تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 مهر 1399 - 22:22
کد خبر : 20514

آشنایی با جزیره کیش

آشنایی با جزیره کیش

همه‌ ایرانیان جزیره کیش را به‌عنوان زیباترین جزایر مرجانی خلیج‌فارس می‌شناسند. کیش مقصد توریست‌های فراوانی است و بهترین مکان تفریحی محسوب می‌شود. زیبایی جزیره کیش به‌اندازه جزیره‌های خارجی بوده و هزینه بسیار کم آن نسبت به سفرهای خارجی ، تور کیش را بهترین گزینه تفریحی برای سفر ایرانیان تبدیل کرده است. با ما همراه باشید

همه‌ ایرانیان جزیره کیش را به‌عنوان زیباترین جزایر مرجانی خلیج‌فارس می‌شناسند. کیش مقصد توریست‌های فراوانی است و بهترین مکان تفریحی محسوب می‌شود. زیبایی جزیره کیش به‌اندازه جزیره‌های خارجی بوده و هزینه بسیار کم آن نسبت به سفرهای خارجی ، تور کیش را بهترین گزینه تفریحی برای سفر ایرانیان تبدیل کرده است. با ما همراه باشید تا این جزیره رویایی را بیشتر بشناسید. با رزرو تور کیش علی بابا از تهران به‌راحتی به این جزیره سفر کنید و دیدنی‌های تاریخی و طبیعی کیش را ببینید.

22 اقتصاددان نوشته

تاریخچه جزیره کیش

جزیره کیش یکی از قدیمی‌ترین جزیره‌های حاشیه خلیج‌فارس بوده و دوره‌های تاریخی زیادی را به خود دیده است. از زمان هخامنشیان تا ساسانیان این جزیره دردست ایرانی‌ها بود؛ اما بعد از حمله عرب‌ها کیش به‌دست اموی‌ها افتاد و این تسلط مدت‌های زیادی طول کشید تا زمانی که یک ایرانی اهل ری قیام کرد. این ایرانی نه‌تنها کیش بلکه بحرین و جزیره‌های خلیج‌فارس را تصرف کرد. در دوره سلجوقیان نیز کیش به بزرگ‌ترین مرکز تجاری خلیج‌فارس تبدیل شد. بعدها قیاصره که یک قوم فقیر و دزدان دریایی بودند، قدرت را به‌دست گرفتند. ملک سلطان آخرین حاکم کیش بود که با به‌قتل رسیدن او حکومت قیاصره به‌پایان رسید. بعد از آن پرتغالی‌ها به ایران حمله کردند و کیش و هرمز را گرفتند. قلعه پرتغالی‌ها یکی از یادگاری‌های آن دوران است. بعد از مدتی در زمان عباسی ایرانی‌ها قدرت را از پرتغالی‌ها پس گرفتند. کیش در گذشته مرکز مهم صید و تجارت مروارید بود؛ اما وقتی که مروارید ژاپن به بازار ایران رسید، از ارزش مروارید کیش کم شد و اهمیت این جزیره نیز کاهش پیدا کرد. کیش توانست با سواحل زیبای مرجانی و آب زلالش دوباره لقبی جدید بگیرد و به مرکز توریستی بین‌المللی تبدیل شد.

معرفی جزیره کیش

در دنیا چهار منطقه وجود دارد که اکسیژن خالص در آن‌ها شامل درصد بیشتری می‌شود و کیش یکی از همین مناطق است. بهترین راه برای سفر به جزیره رزرو تور کیش خواهد بود. به‌همین دلیل در این مناطق نفس‌کشیدن خصوصا برای جانبازان راحت‌تر است و مردم کم‌تر احساس خستگی می‌کنند. جزیره کیش با بیش از ۹۰ کیلومترمربع در ۱۸ کیلومتری کرانه جنوبی ایران قرار دارد. سفر توریست‌های فراوان به این جزیره فرودگاه بین‌المللی کیش را به یکی از فعال‌ترین فرودگاه‌های کشور تبدیل کرده است. در گذشته نام این جزیره بیضی شکل را قیس گذاشته بودند که یکی از افراد حاکم بر کیش بود. آب‌وهوای جزیره کیش گرم و مرطوب بوده و در بهار و خصوصا تابستان این گرما و شرجی‌بودن به اوج خود می‌رسد و هوا در پاییز و زمستان مطبوع‌تر است. باران‌های جزیره کیش بیشتر در فصل زمستان و به‌صورت رگباری رخ می‌دهد. ازهمین‌رو بهترین زمان سفر به کیش در فصول پایانی سال است؛ چراکه دیگر خبری از شرجی‌بودن هوا نیست و هوا خنک خواهد بود.

البته اگر دنبال تور کیش ارزان قیمت هستید، در تابستان قیمت تور کیش به‌دلیل گرمای هوا پایین‌تر می‌باشد. اکثر کسانی که جزیره کیش را برای سفر انتخاب می‌کنند، سکوت، امکانات رفاهی و تمیزی جزیره باعث می‌شود تا دلشان بخواهد در این جزیره سکونت دائمی داشته باشند. زبان مردمان کیش فارسی و عربی بوده و نژاد بیشتر آن‌ها دراویدی، نوردیک، سامی و سیاهپوست به‌نظر می‌رسد؛ البته شمار مهاجران در کیش روزبه‌روز بیشتر می‌شود و امروزه به یکی از شهرهای ۷۲ ملتی ایران تبدیل شده است. فاصله این جزیره تفریحی تا تهران از طریق راه هوایی حدود ۱۰۵۵ کیلومتر و از طریق راه زمینی ۱۶۰۰ کیلومتر است. با رزرو تور کیش از تهران به این جزیره به‌صورت هوایی یا زمینی سفر کنید. سفر با خودروی شخصی به‌سمت کیش خیلی مرسوم نیست و بیشتر با هواپیما و قطار انجام می‌شود. ازاین‌رو مسافران جزیره برای حمل‌ونقل از تاکسی‌های باکیفیت زرد و سفید رنگ استفاده می‌کنند که تلفنی، دربستی و خطی هستند. پوشش گیاهی جزیره بیشتر شامل نخل خرما، درختان بومی کهور ایرانی، کنار، کهور پاکستانی یا سمر، اکالیپتوس، آکاسیا، درخت کمیاب لور، ابریشم و کنوکارپوس است. بیشتر مردم کیش از طریق دریانوردی، دامداری، ماهیگیری و بازرگانی روزگار خود را می‌گذرانند؛ البته بیشتر چرخه اقتصادی کیش از طریق توریست‌های فراوانی که به این منطقه می‌آیند، می‌گذرد.

غذاها و آداب‌ورسوم

اکثر غذاهای محلی جزیره از ماهی تهیه می‌شود و خوشمزه‌بودن آن‌ها زبانزد خاص‌وعام است. غذاهای محلی کیش عبارت هستند از انواع قلیه، مرگوگ یا مرقوق (یک نوع خورش مخصوص جزیره)، سمک مشوی (ماهی سرخ‌شده مخصوص جزیره کیش)، برنج مچبوس (نوعی پلو که با ادویه‌ خاص عربی همراه با گوشت، مرغ یا ماهی تهیه می‌شود و در مراسمات عروسی آن را سرو می‌کنند) مضروبه (ماهی، نوعی سبزی و سیر)، برنج شکری یا محمر (نوعی برنج شیرین با ماهی)، هریسه و…

غذاها را می‌توانید در رستوران‌های معروف کیش امتحان کنید. رستوران شب‌های کیش، پدیده شاندیز و شاندیز صفدری از رستوران‌های معروف جزیره هستند. همچنین در جزیره کیش بسیاری از ساکنان را اعراب تشکیل می‌دهند. این مردم مهربان مانند اعراب دشداشه همراه با عرقچین می‌پوشند که لباس محلی مخصوصشان است. از مهم‌ترین مراسم مردمان کیش می‌توان به مراسم زار، عروسی، بومی، اعیاد مذهبی مانند عید قربان و غدیر، عید نوروز، مراسم نیمه شعبان، نیمه رمضان و پایان صفر اشاره کرد. بیشتر مسافران کیش در قیمت تور کیش صرفه‌جویی می‌کنند و بیشتر به تفریحات خود می‌رسند. با رزرو تور کیش از تهران به‌صورت هوایی می‌توانید در وقت خود نیز صرفه‌جویی کنید.

21 اقتصاددان نوشته

جاذبه‌های گردشگری کیش

ساحل مرجانی جزیره، شهر تاریخی حریره، کشتی‌های تفریحی و کشتی یونانی، آکواریوم، باغ پرندگان، پایاب، کاریز، تم پارک آبی اوشن، پارک هنر، ساحل مرجانی، باغ وحش، دلفیناریوم شهر زمینی کاریز، کلبه هور، آب انبار سنتی، نمایشگاه خزندگان، جاده جهان، بوستان دانشوران، بوستان آهوان، نمایشگاه دائمی استاد کیومرث صیاد، اسکله بزرگ تفریحی کیش، مجموعه درخت سبز، لاک‌پشت‌های دریایی، گذر هنرمندان، سافاری کیش و… همه از جاذبه‌های گردشگری کیش هستند که مسافران را به جزیره می‌کشانند و چرخه اقتصادش را می‌چرخانند.

تفریحات آبی جزیره هم که شامل شاتل، اسکوتر زیردریایی، فلای بورد، کیبل اسکی، بنانا، پاراسل و… می‌شود، از پرطرفدارترین‌ها هستند. اگر هم به قصد خرید و بازارگردی به کیش سفر کرده‌اید، گزینه‌های زیادی پیش‌روی شما است. مرکز خرید زیتون، پردیس ۱ و ۲، پانیذ، دامون، مریم، مروارید، مرجان، ونوس و… ازجمله همین گزینه‌های پیش‌روی شما محسوب می‌شود. بازارهای محلی کیش مانند بازار ماهی کیش، بساک، بوستان، پادنا، شارستان، شقایق، گلستان، حافظ و صدف هم در جزیره هستند که اجناس آن‌ها قیمت مناسب‌تری دارد. تعداد مراکز خرید زیاد بوده و نزدیک به هم هستند و با قدم‌زدن می‌توانید از چندین مرکز خرید دیدن کنید. با رزرو تورهای لحظه آخری و در فصلی که توریست کم‌تر به این جزیره سفر می‌کنند، می‌توانید قیمت تور کیش را به‌صرفه‌تر تهیه کنید.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....