تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 تیر 1402 - 14:36
کد خبر : 131946

آقای دکتر عرب مازار پاسخگوی ۶ پرسش ما باشید؟

آقای دکتر عرب مازار پاسخگوی ۶ پرسش ما باشید؟

دکتر فرشاد پرویزیان, با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : استاد ارجمند جناب آقای دکتر عباس عرب مازار اخیرا در نشستی ژورنالیستی، در واکنش به شخص دیگری دقیقا بیان داشتید “نوسانات جزء جدایی ناپذیر اقتصاد است و چیز عجیبی نیست” البته بسیار ظریف و گذرا گفتید باید مراقب باشیم نوسانات از حدی عبور نکند. در

دکتر فرشاد پرویزیان, با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

استاد ارجمند جناب آقای دکتر عباس عرب مازار اخیرا در نشستی ژورنالیستی، در واکنش به شخص دیگری دقیقا بیان داشتید “نوسانات جزء جدایی ناپذیر اقتصاد است و چیز عجیبی نیست” البته بسیار ظریف و گذرا گفتید باید مراقب باشیم نوسانات از حدی عبور نکند. در ادامه به بیانی ساده نظریه ادوار تجاری و لزوم دخالت برای تثبیت را بیان و البته بیشتر به سبک اقتصاد کلان سنتی تدریس فرمودید. در حالی که بعید می‌دانم حقوق پرداختی به اساتید، به حدی باشد که تکانه‌های تورمی سال‌های اخیر، برایتان نوسانی عادی باشد و نگران احتمال بروز جریان‌های ابرتورمی نباشید، با توجه به سمت‌های کلیدی و موثر پیشین که داشتید، حسب تخصصتان با پایه عمیق ریاضی و آمار و اقتصادسنجی، از شما چند پرسش دارم که شایسته است در کسوت معلمی ارزشمندتان پاسخ گویید.
۱- براستی نوسانات فعلی اقتصادی کشورمان روندی عادی است؟ خاطرتان هست سال ۱۳۹۱ که در باره تاثیر نااطمینانی تورم بر فعالیت اقتصادی بخش خصوصی مقاله پژوهشی منتشرکردید؟ این نوسانات تورمی عبور کرده از تقریب میانگین بلندمدت تورمی کشور، براستی نوسانی عادی است؟ تجارب سال‌های مدیریت شما در سازمان برنامه و وزارت اقتصاد از این روزهای اقتصادی کشورمان چه حکایت می‌کند؟ در دوره تجاری عادی با نوسان‌های قابل دخالت و تثبیت پذیر روبرو هستیم؟
۲- به عنوان یک اقتصاد سنج، نظر علمی و نه سیاسی و اداری‌تان را در باره نرخ تورم واقعی موجود حسب قدرت برابری خرید البته به شیوه قابل درک برای عامه مردم و فعالان اقتصادی بیان کنید.
۳- آیا در تحقیقات اخیرتان از متغیر تورم انتظاری در مدل سازی بویژه تورم انتظاری برگرفته از نرخ ارز مستتر در کالاهای کمیاب انحصاری مصنوعی و رانتیر استفاده کرده اید؟
۴- فرض کنیم نوسانات عادی است و تثبیت هم عادی‌تر و باز مجوز دخالت بیشتر دولت در اقتصاد را بدهید، به طور شفاف بفرمایید پارادایم و مدل پیشنهادی که برای تثبیت، ران می‌کنید، کلاسیک است یا کینزی یا پولی یا از جنس کینزین‌های جدید؟
۵- آیا مدل‌های تثبیتی که گفتید با توجه به نرخ بهره واقعی منفی چند ساله اخیر، قابل ران کردن و یافتن مدلی دارای فاصله اطمینان قابل قبول برای صدور مجوز دخالت از نوع تثبیت (بخوانید دخالت پولی و افزودن بر توهم پولی وحشتناک فعلی) است؟
۶- آیا در تحقیقات اخیرتان به شیوه‌های مدرن کلان سنجی بویژه نظریه‌های پولی پیشرفته، مبتنی بر رهیافت خرد و بهینه‌سازی سبددارایی‌ها و ورود پول در تابع مطلوبیت جدایی ناپذیر مردم عنایت داشته اید؟

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....