تاریخ انتشار : شنبه 19 خرداد 1403 - 22:02
کد خبر : 168458

لزوم رسیدگی به شهر ونایی بروجرد ؟!؟

لزوم رسیدگی به شهر ونایی بروجرد ؟!؟

  دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و متخصص امور برنامه و بودجه کشور.عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : مسیر حدوداً هفده کیلومتری کوهستانی شهر بروجرد به ونایی ؛ روستایی قدیمی و خوش آب و هوا با رودخانه ای زیبا و زمین‌های حاصلخیز و باغهایی مملو از درختان میوه که چند سالی

 

دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و متخصص امور برنامه و بودجه کشور.عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

مسیر حدوداً هفده کیلومتری کوهستانی شهر بروجرد به ونایی ؛ روستایی قدیمی و خوش آب و هوا با رودخانه ای زیبا و زمین‌های حاصلخیز و باغهایی مملو از درختان میوه که چند سالی است به شهر ارتقاء یافته ؛ شما را به حال و هوای جاده چالوس و جاده هراز می‌برد. مسیری که در صورت توجه و رسیدگی همه جانبه ؛ استعداد فوق العاده ای برای جذب توریست و گردشگر و گذران ساعاتی خوش در کنار یکدیگر را در دامن طبیعت و نعمتهای خدادادی منطقه دارد. از انواع محصولات باغی و کشاورزی خصوصا محصول خیار شور ونایی که شهرت بسیار بالایی دارد که بگذریم؛ متاسفانه شهر ونایی از جهت ساختاری و شهرسازی و معماری دارای اشکالات زیربنایی و روبنایی فراوانی است.شما در این شهر یک مجتمع اقامتی بومگردی همه چی تمام پیدا نمی‌کنید. حتی یک سرویس بهداشتی عمومی مناسب یا مکانی برای پارکینگ ماشین و مسیری قابل قبول برای پیاده روی و… وجود ندارد. به دیگر سخن؛ منطقه ونایی در بیست ساله اخیر شاهد افزایش انواع و اقسام ساخت و سازها بوده بدون آنکه با نگاهی بلند مدت به توسعه جغرافیایی و جمعیتی آن؛ کار علمی اصولی و درستی صورت گرفته باشد. کوچه های تنگ و باریک با شیب‌های غیر متعارف ؛ خیابان‌های فاقد کیفیت رفت و آمد و تلفیق و ترکیب و اختلاط زندگی شهری و روستایی شرایط این شهر را به گونه ای رقم زده که روی گزینه توسعه گردشگری و تور شهری تفریحی آن واقعا نمی‌توان مانور خاصی داد. اما این همه مسائل و مشکلات منطقه ونایی نیست بلکه مشکل اساسی شهر ونایی همانا بن بست بودن آن است که به هیچ جایی راه دسترسی مناسبی ندارد و خدای ناکرده در صورت بروز هرگونه سیلاب و زلزله و رانش زمین و… واقعا فاجعه بزرگی دامنگیر این منطقه خواهد شد. به نظر می‌رسد که شهر ونایی برای برون رفت از بسیاری مشکلات ریز و درشت باید از بن بست خارج شده تا دریچه های جدیدی پیش روی عمران و آبادانی این شهر باز شود. پیشنهاد نگارنده بر این است که با بررسی و مطالعه همه جانبه امر؛ چنانچه بتوان یک جاده از ونایی به الشتر احداث نمود علاوه بر عمران و آبادانی ونایی می‌توان شهرهای اطراف نظیر فیروزآباد و نور آباد و… را نیز به هم پیوند مستحکم تری داده و کل منطقه در حوزه کشاورزی و صنعت و توریسم و… شاهد جهش فزاینده ای گردند. هر چند که وجود کوه های منطقه در نگاه اول مانع جدی برای احداث این جاده است اما قطعا در دراز مدت بسیار به نفع مردم و توسعه منطقه خواهد بود زیرا پیش شرط آبادانی هر شهر و دیاری راه های مواصلاتی و جاده است.
امید است نمایندگان محترم مجلس؛ استانداری لرستان؛ فرمانداری؛ راهداری و سایرین به کمک آمده تا برای خروج شهر ونایی از بن بست؛ فکر و عمل آجل و عاجلی صورت گیرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده + 4 =