تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 فروردین 1401 - 19:59
کد خبر : 83613

پیش‌بینی نرخ بهره در سال ۱۴۰۱

پیش‌بینی نرخ بهره در سال ۱۴۰۱

حسین بوستانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر بیان کرد:  روند نرخ سود بین بانکی در میان متغیرهای کلان اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار است. به این صورت که تغییرات آن می‌تواند علامتی از تغییرات تورمی در جامعه باشد. اما این نرخ در ماه‌های اخیر از آن جهت حائز اهمیت بوده که بانک مرکزی از ابتدای پاییز

حسین بوستانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر بیان کرد:  روند نرخ سود بین بانکی در میان متغیرهای کلان اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار است. به این صورت که تغییرات آن می‌تواند علامتی از تغییرات تورمی در جامعه باشد. اما این نرخ در ماه‌های اخیر از آن جهت حائز اهمیت بوده که بانک مرکزی از ابتدای پاییز ۱۴۰۰ اقدام به پول پاشی در بازار باز کرده تا از این طریق بتواند نرخ بهره را در بازار بین بانکی تقلیل دهد.

کاهش دستوی نرخ سود اتفاقی بود که در سال ۱۴۰۰ از سوی دولت به بانک مرکزی اعمال شده و طی بندهای دهگانه نجات بورس دولت به بانک مرکزی فرمان داد تا نرخ بهره بین بانکی در سقف ۲۰ درصد قرار بگیرد. بانک مرکزی نیز با پذیرش فرمان شروع به بسط پول در بازار باز کرده و رکورد‌های بی‌سابقه‌ای را به ثبت رسانید. با این حال آمار نرخ سود بین بانکی در ایران نشان می‌دهد هنوز این نرخ از مرز ۲۰ درصد در پایین نیامده است.

نرخ سود بین بانکی در یازدهم فروردین ماه ۱۴۰۱ برابر با ۲۰.۳۶ درصد محاسبه شده که نسبت به آخرین محاسبه خود تقریبا ۰.۰۸ واحد درصد رشد داشته است. بررسی میزان افزایش نرخ سود بین بانکی نشان می‌دهد این بیشترین سطح افزایش در این متغیر از ابتدای آذر ماه ۱۴۰۰ تاکنون بوده و شیب این افزایش صعودی شده است . این در حالی است که بانک مرکزی در بازار باز با افزایش میزان بسط پول سعی در کاهش نرخ بهره داشت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 + نوزده =