تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1402 - 10:51
کد خبر : 145825

معرفی خدمات سامانه ایرانداک

معرفی خدمات سامانه ایرانداک

فاطمه کاوسی راد عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : در این مقاله به معرفی پایگاه اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ( ایرانداک ) پرداخته می شود . این پایگاه اطلاعاتی زیر نظر وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری فعالیت می کند. در این پایگاه چندین سامانه گوناگون وجود دارند

فاطمه کاوسی راد عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

در این مقاله به معرفی پایگاه اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ( ایرانداک ) پرداخته می شود . این پایگاه اطلاعاتی زیر نظر وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری فعالیت می کند. در این پایگاه چندین سامانه گوناگون وجود دارند که در ادامه کاربردی ترین سامانه ها معرفی می شوند .

سامانه های کاربردی ایران داک :

  1. درخواست پیشینه از ایران داک : (pishineh.irandoc.ac.ir)

این بخش از پایگاه اطلاعاتی برای بررسی یکتایی موضوعات پژوهشی و تکراری نبودن موضوع پایان نامه در ایران داک مورد استفاده قرار می گیرد . براساس آیین نامه آموزشی ، تصویب موضوع پایان نامه علاوه بر ارائه یک نسخه از پروپوزال نیاز به ارائه گواهی در خواست پیشینه از سامانه ایرانداک نیز دارد . برای این منظور نیاز است دانشجو درخواست خود را در سامانه ایرانداک به همراه اطلاعات تحصیلی و کد ملی ثبت کند . سامانه با بررسی اطلاعات ثبت شده در قسمت ثبت پایان نامه در ایران داک ، جواب را ارسال می کند . در گواهی ارسال شده از طرف سامانه ایران داک ، لیست موضوعات با شباهت با موضوع درخواست شده نیز ارسال می شود .

  1. همانند جویی در نوشتار های علمی ایران داک :(tik.irandoc.ac.ir)

این بخش از پایگاه اطلاعاتی ایران داک ، همانند جو نام دارد .در مراحل ارائه پایان نامه ارشد و دکتری در بسیاری از دانشگاه های آزاد و دولتی نیاز است که میزان یکسان بودن متون پایان نامه با پایان نامه های ثبت شده بررسی شود . این فعالیت از زمان نگارش تا دفاع پایان نامه توسط دانشجو و یا در زمان ارائه پایان نامه به کتابخانه توسط مسئول مربوطه انجام می شود.

  1. ثبت پایان نامه ، رساله ، و پیشنهاده : (sabt.irandoc.ac.ir)

این بخش از پایگاه ایرانداک ، به ثبت اطلاعات پایان نامه ها و پروپوزال ها می پردازد . این موضوع می تواند توسط مسئول بخش کتابخانه دانشگاهها وهمینطور خود دانشجو انجام شود . نحوه ثبت پایان نامه در ایران داک  به این صورت است که متقاضی می تواند با ارائه متن پایان نامه به همراه گواهی نمره قبولی ، پایان نامه را ثبت کند .

  1. جستجو در پایگاه اطلاعات علمی ایران : (ganj.irandoc.ac.ir)

در این بخش متقاضی می تواند موضوع خود را جستجو کند و منابع مرتبط را بیابد . با عضویت در این قسمت از سامانه می توان در طول ۷ روز ، متن ۵ پایان نامه ثبت شده در سامانه را دریافت کرد . این بخش شامل جامع ترین پایگاه اطلاعاتی پایان نامه های تحصیلی در سراسر کشور می باشد .

۵ . سامانه پرسش نامه ساز : (porsa.irandoc.ac.ir)

در این قسمت از پایگاه ایرانداک ، می توان با ارائه اطلاعات از خدمات ساخت پرسش نامه توسط سامانه استفاده نمود . پرسش نامه ابزاری برای جمع آوری اطلاعات میدانی در بسیاری از پژوهش ها می باشد و به همین دلیل ساخت پرسش نامه به شکل مناسب در بدست آوردن اطلاعات دقیق اهمیت زیادی دارد . دانشجویان برای این منظور از این سامانه در کنار نظر استاد راهنما و منابع علمی می توانند کمک بگیرند .

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =