تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 خرداد 1403 - 22:30
کد خبر : 167584

پیشتازی صنعت کشتی‌سازی چین در جهان با رقابت‌پذیری فراگیر

پیشتازی صنعت کشتی‌سازی چین در جهان با رقابت‌پذیری فراگیر

چین چندی قبل با اولین سفر نخستین کشتی تفریحی بزرگ ساخت چین با نام «آیدا مودو»، سه «جواهر» را در صنعت کشتی سازی جهان در کنار هم آورد که عبارتند از ناوهای هواپیمابر، ناوهای گاز طبیعی مایع (LNG) و کشتی‌های تفریحی بزرگ. این دستاورد شدیدا مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفته است. صنعت کشتی‌سازی چین

چین چندی قبل با اولین سفر نخستین کشتی تفریحی بزرگ ساخت چین با نام «آیدا مودو»، سه «جواهر» را در صنعت کشتی سازی جهان در کنار هم آورد که عبارتند از ناوهای هواپیمابر، ناوهای گاز طبیعی مایع (LNG) و کشتی‌های تفریحی بزرگ. این دستاورد شدیدا مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفته است.

صنعت کشتی‌سازی چین اخیرا اخبار خوبی دریافت کرد: این کشور بزرگترین سفارش واحد جهان را به دست آورد، سه شاخص اصلی طی سه ماه نخست، رشد همزمان را حفظ کرده و سه شاخص اصلی برای ۱۴ سال متوالی رتبه نخست را در جهان کسب کرد.

بر اساس جدیدترین گزارش «موسسه اقتصاد و تجارت صنعتی کره»، چین از لحاظ رقابت‌پذیری فراگیر زنجیره ارزش کشتی‌سازی از کره جنوبی پیش افتاده و رتبه اول را کسب کرده است.

روزنامه «هانکیوره» اخیرا به نقل از گزارش جدید «موسسه اقتصاد و تجارت صنعتی کره»، نوشت در سال ۲۰۲۳، چین از لحاظ رقابت‌پذیری فراگیر در زنجیره ارش کشتی‌سازی از کره جنوبی سبقت گرفت و رتبه اول را به دست آورد.

بر اساس این گزارش، رقابت‌پذیری زنجیره ارزش صنعت کشتی‌سازی در پنج حوزه ارزیابی می‌شود: تحقیق و توسعه و طراحی، تدارکات، تولید، نگهداری و خدمات و تقاضا و نهایتا امتیاز جامع برای رتبه بندی محاسبه می‌شود.

امتیاز جامع کره جنوبی در سال گذشته ۸۸٫۹ بود که پس از چین با ۹۰٫۶ قرار داشت. ژاپن هم با ۸۳٫۱ امتیاز جایگاه سوم را کسب کرد و اتحادیه اروپا با ۷۱٫۴ امتیاز، چهارم شد.

بر اساس گزارش‌ها، موسسه اقتصاد و تجارت صنعتی کره از سال ۲۰۲۰ اقدام به ارزیابی رقابت‌پذیری فراگیر زنجیره ارزش صنعت کشتی‌سازی کرده و کره جنوبی تا پیش از آن رتبه اول را داشت.

اخیرا اخبار خوبی درباره صنعت کشتی‌سازی چین به گوش رسید. «گروه کشتی‌سازی چین» ۲۹ آوریل (۳۱ فروردین) اعلام کرد این شرکت و «شرکت انرژی قطر» در آن روز مراسم امضای قرارداد ۱۸ شناور گاز طبیعی مایع (LNG) غول پیکر را در پکن برگزار کردند که نشان‌دهنده توانایی‌های پیشرفته تحقیق و توسعه و طراحی کشتی‌های چین است که به سمت هدف پیشرو در جهان حرکت می‌کنند.

به نوشته روزنامه قطری الجزیره، ارزش کلی این پروژه حدود ۶ میلیارد دلار است. هشت فروند از این ۱۸ شناور LNG در سالهای ۲۰۲۸ و ۲۰۲۹ تحویل خواهند شد و ۱۰ فروند باقیمانده در سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۳۱ تحویل طرف قطری خواهد شد.

«سعد شریده الکعبی» وزیر دولتی امور انرژی و رئیس و مدیرعامل شرکت «انرژی قطر» گفت که این قرارداد رکورد بیشترین مقدار سفارش یک کشتی جدید را به ثبت رساند و یک پیشرفت تاریخی بود.

به گفته وی این نقطه عطف جدید بیش از پیش همکاری روزافزون میان چین و قطر به ویژه در حوزه انرژی را نشان داد.

روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از داده‌های « Radar Consulting» گزارش داد چین در حال حاضر بزرگترین کشور سازنده کشتی جهان است. چین تا سال گذشته، ۴۶ درصد از سهم بازار جهانی را بر اساس کل ارزش دفتری سفارش کشتی‌های کانتینری، کشتی‌های فله‌بر، تانکرها، کشتی‌های گاز مایع و کشتی‌های گاز طبیعی مایع به خود اختصاص داده است؛ کره جنوبی با ۴۱ درصد سهم بازار در رتبه دوم قرار دارد.

روزنامه «سانکی شیمبون» ژاپن اخیرا طی گزارشی خاطرنشان کرد که داده‌های «آژانس اطلاعات دریایی آمریکا» نشان می‌دهد ظرفیت کشتی‌سازی چین ۲۳۲ برابر ایالات متحده است. تصورش سخت نیست که مزایای کمی نهایتا به مزایای کیفی منتجر خواهد شد.

سه شاخص اصلی کشتی سازی چین در سال گذشته میلادی برای چهاردهمین سال متوالی رتبه نخست را در جهان کسب کرد.

تحلیل‌های رسانه‌های خارجی عموما بر این نکته تاکید دارند که صنعت کشتی‌سازی چین در حال حاضر در جایگاه برتر بسیار پایداری در جهان قرار دارد. این به دلیل وجود سیاست پشتیبانی ملی و همچنین به لطف این واقعیت است که صنعت کشتی سازی داخلی یک اثر خوشه‌ای شکل داده، زنجیره صنعتی مربوطه به خوبی توسعه یافته و فناوری دائما در حال نوآوری و ارتقاست.

روزنامه سانکی شیمبون ژاپن گزارش داد که توسعه صنعت کشتی‌سازی چین از راهبرد «قدرت دریایی» دولت چین جدایی‌ناپذیر است.

وب‌سایت آمریکایی «استراتژیک پیج» گزارش داد که با کمک و تشویق دولت چین، ظرفیت و رقابت‌پذیری تولید شرکت‌های کشتی‌سازی چینی همچنان رو به بهبود هستند.

چین همچنان به رهبری صنعت کشتی سازی جهانی در سفارشات جدید ادامه می‌دهد، عمدتا به این دلیل که کشتی‌های چینی اقتصادی هستند و کیفیت آنها تدریجا در حال بهبود است.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داد که توسعه سریع صنعت کشتی‌سازی چین از کشتی‌سازی تجاری در مقیاس وسیع سود می‌برد. بر اساس این گزارش با سفارش‌های کافی طی چند سال آینده، کارخانه‌های کشتی‌سازی چین مقیاس خود را گسترش داده‌اند، کارگران زیادی را آموزش داده‌اند و زنجیره تامین عظیمی را ایجاد کرده‌اند.

پیشینه عمومی توسعه سریع صنعت کشتی‌سازی چین این است که صنعت کشتی‌سازی جهانی در حال آغاز دور جدیدی از «اَبَر چرخه» انقلاب فناوری و تحول صنعتی است.

با حذف و نوسازی کشتی‌های قدیمی و اجرای مقررات جدید حفاظت محیط زیست، بازار بین‌المللی تقاضای قدرتمندی برای کشتی‌های جدید دارد. کل صنعت کشتی‌سازی در یک گستره شکوفایی و رونق بالا قرار دارد.

بر اساس جدیدترین پیش‌بینی «انجمن صنعت کشتی‌سازی چین»، حجم تکمیل کشتی‌سازی چین در سال جاری میلادی حدود ۴۵ میلیون تُن وزن خشک خواهد بود و سفارش‌های جدید حدود ۵۵ میلیون تُن وزن خشک خواهد بود. بر اساس پیش‌بینی «کلارکسون»، بزرگترین تامین کننده خدمات کشتی جهان، روند پر رونق ثبت سفارش‌ها در بازار کشتی‌سازی جدید در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه خواهد داشت. برای صنعت کشتی‌سازی، امسال همچنان سال خوبی محسوب می‌شود.

وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه چین در حال تبدیل شدن به کارخانه کشتی‌سازی جهان است، نوشت: چین تا کنون به بزرگترین کشور کشتی‌سازی جهان تبدیل شده است.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =