تاریخ انتشار : جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 21:41
کد خبر : 165755

پیامدهای جهانی حمله ایران به اسرائیل از زبان اسکات ریتر

پیامدهای جهانی حمله ایران به اسرائیل از زبان اسکات ریتر

دکتر مجید سجادی پناه با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : پیامدهای جهانی حمله ایران به اسرائیل از زبان اسکات ریتر، افسر اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا ، بازرس تسلیحات کشتار جمعی در سازمان ملل و یکی از بهترین تحلیلگران جنگ در دنیا او اخیرا در مقاله ای در خصوص شکست معماری دفاع موشکی آمریکا و

دکتر مجید سجادی پناه با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : پیامدهای جهانی حمله ایران به اسرائیل از زبان اسکات ریتر، افسر اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا ، بازرس تسلیحات کشتار جمعی در سازمان ملل و یکی از بهترین تحلیلگران جنگ در دنیا

او اخیرا در مقاله ای در خصوص شکست معماری دفاع موشکی آمریکا و اسرائیل توسط ایران و پیامدهای امنیتی جهانی آن نوشته است که :

واقعیت آن است که در ۱۳ آوریل توجه جهان بر پیامدهای حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل متمرکز شده بود. هدف ایران از این حمله، ایجاد یک وضعیت بازدارنده بود تا به اسرائیل و ایالات متحده بفهماند که هر حمله‌ای علیه ایران، چه در خاک ایران و چه در قلمرو سایر کشورها، انتقامی را در پی خواهد داشت . برای دستیابی به این نتیجه، ایران باید ثابت می‌کرد که می‌تواند بر سیستم‌های دفاع موشکی بالستیک اسرائیل و ایالات متحده که در زمان حمله در داخل و اطراف اسرائیل مستقر بودند، غلبه کند. ایران قادر شد با حداقل ۹ موشک به دو پایگاه هوایی اسرائیل که زیر چتر حفاظتی سپر دفاع موشکی اسرائیل-آمریکا قرار گرفته بودند، این کار را به انجام برساند.

این موقعیت بازدارندگی ایران که به نمایش گذاشته شد دارای پیامدهایی است که از اطراف اسرائیل یا خاورمیانه بسیار فراتر رفته است. ایران با شکستن سپر دفاع موشکی آمریکا و اسرائیل، مفهوم برتری دفاع موشکی را که همواره امریکا از آن بعنوان یک چتر قوی که قادر است از نیروی های ایالات متحده در سراسر  جهانی مراقبت نماید یاد می کرد،  که ایران این ادعای بزرگ را با چالش جدی روبرو ساخت. چرا که آسیب پذیری این سپر موشکی حتی برای دشمنان بالقوه و بالفعل آمریکا یعنی روسیه، چین و کره شمالی نیز دور از انتظار بود. ایران با حمله موفقیت‌آمیز به پایگاه‌های هوایی اسرائیل که از طیف کامل فناوری موشک‌های بالستیک آمریکا بهره می‌برد، آسیب‌پذیری سپر دفاع موشکی آمریکا را در برابر فناوری‌های موشکی مدرن ایران شامل کلاهک‌های قابل مانور، عملیات فریب‌ و سرعت مافوق صوت هویدا کرد. پایگاه‌های ایالات متحده در اروپا، اقیانوس آرام و خاورمیانه که زمانی تصور می‌شد که به خوبی محافظت می‌شوند، ناگهان آشکار شد که در برابر حملات تلافی جویانه اینچنینی بسیار آسیب‌پذیر هستند.

در ایام تهدیدات ایران مبنی بر انتقام ، دفاع موشکی بالستیک اسرائیل با استقرار یک رادار پیشرفته ی در خاک اسرائیل تقویت شد. این رادار که با سیزدهمین باتری دفاع موشکی ارتش ایالات متحده کار می‌کند، می‌تواند موشک های بالستیک را شناسایی، ردیابی و از هم متمایز کند، ضمن اینکه قادر است تفاوت بین تهدیدها و غیرتهدیدها (مثلا موشک‌های ورودی و زباله‌های فضایی) را نیز نشان دهد.
این رادار در دو حالت گوناگون کار می‌کند. حالت اول که “حالت مبتنی بر جلو” (حالت رو به جلو) نامیده می‌شود، موشک‌های بالستیک را هنگام پرتاب شناسایی و ردیابی می‌کند. حالت دوم – “حالت ترمینال” – برای هدایت رهگیرها به سمت شلیک موشک “تاد” است که به سمت آن هدف برنامه ریزی شده است.

ایالات متحده در زمان حمله موشکی ایران حداقل یک و احتمالاً دو باتری موشکی تاد را در اسرائیل مستقر کرده بود. هدف از به کارگیری این شبکه فقط نظارت و گزارش پرتاب موشک های بالستیک ایران بوده است. این سیستم ترکیبی که شامل هشدار اولیه/نظارت/ ردیابی بود یک معماری دفاع موشکی چندلایه را برای اسرائیل تشکیل می داد.
حداقل دو ناوشکن با قابلیت سیستم دفاع موشکی بالستیک نیروی دریایی آمریکا که به دو نوع رادار و موشک‌های رهگیر پرقدرتی مجهز بودند نیز سبب گردید که قابلیت و مرگباری معماری دفاع موشکی بالستیک آمریکا و اسرائیل افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کند. نظامیان به خوبی می دانند که کشتی‌های که دارای قابلیت اینچنینی هستند به گونه‌ای پیکربندی شده‌اند که بتوانند از طریق سیستم فرماندهی و کنترل، مدیریت نبرد و ارتباطات به رادار زمینی هم متصل شوند. ترکیب رادارها و رهگیرهای زمینی با این سیستم ها امریکا را همیشه قادر می کرد که از فرماندهان و سربازان نظامی خود در برابر هر گونه تهدیدات موشک‌های بالستیک دشمن محافظت نماید. بنابراین این نوع سیستم ترکیبی برای شناسایی و ردیابی تهدیدهای دریافتی طراحی شده است که با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده کامپیوتری اهداف را تفکیک و آنها را با استفاده از کلاهک‌های جنبشیِ “اصابت گلوله به گلوله” نابود می‌کند.

ولی در روز حمله ایران به اسرائیل ، ناکارامدی این سیستم برای تمام دنیا مشهود شد یعتی ترکیب قابلیت‌های دفاع موشکی ضدبالستیک آمریکا و اسرائیل که در صحرای نقب و اطراف آن مستقر شده‌اند، پایگاه‌های هوایی اسرائیل واقع در این صحرا را به حفاظت‌شده‌ترین مکان در جهان در برابر تهدیدات ناشی از موشک‌های بالستیک تبدیل کرده بود اما با وجود اینهمه قابلیت، ایران با موفقیت هر دو مکان را با چندین موشک خود مورد اصابت قرار داد.

پیامدهای استراتژیک جهانی این دستاورد خیره کننده ایران ، بازی را در سطح جهانی تغییر داد.
شکست سامانه‌های دفاعی ترکیبی آمریکا و اسرائیل در مواجهه با حمله موشکی هماهنگ ایران، کاستی‌های توانمندی‌های دفاع موشکی بالستیک آمریکا را در سراسر جهان آشکار کرد. یعنی نیروهای ایالات متحده و ناتو در اروپا در برابر حمله از جانب فناوری‌های موشکی پیشرفته روسیه که هم‌سطح یا فراتر از آن‌هایی هستند که ایران برای حمله به اسرائیل استفاده کرده، آسیب‌پذیر خواهند بود. همچنین به این معنی است که چین به احتمال زیاد قادر خواهد بود در صورت درگیری بر سر تایوان، کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام را مورد حمله قرار داده و غرق نماید. از سوی دیگر، کره شمالی نیز قادر است همین کار را با کشتی‌ها و نیروهای آمریکایی در سواحل مجاور ژاپن و کره جنوبی انجام دهد.

پایان (اصطلاحات نظامی حذف شد تا خوانندگان  غیر نظامی نیز ارتباط بیشتری با مقاله پیدا کنند)

و این موفقیت بزرگی بود که ایران در سایه ۴۰۰۰ نوع تحریم سنگین امریکا و اروپا در این سال ها بدست آورده است که در جای خود ستودنی است و نباید این نوع دستاوردها در کشمکش مشکلات اقتصادی سال های اخیر کمرنگ و یا فراموش شود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =