تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آبان 1402 - 14:11
کد خبر : 147385

«لغو کنسرت‌ها» و جنگی که علنی شد

«لغو کنسرت‌ها» و جنگی که علنی شد

حواشی لغو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان به خاطر حضور نوازنده‌های خانم، پس از اظهارنظر معاون سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان وارد مرحله‌ای جدید شده تا جنگ وزارت ارشاد با برخی نهادهای نظارتی در استان‌ها علنی شود.محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان روز گذشته درباره دلایل لغو این کنسرت گفته بود: «ایشان در

حواشی لغو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان به خاطر حضور نوازنده‌های خانم، پس از اظهارنظر معاون سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان وارد مرحله‌ای جدید شده تا جنگ وزارت ارشاد با برخی نهادهای نظارتی در استان‌ها علنی شود.محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان روز گذشته درباره دلایل لغو این کنسرت گفته بود: «ایشان در تیم نوازندگان خود از خانم نوازنده استفاده می‌کرد. این موضوع اولا هنوز تعریف قانونی ندارد و یک چیز نویی است و حتما باید وزارت ارشاد راجع به این موضوع تصمیم ملی بگیرد و ابلاغ کند که آیا اجازه هست این کار را بکنیم یا نه. چون نظرات فقهی در قبال این موضوع متفاوت است که آیا زن می‌تواند تک‌نواز باشد؟ در این زمینه نظر فقهی وجود دارد و باید برای آن تکلیف ملی معلوم شده و ابلاغ شود. دوم اینکه توجه کنید که ما باید همه افکار عمومی را در نظر بگیریم، بالاخره قشر عظیمی از افکار عمومیِ ما این موضوع را نمی‌پسندند. صراحت هم ندارد، تعیین‌تکلیف رسمی هم درباره این موضوع نشده است.» حالا اما یک روز پس از این صحبت‌ها، معاون اول رییس‌جمهوری و معاونت هنری وزارت ارشاد به سخنان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان واکنش‌هایی تند و صریح نشان داده‌اند.

سه واکنش علیه لغو کنسرت‌ها

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،  محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهوری با تاکید بر لزوم احترام همه دستگاه‌ها به مجوزهای رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری مراسم‌های فرهنگی، گفت: همه باید به این مجوزها احترام بگذارند و در صورت وجود برخی اشکالات احتمالی، این مسائل را از طریق مرجع صادرکننده مجوز پیگیری کنند.پیش‌تر و پس از حواشی مختلف در لغو کنسرت‌ها در تهران و برخی شهرستان‌ها، محمدمهدی اسماعیلی تاکید کرده بود: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی صدور انواع مجوزهای فرهنگی و هنری از جمله اجرای کنسرت‌هاست، از این رو همگان باید به مجوزهای صادره احترام گذاشته و مجموعه‌های نظارتی جلوی بروز اتفاقات ناخوشایند را بگیرند.»
سیدمحمد ‌هاشمی قائم مقام وزیر ارشاد نیز در پی لغو مجوز کنسرت‌ها از سوی برخی دستگاه‌ها معتقد است: «همه نهادها از مجوزهای وزارت ارشاد انقلابی حمایت کنند، زیرا مطابق قانون مرجع بررسی، تشخیص و صدور مجوزهای مختلف فرهنگی این وزارتخانه است.»

تندترین واکنش

تندترین واکنش درباره حذف نوازندگان خانم و لغو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان را معاون هنری وزارت ارشاد محمود سالاری داشت و در گفت‌وگویی تند اظهار کرد: «من همان زمان نیز از آقای قربانی عذرخواهی کردم. عذرخواهی من موضع ما بود؛ موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. در شهری که یکی از قدیمی‌ترین هنرستان‌های موسیقی دختران وجود دارد و هر ساله تقاضای حضور در این هنرستان افزایش پیدا می‌کند، اینکه سلیقه خود را به عنوان قانون اعمال کنیم، کار شایسته‌ای نیست. در بیانیه قدیمی‌تر نیز آمده بود که این موجب وهن و توهین است که من این را متوجه نشدم که چه وهن یا توهینی است. مبنای این حرف چیست؟ ضمن اینکه ایشان گفته بودند اگر قانونی هست به من اعلام کنید؛ این یعنی چه؟! قانونی که شما گذاشتید، نو است. مگر قانون می‌خواهد که کسی بیاید روی صحنه و نوازندگی کند؟ قانون به ما می‌گوید عفت عمومی، حجاب و شأن مخاطب باید رعایت شود؛ این مسائل قانون دارد و آیین‌نامه تخلفات ما نیز موجود است. در همین راستا اجرایی که تخلف داشته باشد اول در آیین‌نامه تخلفات استان و جلسه تجدیدنظر استان تهران بررسی خواهد شد.سالاری افزود: همین گروه در شهرکرد و یزد اجرا کرده بود و تخلفی گزارش نشده بود. اینکه اصفهان برای اعمال سلیقه شخصی دنبال واژه می‌گردد و مسائلی را مطرح می‌کند به نظرم محلی از اعتنا ندارد و دوستان ما در اصفهان بهتر است، برگردند و به قانون عمل کنند تا این سلیقه خود را به عنوان دیانت و عرف اعمال کنند؛ دیانت را وسط نیاوریم، به نظر من این حرف‌ها شایسته نیست و از مقامی سیاسی، امنیتی چنین گفت‌وگوهایی ناپذیرفتنی است. او اظهار کرد: همان زمان پیگیری کردیم قرار شد آقای قربانی در اصفهان اجرا داشته باشند، اما چون با اجرای ایشان در استان دیگری تلاقی کرد، این امکان فراهم نشد؛ در زمان مناسب دیگری در اصفهان اجرا خواهند داشت. سالاری در پاسخ به اینکه درباره مسائل مشابه در برگزاری کنسرت‌های دیگر در این استان نیز پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد یا خیر، گفت: به اندازه‌ای که زورمان برسد پیگیری انجام خواهیم داد. او در پاسخ به اینکه آیا زور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این موضوع خواهد رسید یا خیر، گفت: خدا کند که برسد!»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + 15 =