تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 - 23:44
کد خبر : 166986

چین و روسیه الگویی جدید برای روابط کشورهای بزرگ

چین و روسیه الگویی جدید برای روابط کشورهای بزرگ

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه صبح پنجشنبه ۱۶ مه (۲۷ اردیبهشت) به دعوت «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین برای انجام دیدار رسمی دو روزه وارد پکن شد. این نخستین سفر خارجی پوتین پس از شروع دور جدید ریاست جمهوری‌اش محسوب می‌شود. سفر پنجشنبه رئیس جمهور روسیه همچنین پاسخ به سفر آقای شی به روسیه

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه صبح پنجشنبه ۱۶ مه (۲۷ اردیبهشت) به دعوت «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین برای انجام دیدار رسمی دو روزه وارد پکن شد. این نخستین سفر خارجی پوتین پس از شروع دور جدید ریاست جمهوری‌اش محسوب می‌شود.

سفر پنجشنبه رئیس جمهور روسیه همچنین پاسخ به سفر آقای شی به روسیه در بهار سال گذشته نیز هست. این سفر از اهمیتی فراوان برخوردار است و توجه جهان را به خود جلب کرده است.

«دیپلماسی رهبر» قطب نما و لنگر توسعه روابط چین-روسیه به حساب می‌آید. رئیس جمهور شی جین پینگ و رئیس جمهور پوتین تا کنون بیش از ۴۰ مرتبه با یکدیگر دیدار کرده‌اند. آنها تماسی عمیق در خصوص موضوعات راهبردی مانند حکمرانی دولتی، روندهای بین‌المللی و تغییرات قران اخیر داشته و یک دوستی شخصی ریشه‌دار را ایجاد کرده‌اند.

دیپلماسی رهبر نه فقط انگیزه‌ و نشاطی تازه به روابط پولادین چین-روسیه تزریق کرده بلکه پایداری و قطعیت را نیز به وضعیت متلاطم جهان امروز هدیه داده است.

روابط چین-روسیه تحت هدایت راهبردی سران دو کشور در بالاترین سطح خود قرار داشته و مدلی برای نوع جدید روابط کشورهای بزرگ ایجاد کرده است. همه ابعاد بهبود و ارتقای روابط چین و روسیه به رهبری جهت دار و برنامه ریزی راهبردی رهبران کشورهای چین و روسیه ارتباط مستقیم دارد.

آقای شی طی سفر پوتین به پکن با وی در خصوص روابط دوجانبه، همکاری در حوزه‌های مختلف و موضوعات بین‌المللی مورد علاقه مشترک در هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان چین و روسیه، به تبادل نظر خواهد پرداخت و به ارائه تضمین سیاسی قوی برای عملیات سطح بالا روابط چین و روسیه ادامه خواهد داد.

همکاری چین-روسیه نتایجی مفید به بار نشانده و به شکلی واقعی به مردم دو کشور سود رسانده است. «نو بودن» روابط چین-روسیه در دوره جدید در در سطوح عالیرتبه اعتماد متقابل سیاسی و سطح جدید همکاری کاربردی انعکاس یافته است. همکاری میان دو کشور در حوزه‌های سنتی مانند منابع انرژی، هوافضا و ارتباطات به شکلی پیوسته و مستمر در حال پیشرفته است و همکاری در حوزه‌های نوظهور مانند نوآوری فناورانه، تجارت الکترونیک فرامرزی و تولید خودرو در حال شتاب گرفتن است.

چین و روسیه هماهنگی نزدیک و موثری دارند، همواره از انصاف و عدالت حفاظت کرده و انرژی مثبت به جامعه بین‌الملل تزریق کرده‌اند.

چین و روسیه به عنوان اعضای دائم شورای امنیت همواره چندجانبه گرایی واقعی را تمرین کرده، منافع جهانی و نتایج برد-برد همکاری را دنبال کرده، چندقطبی برابر و منظم جهان را ترویج کرده و مشترکا مسیر اعتماد متقابل، سود متقابل و برد-برد میان کشورهای بزرگ و کشورهای همسایه را گشوده‌اند.

الگوی جدید تبادلات به خرد و قدرت چین و روسیه برای انصاف و عدالت بین‌المللی کمک کرده است. روابط امروز چین-روسیه بالغ، پایدار و مستحکم است و می‌تواند از پس هر گونه تغییرات در وضعیت بین‌الملل برآید.

امسال روسیه رئیس «بریکس» است و چین ریاست چرخشی «سازمان همکاری شانگهای» را بر عهده می‌گیرد. چین و روسیه از ریاست‌های یکدیگر حمایت خواهند کرد، «لحظه جنوبی» را در حکمرانی جهانی روشن می‌کنند و برقراری یک نظم بین‌المللی عادلانه‌تر و معقولانه‌تر را ترویج می‌نمایند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده + 18 =