تاریخ انتشار : یکشنبه 21 فروردین 1401 - 23:39
کد خبر : 83982

آموزش، قدرتمندترین سرمایه گذاری در اقتصاد دنیای آینده ما

آموزش، قدرتمندترین سرمایه گذاری در اقتصاد دنیای آینده ما

به گزارش اقتصاددان، خانم مژگان رودساز تحلیلگر مسائل برنامه ریزی آموزشی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: بیش از دو دهه تجربه در توسعه و واکنش اضطراری به من نشان داده است که چگونه آموزش می تواند تغییری پایدار در زندگی کودکان ایجاد کند. اما آموزش نه تنها برای کودکان، بلکه برای ملت ها نیز مفید

به گزارش اقتصاددان، خانم مژگان رودساز تحلیلگر مسائل برنامه ریزی آموزشی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

بیش از دو دهه تجربه در توسعه و واکنش اضطراری به من نشان داده است که چگونه آموزش می تواند تغییری پایدار در زندگی کودکان ایجاد کند. اما آموزش نه تنها برای کودکان، بلکه برای ملت ها نیز مفید است. سرمایه گذاری در آموزش و پرورش تنها کار درستی نیست، بلکه یک اقتصاد هوشمند است.

آموزش می تواند افراد را در مسیر سلامت، توانمندسازی و اشتغال قرار دهد. می تواند به ایجاد جوامع صلح آمیزتر کمک کند. و مزایای تحصیل دختران به فرزندان خود نیز تعمیم می‌یابد که اغلب سالم‌تر و تحصیل‌کرده‌تر هستند زیرا مادرانشان به مدرسه می‌رفتند.
شواهد نشان می دهد که به طور متوسط، هر سال تحصیلی اضافی، درآمد یک فرد را ۱۰ درصد افزایش می دهد و تولید ناخالص داخلی یک کشور را ۱۸ درصد افزایش می دهد. برخی از محققان تخمین می زنند که اگر هر کودک خواندن را یاد بگیرد، حدود ۱۷۰ میلیون نفر کمتر در فقر زندگی می این حال، یک بحران آموزشی وجود دارد. در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۴۰ میلیون کودک از مدرسه بازمانده اند. و بدتر از آن، ما با یک بحران یادگیری روبرو هستیم. حدود ۱۳۰ میلیون کودک با وجود رسیدن به کلاس ۴ نمی توانند بخوانند یا بشمارند.
علاوه بر این، کودکانی که بیشترین بهره را از تحصیل می‌برند، کسانی هستند که بدون تقصیر خودشان از آن محروم شده‌اند. شاید خانواده هایشان فقیر باشند. شاید آنها با معلولیت زندگی می کنند و نمی توانند به مدرسه دسترسی داشته باشند. شاید آنها در مناطق دور افتاده زندگی می کنند یا به جوامع عشایری تعلق دارند. آموزش می تواند به آنها ایمنی و فرصتی برای یادگیری مهارت هایی ارائه دهد که به آنها در التیام زخم ها و بازسازی جوامعشان کمک می کند.
این چالش در حال افزایش است. تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۶۰۰ میلیون کودک دیگر باید در مدرسه ثبت نام کنند تا بتوانند به آموزش اولیه برای همه دست یابند.
بنابراین، چه کاری باید انجام دهیم تا کودکان بیشتری در مدرسه و یادگیری حضور داشته باشند؟

به این مسائل و موارد دیگر در گزارش جدید یونیسف پرداخته شده است.
اولا باید بیشتر در آموزش سرمایه گذاری شود. در جهان به ۲۶ میلیارد دلار بیشتر نیاز است. تا کودکان را به مدرسه و یادگیری سوق داده شود.
دوم،  باید به طور مؤثرتری سرمایه گذاری شود: در یادگیری. گسترش پیش دبستانی؛ لغو شهریه مدارس؛ بهبود ارزیابی یادگیری؛ و پاسخگو بودن بیشتر به جوامع برای نتایج آموزش.
و سوم،  باید در بخش آموزش و پرورش عادلانه تر سرمایه گذاری شود. به طوری که کودکانی که بیشترین نیاز را دارند به یادگیری با کیفیت دسترسی داشته باشند.
این را در نظر بگیرید: به طور متوسط ​​در کشورهای کم درآمد، حدود نیمی از کل منابع آموزش عمومی به ۱۰ درصد دانش آموزانی که بیشترین تحصیلات را دارند اختصاص می یابد. منابع به ثروتمندترین پنج دهه کودکان تا ۱۸ برابر بیشتر از منابع برای پنج دهه کشورهای فقیر است.
 نباید این بی عدالتی را نادیده در نظر گرفت.. این دانش باید انگیزه ای برای تغییر روش مالی آموزش جهانی باشد.
پرونده سرمایه گذاری برای آموزش و عدالت خواستار اقدام فوری است. این گزارش پیشنهاد می کند که:

تخصیص منابع بیشتر به آموزش در مقاطع ابتدایی.

منابع باید برای فقیرترین مناطق و کودکان به حاشیه رانده شده،هدف قرار گیرد.
ایجاد سیاست ها و روش هایی که کارایی هزینه ها را بهبود می بخشد. و تقویت سیستم های ارزیابی یادگیری و اجرای اقدامات پاسخگویی که شامل والدین و جوامع می شود.

هیچ زمانی برای از دست دادن وجود ندارد. کودکان تحصیل کرده در قلب جوامع سالم، مولد و مرفه قرار دارند. اگر این آینده ای است که فردا می خواهیم، ​​امروز باید سرمایه گذاری کنیم.
نباید این بی عدالتی را نادیده گرفت.  این دانش باید انگیزه ای برای تغییر روش مالی آموزش جهانی باشد.

ح

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....