طلا داشت. اما از همان زمان تردید زیادی در خصوص توان فدرال رزرو در کنترل تورم ایجاد شده بود. اما حالا طلا به ۲ هزار دلار بازگشته است.

نقش فد در رشد طلا

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، شاید پول‌پاشی فدرال رزرو برای عبور از کرونا و اطمینان سنگینی که نسبت به عدم اثر تورمی چاپ پول داشت در ایجاد فضای کنونی بی‌تاثیر نبوده است. در واقع رشد نقدینگی بستر لازم را برای تورم فراهم کرد و اما برای ظهور تورم احتمالا نیازمند محرک‌هایی هستیم تا انتظارات تورمی تقویت و رشد عمومی قیمت‌ها را رقم بزند.

با وجود کشف واکسن اقتصاد جهانی با معضل اختلال عرضه مواجه شد. همین موضوع شاید جرقه اولیه برای ادامه‌دار شدن فضای تورمی بود. در حالی‌که قیمت انرژی در مسیر تند صعودی قرار گرفته بود تلاش اقتصادهای بزرگ برای نجات کره زمین از تغییرات شدید محیط زیستی (کاهش میزان انتشار دی اکسید کربن) بر شدت تلاطم بازار جهانی نفت و سوخت‌های فسیلی افزود. حالا نیز تردید در خصوص اثرگذاری سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو آمریکا در کنترل تورم افزایش داد. حالا شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا مسیر تند صعودی را در پیش گرفت و به سقف ۴۰ ساله رسید.

روسیه تب تورمی را به اوج رساند

در هیاهوی رشد نرخ تورم در آمریکا و صعود قیمت نفت در بازار جهانی حمله روسیه به اوکراین اثر چشم‌گیری بر قیمت کالاهای خام داشت. قیمت نفت برنت به دنبال حمله روسیه و تحریم‌های غرب به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسیده است. این فضا احتمالا بر تب تورم مصرف‌کننده بیافزاید و بر این اساس حتی کشورهای غربی نیز تحریم نفت و گاز روسیه را ممکن می‌دانند. بر این اساس اثر جنگ روسیه در تشدید تورم خود عاملی برای حمایت از قیمت طلا در بازار جهانی محسوب می‌شود. علاوه بر این جنگ به واسطه افزایش ریسک در اقتصاد جهانی خود به صورت مجزا به عنوان دارایی امن و محرک قیمت طلا در بازار جهانی محسوب می‌شود. در چنین شرایطی اخبار جنگ روسیه علیه اوکراین قطعا اثر قابل توجهی بر قیمت طلا خواهد داشت.

امروز حتی اخباری از احتمال پذیرش شروط روسیه توسط اوکراین نیز منتشر شد که اخبار در این سطح خود می‌تواند از تب بازار جهانی بکاهد. از طرفی ادامه تب جنگی در مرز اروپا و رشد قیمت نفت و گاز در کنار فضای تورمی حاکم می‌تواند مسیر ادامه رشد قیمت طلا را هموار سازد.

در انتظار شوک فد به بازارها؟

اما در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه هفته آینده فدرال رزرو،‌ به نظر می‌رسد فد به بازارهای کالایی و طلا شوک وارد کند. اما در خصوص توانایی فد در سرکوب تورم با ابزارهای پولی تردید وجود دارد و شاید همین موضوع اعضای فد را در اجرای سیاست انقباضی شدید مردد کند. سیاست انقباضی شدید در شرایطی که نتواند تورم سمت عرضه را کنترل کند ممکن است به رکود تورمی ختم شود. همین موضوع شاید دلیلی برای رشد ادامه‌دار طلا باشد. تورم به واسطه مشکلات سمت عرضه و تلاش برای تغییر رویکرد از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی پاک و همچنین بستر آماده بسط نقدینگی در اقتصادهای بزرگ در سال‌های گذشته مسیر صعودی را در پیش گرفته است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....