تاریخ انتشار : یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 - 17:19
کد خبر : 125509

آمریکا اصلا صداقت برای احیای برجام نشان نداده است

آمریکا اصلا صداقت برای احیای برجام نشان نداده است

مطهرنیا ادامه داد: اروپا در بزنگاه های تاریخی همواره شراکت استراتژیک خود با آمریکا را بر همه پیمان ها اولویت داده است. در مورد برجام هم اعضای اتحادیه اروپا هرگز حاضر نشدند براساس آنچه ایران می خواست و یا بر اساس آنچه که در برجام مورد توافق طرفین واقع شده بود در برابر آمریکا صف

مطهرنیا ادامه داد: اروپا در بزنگاه های تاریخی همواره شراکت استراتژیک خود با آمریکا را بر همه پیمان ها اولویت داده است. در مورد برجام هم اعضای اتحادیه اروپا هرگز حاضر نشدند براساس آنچه ایران می خواست و یا بر اساس آنچه که در برجام مورد توافق طرفین واقع شده بود در برابر آمریکا صف آرایی کنند.
 
وی افزود: اروپا برجام را در ادبیات دیپلماتیک خود حفظ کرد و مسیر دیپلماتیک را ادامه داد و برای پیشگیری از تقابل با شریک سنتی و تاریخی اش یعنی آمریکا، از نزدیک شدن بیش از حد به ایران پرهیز کرد.
 
مهدی مطهر نیا در توضیح نقش اروپا در توافق بدون آمریکا گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام اروپا در نقش سوپاپ اطمینان ظاهر شد و مراقبت از سطح تنش ها را بر عهده گرفت تا تنش به حدی نرسد که ایران از برجام خارج شود.
 
به نظر این استاد دانشگاه توافق بهتر از نگاه رییس جمهور اسبق امریکا توافقی بود که در فضای ضعف ایران تنظیم شود. وی در این رابطه گفت: ترامپ با دکترین بازیگر دیوانه وارد کاخ سفید شد او به دنبال ایجاد فضایی برای تبدیل کردن ایران از چالش به دشمن بود تا از محدود کردن فعالیت های منطقه ای ایران نفع بیشتری ببرد.
 
این آینده پژوه در مورد احتمال احیای برجام در دولت بعدی آمریکا گفت: باید این خیال را فراموش کرد که برجام سال ۲۰۱۵ احتمال احیا دارد. برجامی که توسط تیم وزارت امور خارجه ایران به مدیریت محمد جواد ظریف تدوین شد دیگر احیا نخواهد شد.
 
مهدی مطهرنیا گفت: از سویی دولت بایدن هم نتوانست آن طور که پیش بینی می شد از فرصت های مذاکره با ایران استفاده کند. با توجه به نزدیک شدن موعد انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا دیگر برگ برجام برای دولت مستقر بردی ندارد.
 
وی افزود: به دلیل اتفاقاتی که ایران از شهریور سال گذشته شاهد بود و سرمایه گذاری تبلیغاتی غرب بر آن حوادث، هر گونه مذاکره ایران و آمریکا می تواند موجب دریافت پاسخ منفی از سوی افکار عمومی این کشور شود.
 
این استاد روابط بین الملل در بررسی ظرفیت چین برای ایفای نقش میانجی در مناقشات ایران و غرب گفت: چین در نفش میانجی بین ایران و عربستان ظاهر شد و به مناقشه ای ۷ ساله پایان داد.
 
مهدی مطهرنیا در پایان تاکید کرد: اگر نگاه ها همچنان به احیای توافق برجام باشد باید با اطمینان گفت جسد برجام در سردخانه سیاست محبوس است و دیگر امیدی به احیای این توافق وجود ندارد. و حتی خود آمریکا دیگر امروز اراده ای برای از سر گیری مذاکرات برجامی ندارند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....