تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 23:31
کد خبر : 166260

نام ورزشگاه خیبر لرتباران را به لر آرنا بشناسید !

نام ورزشگاه خیبر لرتباران را به لر آرنا بشناسید !

مدیرعامل باشگاه خیبر خرم آباد(لرتباران)جناب آقای مسعود عبدی اعلام نمودند که از این پس نام جدید ورزشگاه تیمش لر آرنا خواهد بود.

ابوالفضل بابادی شوراب

مدیرعامل باشگاه خیبر خرم آباد(لرتباران)جناب آقای مسعود عبدی اعلام نمودند که از این پس نام جدید ورزشگاه تیمش لر آرنا خواهد بود.

این وسط با بررسی فضای رسانه ای و سایتهای خبری مشاهده شد که برخی که به نام پاک لر حساسیت دارند و گویی لرها ارث پدرشان را خورده اند نسبت به یک امر ساده والبته پیش و پا افتاده، واکنشهای جنجالی نشان داده و با اقسام شیوه ها بدنبال جلوگیری از این نامگذاری هستند.

چه این مغرضان بدطینت و لرستیز با هر ژست و جناح و در هر قاموس و ایدئولوژی سیاسی و فرهنگی جلوی این مسئله را بگیرند یا خیر، در قلب و ذهن و روح نه فقط مردم استان لرستان که همه لرتباران از سواحل خلیج همیشه نیلگون فارس تا کوهستان های سرد و انسان ساز زاگرس نام ورزشگاه خیبر خرم آباد را به لر آرنا میشناسند و هیچ چیز نمی تواند جلودار اراده مردمان “وند” تباری باشد که تنها برای “خداوند” سر تعظیم فرود می آورند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست + بیست =

مراد قاسمی بابااحمدی(حموله) پنجشنبه , ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲

درود و سپاس بیکران بر لر تباران با غیرت ایران زمین همچنین درود و سپاس بیکران بر جناب اقای مسعود عبدی بزرگ مرد با غیرت لر تبار ایران زمین ما لر تباران بختیاری از جان دل پشتیبان تیم لر آرنا لرستان خواهیم حرکت روشنفکرانه شما باعث همبستگی تمامی لر تباران زاگرس نشین خواهد شد و بیداری لر تباران را در پی خواهد داشت که آثار بسیار بزرگی را شکوه و شجاعت و رشادت های لر تباران به دنبال خواهد داشت
“لرها یکی از بزرگترین گروههای قومی ایران هستند که در طول تاریخ پرفراز و نشیب کشور همیشه نقش مهّمی را بازی کرده و در مقابل اسکندر مقدونی، تیمور لنگ، مغول، عثمانی‌ها و دیگر مهاجمین به این سرزمین مردانه جنگیده و در دفاع از این آب و خاک تا پای جان ایستادگی کرده‌اند.

قوم لر از شعبه‌های متعددی چون لک‌ها، لرهای لرستان، بختیاری، کهگیلویه، ممسنی، حیات‌داوود، گله‌دار و لیراوی و تنگستانی و دشتستانی شولی و دشمن زیاری و بوشهری و سیرجانی و لرهای سیستان و لرهای بلوچستان و لرهای خراسان و لرهای قزوین و لرهای ورامین تهران لرهای دماوند و الوند و لرهای نهاوند و همدان لرهای اصفهان و لرهای شیراز و لرهای کرمانشاه و لرهای استان عیلام و لرهای خوزستان و لرهای لرستان و لرهای استان بختیاری و لرهای کهگیلویه و بویر احمد و لرهای استان فارس و لرهای استان بوشهر لرهای اربیل و خانقین ووو لرهای عراق لرهای گصبه لری در اروند کنار آبادان ووو … سایر گروهها تشکیل شده است. لرها در منطقه وسیعی از ایران شامل سرزمین‌های بین کرمانشاه تا نواحی بوشهر به سر می‌برند؛ اعضای این قوم در استانهای مختلف از دیر باز و عهد باستان پراکنده و ساکن هستند

گذشته از مکتوبات نویسندگان قرون اسلامی چون حمدالله مستوفی درباره لرها می‌توان از قرن نوزدهم به این سو از برخی نویسندگان غیرایرانی بویژه غربی‌ها نام برد که مطالبی درخصوص پیوستگی قومی لرتباران نوشته‌اند.

سر هنری راولینسون اولین کسی است که به طور دقیق از رابطه بین زبان لری با زبان فارسی [کهن!؟] پرده برداشت و بدینسان متوجه پیوستگی قومی بین پارسیان باستان و لرها شد.

برخی از پژوهشگران غربی در اواخر قرن ۱۹ به جمع آوری اطلاعات انسانشناسی جسمی یعنی اندازه گیری جمجمه و دیگر مشخصات ظاهری بدنی در بین ایرانیان و دیگر اقوام پرداختند. برای مثال دانیلو پزشک سفارت روسیه در ایران نام برد که ۵ سال در کشور ما اقامت داشت، او درباره لرها می‌نویسد: تا آنجایی که می‌توان از مشاهده تعداد کمی از افراد لر قضاوت کرد، نوع خصوصیات جسمانی می‌رساند که لرها در خالص ترین قبایل ایرانی می‌باشند.

یکی دیگر از اروپاییان بنام ریپلی در سال ۱۸۹۹ میلادی درباره لرها بحث کرده است می‌گوید: فلات ایران دارای خصوصیات برجسته نیست و در نتیجه در بین مردم ایران انواع مختلف نژادی با هم مخلوط شده، معهذا سه نوع تأثیر نژادی مشخص نژادی در کار بوده که از ایرانیان خالص نوعهای فرعی متنوع بوجود آورده است. نوع ایرانی خالص فقط در دو ناحیه پیدا می‌شود؛ یکی درمیان فارسهای اطراف تخت جمشید و دیگری در میان لرها یا کوه نشینان سمت مغرب و حنوب غربی و تمامی زاگرس سکونت دارندو اصل و نسب لر تباران قوم پارسی می باشد وبس
https://www.instagram.com/reel/C1GAH_lNLiY/?igsh=MTk3bm41eGltYjM2Nw==