تاریخ انتشار : یکشنبه 30 آذر 1399 - 17:57
کد خبر : 28915

آسیای مرکزی آبستن حوادث در آینده است

آسیای مرکزی آبستن حوادث در آینده است

حوادث اخیر در منطقه به خصوص خارج کردن نام “جنبش ترکستان شرقی ” از لیست گروه‌های ترویستی توسط آمریکا، اسبای مرکزی را ابستن حوادث کرده است به باور برخی ار تحلیل برخی از تحلیل گران منطفه ای باید تمام تحولات در منطقه مورد رصد قرار گیرد، زیرا مقصد بعدی این تحولات آسیای مرکزی است. در

حوادث اخیر در منطقه به خصوص خارج کردن نام “جنبش ترکستان شرقی ” از لیست گروه‌های ترویستی توسط آمریکا، اسبای مرکزی را ابستن حوادث کرده است به باور برخی ار تحلیل برخی از تحلیل گران منطفه ای باید تمام تحولات در منطقه مورد رصد قرار گیرد، زیرا مقصد بعدی این تحولات آسیای مرکزی است.
در پی بررسی مسائل و موقعیتهای امنیتی در قرقیزستان متخصصین و کارشناسان این کشور تصمیم گرفتند کنفرانسی با موضوع “چالش‌ها و تهدیدهای امنیت قرقیزستان” برگزار کنند.

اقتصاددان: این کنفرانس که با همت باشگاه متخصصین منطقه به نام Piker برگزار شد، نقش جمهوری قرقیزستان در تأمین امنیت منطقه ای در جهت تعامل با سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاریهای شانگهای و کشورهای همسود بررسی شد.

کارشناسان سیاسی قرقیزی اظهار داشتند: امنیت قرقیزستان جنبه بسیار مهمی در توسعه کشور دارد. وقتی مردم، مقامات، بازرگانان حس کنند که حمایت و پشتیبانی می‌شوند، کشور با موفقیت بیشتری پیشرفت می‌کند.

با این حال باید درک کرد که در شرایط فعلی، ممکن است مسائل امنیتی در قرقیزستان متزلزل شود. بسیاری از کارشناسان قبلاً اظهار داشتند در شرایط سیاسی – اجتماعی موجود ممکن است اوضاع بدتر شود.

در همین راستا، کارشناسان مذکور تصمیم گرفتند در این کنفرانس در مورد ” آنچه اکنون در کشور اتفاق می افتد و چگونگی تأمین امنیت آن در برابر اتفاقات مختلف” بحث و تبادل نظر کنند.

“مارس ساریف” کارشناس سیاسی قرقیزستان در این زمینه می گوید : “از دیدگاه من ، نوبت به آسیای مرکزی رسیده است. مقامات غربی جنبش رادیکالی جنبش اسلامی ترکستان را از لیست سیاه تروریستی خارج کرده اند. اویغورهای تجزیه طلب موضع بسیار قوی دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر، آنها در داعش به عنوان نمایندگان ستاد فرماندهی و نیروهای ویژه هستند. در طول ۵ سال گذشته، آنها به شدت توسط سرویس های اطلاعاتی خارجی حمایت می شد

ساریف افزود: اعضای گروه ترکستان شرقی بسیار مجهز و دارای انگیزه بالایی هستند در نتیجه آسیای مرکزی در حال تبدیل شدن به یکی از شاخه های حوادث خاورمیانه هستیم.

کارشناس قرقیز ادامه داد: باید متوجه بود که در همه جا تفرقه وجود دارد. ما باید وضعیت را در قفقاز جنوبی به دقت بررسی کنیم، ضمن این که با توجه به حوادث اخیر دیده میشود که قفقاز جنوبی بیشتر به یک منطقه نفوذ غیر روسی تبدیل شده است.

ساریف در پایان گفت: بنابراین اگر با دقت حوادث اخیر را مورد بررسی قرار دهیم به این نکته خواهیم رسید که مقصد بعدی تحولات به سمت آسیای مرکزی در حال حرکت است. اکنون ما در یک پروژه بزرگ ژئوپلیتیک به سر می بریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....