آسیب شناسی اعتیاد به شبکههای مجازی در نوجوانان و جوانان
صفی اله ملکی دکتری جامعه شناسی عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : اعتیاد به اینترنت و شبکههای مجازی یک آسیب جدی و به نوعی اختلالات روانی و رفتاری برای نوجوانان و جوانان در دنیای معاصر محسوب میشود. بطوریکه براساس تحقیقات انجام شده ۸۵ درصد از دانش آموزان ۱۲تا۱۸ سال بیش از
صفی اله ملکی دکتری جامعه شناسی عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :
اعتیاد به اینترنت و شبکههای مجازی یک آسیب جدی و به نوعی اختلالات روانی و رفتاری برای نوجوانان و جوانان در دنیای معاصر محسوب میشود. بطوریکه براساس تحقیقات انجام شده ۸۵ درصد از دانش آموزان ۱۲تا۱۸ سال بیش از ۵ ساعت در روز از موبایل استفاده میکنند و جالب اینکه این افراد در طول سال حتی یک روز هم بدون موبایل نبودند. جالب تر اینکه بعضی از آنان روزانه بیش از ۱۰ ساعت مشغول استفاده از شبکههای مجازی بخصوص با موبایل های هوشمند بودند لذا علیرغم اینکه شبکههای مجازی داخلی مثل سروش. بله.ایتا و…یا خارجی مثل تلگرام. واتساب. توئیتر. فیسبوک. اینستاگرام و…فی نفسه خوب بوده و برای کسب وکار. خرید و فروش. احوالپرسی و کارهای بانکی در جامعه لازم و ضروری می باشد اما استفاده بیش از حد مجاز(بیش از ۳ ساعت در روز) آسیب های جدی جسمی و روانی از جمله آسیب به چشم، افسردگی و منزوی شدن و از دست دادن زمان مفید. اتلاف وقت برای کار کردن و…خواهدشد. بطوریکه در چین و کره جنوبی استفاده بیش از حد از شبکههای مجازی را اختلالات روانی دانسته و به روانشناس باید مراجعه کنند خیلی از کشورهای توسعه یافته مثل فرانسه و آمریکا محدودیت هایی برای دانش آموزان در استفاده از شبکه های مجازی اعمال کرده اند
راهکارهای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی شبکههای مجازی
۱. مدیریت زمان در استفاده از شبکه های مجازی
۲. آگاهی بخشی مضرات استفاده بیش از حد مجاز از شبکههای مجازی
۳. آموزش سواد رسانهای برای تجزیه و تحلیل محتواهای مطلوب از محتواهای نادرست و غیر اخلاقی و مضر برای نوجوانان و جوانان
۴.وضع قوانین و محدودیت های قانونی در استفاده از شبکه های مجازی
۵. تولید فیلم و محتواهای آموزنده و سرگرمی های مفید توسط ارگانها و نهادهای مسئول
۶. آگاهی بخشی خانواده و ایجاد فضای عاطفی و صمیمی در روابط خانوادگی بجا استفاده از شبکه های مجازی
۷. همسویی اقدامات صدا وسیما با آموزش وپرورش و سازمان های فرهنگی
۸. ایجاد و تقویت اماکن تفریحی و آموزشی و فرهنگی برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان
۹. جایگزینی مطالعه کتاب. مطبوعات و نشریات بجای استفاده از شبکه های مجازی
۱۰. مراجعه به روانشناس جهت مشاوره و راهنمایی
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع
برچسب ها :اوقات فراغت ، دکتر صفی اله ملکی ، شبکه های مجازی ، نوجوانان و جوانان
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰